סכנה לקיום תוכנית קיצור שעות העבודה של המתמחים: לאחר שאתמול (ד') נאלצו המתמחים להגיע לבג"ץ כדי לאלץ את המדינה לעמוד בהבטחתה לקצר את תורנויות המתמחים, אומרת ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם" לאולפן ynet: "אני מזכירה לכולנו שהיתר ההעסקה שהוא בתוקף של חוק, נכנס לתוקף לפני 12 יום ועדיין לא קוצרו התורנויות בפריפריה בעשרה בתי חולים כפי שסוכם. נכון לכרגע, מנהלי בתי החולים בעצם מתנהגים באופן עברייני ומפרים את החוק וממשיכים להעסיק – שלא באשמתם כמובן – את המתמחים 26 שעות ברצף, נגד החוק".
עוד על מאבק המתמחים:
2 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
"אנחנו לא מתכננים לוותר". ד"ר ריי ביטון
(צילום: גיל יוחנן)
מתווה קיצור התורנויות מ-26 ל-16 עד 18 שעות אמור היה להתחיל בראשית אפריל בעשרה בתי חולים בפריפריה. עם זאת, המהלך לא יצא לדרך מכיוון שלא נוספו התקנים ולא הועברו התקציבים הדרושים. העתירה הוגשה נגד נגד שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו נחמן אש, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שר האוצר אביגדור ליברמן וההסתדרות הרפואית.
הדיון הסתיים כעבור פחות מחצי שעה, ובסיומו ביקשו השופטים מהמדינה להכריע בעצמה האם להקפיא או לבטל את הצו שמורה על קיצור התורנויות. זאת נוכח העובדה שהשרים הורוביץ וברביבאי כתבו כי ברצונם להוציא לפועל את הצו באופן מיידי, אך במקביל הפרקליטות ביקשה ארכה של חודש עד שיגיעו להסכמות באשר ליישום המתווה בשל היעדר תקנים ותקציבים מתאימים. בראש ההרכב עמד השופט עוזי פוגלמן, ולצידו השופטים נעם סולברג ויצחק עמית.
ד"ר ביטון: "אנחנו יוצאים לדרך, אנחנו מתחילים באמת בהיקף הכי מצומצם שיכול להיות ומשם צריכים להתחיל ולהתקדם. יש פה מאבק על היציאה לדרך, האם לקצר את התורנויות או לא לקצר את התורנויות, האם להיות או לחדול – וזה הכול"
ד"ר ביטון, את יכולה להסביר למה הדבר הזה קורה? "הייתה התחייבות מלאה של שר הבריאות ושל שרת הכלכלה להחיל את המתווה הזה כבר לפני שבועיים, ואתמול מגיעה המדינה וגורסת בבג"ץ שעדיין אין הסכמות בין הצדדים בצורה שהיא לא מובנת לי בשום צורה. מה שקרה הוא שכשאנחנו מגיעים לרגע המכריע, אז ההסתדרות הרפואית עושה יד אחת עם האוצר ועושה כל שביכולתם כדי למנוע את הדבר הזה, ואני חושבת שכל אזרח במדינת ישראל צריך להיות מזועזע מהתנהלות הזאת. איך יכול להיות ששני שרים ביחד עם הגופים הרלוונטיים המקצועיים שקבעו שצריך לקצר את תורניות המתמחים – וברגע האחרון מנסים לעשות פה איזשהו מחטף? אני חושבת שאנחנו ניאלץ להיכנס לסבב נוסף של מאבק".
2 צפייה בגלריה
מיצג בכניסה לבית המשפט העליון
מיצג בכניסה לבית המשפט העליון
מיצג מחאה של הרופאים המתמחים בכניסה לבית המשפט העליון
(צילום: מרשם)
אולי זה נובע מכך שזה היה קצת מוגזם מה שקיבלתם? "זה פשוט מגוחך להגיד את זה. ההיתר בעצם מדבר על קיצור תורנויות לפחות משלושה אחוזים מהמתמחים. אנחנו מדברים על משהו כמו 110 מתמחים שיזכו לקיצור תורנויות בשנה הקרובה. אז זה מוגזם? זה יותר מדי? אנחנו מדברים על תהליך מדורג, איטי, שיסתיים רק בעוד שש שנים מהיום. זה מצומצם בהרבה ממה שהבטיחו לנו. יש עניין של לצאת לדרך – כן או לא. ואנחנו יוצאים לדרך, מתחילים באמת בהיקף הכי מצומצם שיכול להיות ומשם צריכים להתחיל ולהתקדם. יש פה מאבק על היציאה לדרך, האם לקצר את התורנויות או לא לקצר את התורנויות, האם להיות או לחדול – וזה הכול".
אז מתי היום הראשון של המאבק החדש? "היום הראשון כבר התחיל מזמן. בשבועיים האחרונים היו הפגנות ומחאות בכל אחד מבתי החולים בארץ. המתמחים עזבו את המחלקות באמצע יום העבודה ויצאו למחות והגיעו גם לבג"ץ, ואנחנו נמשיך בהחלט עם כל הצעדים האלה גם בשבועות הקרובים עד שיבינו שאנחנו לא מתכננים לוותר. אנחנו נמשיך להילחם עד שיקוצרו התורנויות".