"אני רוצה לנצל את הבמה הזאת כדי להודות למלאכים בלבן בבתי החולים", אמר הרב יוסי ערבליך, יו״ר עמותת ״למענכם״, בראיון שנערך עימו ועם פרופ׳ יוסף פרס, נשיא העמותה, במסגרת ועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", אתמול (ב').
עוד כותרות מהוועידה:
את עמותת "למענכם" הוא הקים, לדבריו, כדי לאפשר לכל אזרח לקבל חוות דעת רפואית נוספת. "זה צורך אמיתי של הציבור", אמר. "טובי הרופאים בארץ ובעולם, בראשם ד"ר בני דוידזון ופרופ' יוסף פרס, מסייעים לנו לתת לבן אדם את ההכוונה המקצועית הטובה ביותר. למערכת הרפואה יש כל כך הרבה חידושים היום - גם במחקרים, גם בטכנולוגיה, גם בטיפולים - ואת כל זה אנחנו רוצים לתת לבן אדם ברגע הקשה שלו. אנחנו רוצים לתת לו אפשרות לקבל את השירות הטוב ביותר".
מהו המענה שהעמותה שלכם נותנת, ושלא ניתן בחוץ? פרופ' פרס: "כשאנשים מקבלים בשורה רפואית כלשהי, תמיד יש נטייה לשאול עוד: האם יש אפשרויות נוספות, טיפולים נוספים? אנחנו ארגון חינמי, וכל אדם במדינת ישראל יכול לפנות אלינו חופשי. מתקשרים אלינו, ובתוך מספר שעות מקבלים תשובה מקצועית מהמומחים הטובים והמובילים במדינת ישראל - והכול חינם, לכולם, ללא הבדל דת, גזע ומין. כל אחד יכול להתקשר ולקבל תשובה ממומחים טובים".
1 צפייה בגלריה
פרופ' יוסף פרס והרב יוסי ערבליך
פרופ' יוסף פרס והרב יוסי ערבליך
הרב יוסי ערבליך (מימין) ופרופ' יוסף פרס בוועידה. "לא בטוח שידעו להכיל את הציבור החרדי בתקופת הקורונה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
איך הרגשת לנוכח ההאשמות שספג הציבור החרדי בתקופת הקורונה? הרב ערבליך: "הארגון שלנו נמצא במקום של גשר. ניצלנו את האמון הרב שקיבלנו ממערכת הרפואה ואת האמון מהציבור וניסינו להיות גשר. עשינו מיזם משותף עם בית החולים שיבא בתל השומר והוצאנו רכבים עם חיסונים לבתי ספר חרדיים ולישיבות".
הרגשת שנעשה עוול לציבור החרדי? "לא בטוח שידעו להכיל את הציבור הזה בצורה מספיק נכונה, אבל זה לא דיון שהארגון שלנו צריך להיכנס אליו. אנחנו צריכים להיות גשר. זה המקום שלנו".
הרב ערבליך: "למערכת הרפואה יש כל כך הרבה חידושים היום - גם במחקרים, גם בטכנולוגיה, גם בטיפולים - ואת כל זה אנחנו רוצים לתת לבן אדם ברגע הקשה שלו. אנחנו רוצים לתת לו אפשרות לקבל את השירות הטוב ביותר"
יש לכם פעילות ענפה בימים אלו עם הפליטים מאוקראינה. איך אתם עוזרים להם, ומהם האתגרים בהתמודדות עם הקבוצה הזאת? פרופ' פרס: "שמנו לב שאנחנו מקבלים פניות בנושא פליטים, גם מהרשתות וגם דרך קרובי משפחה ומכרים, אז הרב ערבליך העלה רעיון לעשות משהו עם קופת חולים כללית. עשינו מיזם בלתי רגיל איתם: אנחנו מקשרים בין הפליטים מאוקראינה לאנשי קופת החולים ומאפשרים להם לקבל מענה מיידי לבעיות שלהם. הם מגיעים לארץ ללא תרופות, גם לא תרופות מצילות חיים, ואנחנו עוזרים להם מעכשיו לעכשיו. הגיעה לארץ ילדה בת 16 שעברה השתלת כבד, הגיעו ילדים חולי סרקומה: אנשי קופת החולים נותנים להם מענה בלתי רגיל".
איך אתם מתמודדים עם התפרצות הפוליו? פרופ' פרס: "ההתפרצות הייתה מאוד קטנה: שלושה-ארבעה מקרים בירושלים. נתנו מענה. אנחנו יודעים שהפוליו פוגע בעיקר בילדים לא מחוסנים, אז ניסינו לעודד את ההתחסנות. מתברר שגם באוקראינה יש מקרי פוליו: במעברי הגבול יש צפיפות גדולה והיגיינה ירודה, מה גם ששיעור ההתחסנות שם די נמוך. כל ילד חמישי שם לא חוסן לפי התכנית המקובלת. עם היגיינה וחיסונים אפשר להתגבר על כל הבעיות".