עכשיו, כשבנם הפעוט עוז יוסף עם רגל חבושה וארבעה תפרים באצבע ברגלו, גרשון ורעות ז'ידובצקי, יכולים לנשום לרווחה ולהתפנות להזהיר הורים אחרים מתופעה נפוצה אך שרבים לא מספיק מודעים אליה וגם לא פשוט לזהות אותה – תסביב שערה.
קראו עוד:
"במהלך אמבטיה שגרתית, כמו בכל יום, אני עוברת אצבע, אצבע, כי מאז שנולדה הגדולה שלי אמרו לי שזה תופעה מסוכנת", מספרת לאולפן ynet רעות ז'ידובצקי. "ברגע שהגעתי לאצבע הבעייתית, הוא התחיל לצרוח ולבכות. האזור היה קצת אדום. הסתכלתי ולקח לי כמה שניות לראות, כי זה היה ממש-ממש דק, אבל ברגע שהתעמקתי - ראיתי שיש חתך מאוד עמוק סביב האצבע, של שערה. במשך כמה דקות ניסיתי להוציא אותה עצמאית, וברגע שבעלי חזר הוא רץ איתו למיון".
1 צפייה בגלריה
תסביב שערה. בנם של גרשון ורעות ז'ידובצקי
תסביב שערה. בנם של גרשון ורעות ז'ידובצקי
"אני ואשתי מכירים את התופעה, ועדיין כמעט שפספסנו את זה". עוז יוסף ז'ידובצקי והאצבע שנפגעה
(צילום: מעמוד הפייסבוק)
גם הרופאים במיון לא הצליחו לשלוף את השערה שנכרכה סביב האצבע בעזרת מחט. "זה היה עמוק מאוד. עשו לו הרדמה מקומית וחתך כדי להוציא את השערה. יש לו ארבעה תפרים. הרופאים אמרו שאם היינו מתעכבים בעוד כמה שעות, זה היה יכול להיות מסוכן ואפילו להוביל לכריתה".
ד"ר דנה עזריה, מומחית לרפואת ילדים, שיבחה את אימו של עוז יוסף על הבדיקות הקפדניות שהיא עורכת ועל הערנות שגילתה. "אלה אכן הנחיות שנותנים בזמן השחרור מהיולדות. אצל תינוקות הכול עדין, ולכן שערה הכי פשוטה, ברגע שהיא מסתובבת, היא למעשה חונקת את האצבע עצמה ופוגעת בזרימת הדם - ואז נוצר הנזק.
"התינוקות", היא מסבירה, "מגיבים באי שקט, כי זה פשוט כואב להם בשלב הראשוני. אחד מהדברים שאנחנו בודקים בתינוק שבא למרפאה בגלל אי שקט זה את מצב האצבעות שלו".
ד"ר עזריה: רצוי תמיד ללכת עם שיער אסוף כדי שלא תיפול שערה בטעות. בנוסף, לערוך בדיקה קפדנית בזמן האמבטיה, כל פעם, בכל יום, כדי לוודא שזה לא קורה. ולהיות ערים לכך"
במקרה שבו התופעה מאובחנת על ידי ההורים בבית, היא לא ממליצה לנסות לטפל בה לבד : "אם האצבע מתחילה להיות קצת נפוחה, אדומה - לא לנסות להוציא את השערה לבד, כי לפעמים רואים רק את הקצה שלה, חותכים אותו והחלק הגדול נשאר עמוק בפנים - וחושבים שפתרנו את הבעיה".
מה כן עושים? "צריך לפנות למרפאה, ואם זה בשעות הערב - למוקדים, למיון, ושרופא יטפל בזה".
למניעת התופעה, ד"ר עזריה ממליצה להקפיד לאסוף את השיער כשנמצאים בקרבת תינוקות ופעוטות. "כמו שזה קורה באצבעות הרגליים, זה יכול לקרות גם באצבעות הידיים. רצוי תמיד ללכת עם שיער אסוף כדי שלא תיפול שערה בטעות. בנוסף, לערוך בדיקה קפדנית בזמן האמבטיה, כל פעם, בכל יום, כדי לוודא שזה לא קורה. ולהיות ערים לכך".
"אני ואשתי מכירים את התופעה, ועדיין כמעט שפספסנו את זה", כתב אבי התינוק בפוסט שהעלה בפייסבוק, "לא פשוט לזהות את זה, בעיקר בחורף, כשהתינוקות רוב הזמן עם גרביים. ולכל מי שיש תינוק/ת בבית - שימו לב בכל החלפה של טיטול, כשמחליפים גרביים או מקלחים. וגם אם ניסיתם להוציא את השערה או החוט לבד, תגיעו בכל זאת לרופא לבדוק שלא נשארה שם שארית שעלולה לסכן אותם".