התפרצות שעלת ביישוב קטן בדרום. ל-ynet נודע כי ביישוב ספיר שבערבה אובחנו שישה מקרים של שעלת בקרב ילדים בגיל גן ובני משפחותיהם – כולם לא מחוסנים. כל השישה בשלבי החלמה. מצבם קל והם סובלים משיעול ממושך. המקרה הראשון אותר בסוף חודש מאי והמקרה האחרון אותר היום.
1 צפייה בגלריה
בכי של תינוק
בכי של תינוק
ניתן למנוע את המחלה על ידי חיסוניי שגרה
(צילום: shutterstock)
עוד באותו הנושא:
האירוע מתפרסם ברקע חשיפת ynet בדבר התפרצות שעלת בירושלים והסביבה ולאחר שבשבוע שעבר נערך דיון מיוחד בנושא בוועדת הבריאות של הכנסת. על פי נתוני משרד הבריאות, שיעורי ההתחסנות ביישוב נמוכים ובאחד הגנים כשליש מהילדים אינם מחוסנים. מתוך 44 ילדים בגיל גן ביישוב – 17 לא מחוסנים או מחוסנים חלקית.

המלצה להתחסן כבר לנשים בהיריון

המחלה שעלת נגרמת על ידי החיידק Pertussis Bordetella ועשויה להיות מסוכנת במיוחד בקרב תינוקות עד גיל חצי שנה שכן היא עשויה לגרום לשיעולים ובחלק מהמקרים לחנק. המחלה ניתנת למניעה על ידי חיסון שניתן במסגרת שגרת החיסונים בתחנות טיפות החלב לבני שישה שבועות, ארבעה חודשים, שישה חודשים ו-12 חודשים, ולאחר מכן במנות דחף נוספות בבתי הספר בכיתה ב' ובכיתה ח'.
עם זאת, משרד הבריאות ממליץ גם לחסן נשים הרות בכל הריון בטרימסטר השלישי על מנת להקנות הגנה לילודים בחודשים הראשונים לחיים. החל מספטמבר 2022 חלה עלייה בשיעור השעלת ברחבי העולם ובעיקר בקנדה, הפיליפינים, מלזיה, דרום אפריקה ובוליביה. עד כה, בין החודשים ינואר לסוף מאי אובחנו בישראל 215 מקרים, מתוכן 90 עד גיל שנה. מוקד תחלואה נוסף מעבר לירושלים הוא בני ברק ובתחילת חודש יולי ירחיב משרד הבריאות את שעות הפעילות בתחנות טיפות החלב בעיר, כמו גם בבית שמש, לצורך השלמת החיסונים.
לדבריה של ד"ר שרון אלרעי פרייס ראש חטיבת בריאות הציבור, "הירידה בחיסוני שגרה גורמת להתפרצות מחלות שניתן למנוע אותן. ילד מחוסן הוא ילד מוגן. כרופאה וכאמא אני קוראת לכל ההורים לחסן את ילדיהם. חיסוני השגרה מגנים כנגד מחלות זיהומיות שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. הקפדה על חיסוני השגרה חשובה כדי להגן על הילדים שלנו".
ד"ר אלרעי פרייס מוסיפה כי "החיסון שניתן לתינוקות החל מגיל שישה שבועות, נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו. לאור הסיכון לתחלואה בילודים עד להגיעם לגיל בו ניתם לחסנם חשוב שנשים בהיריון יקבלו חיסון בשליש השלישי להיריון ובאופן זה יגנו על ילדיהם על ידי העברת הנוגדנים בשליה".