ויכוח סוער ניטש בין רופאים בישראל סביב ההיתכנות והלגיטימציה להפצצת בית החולים שיפא, הגדול שבבתי החולים ברצועת עזה. על פי עדויות שסיפק לעולם דובר צה"ל, מתחת לבית החולים שוכנת מפקדה של חמאס שממנה פועלים מחבלים. עשרות רופאות ורופאים חתמו על מכתב תחת הכותרת "רופאים לזכויות חיילי צה"ל", שבו כתבו כי "חובה להשמיד את קיני הצרעות ובתי החולים המשמשים להם מחסה ויפה שעה אחת קודם". מנגד, בארגון "רופאים לזכויות אדם" מזהירים כי "זה גזר דין מוות לחולים".

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי שסיפק לעולם הוכחות חותכות על פעילות ארגון הטרור מתחת ובתוך בית החולים שיפא, התייחס גם הערב (יום ב') לנעשה במקום: "חשפנו את בית החולים לפני יותר משבוע. הראינו לעולם את האופן שבו משתמשים בבית החולים באופן ציני, זה פשע מלחמה שחמאס משתמש בבית החולים באופן הזה". מוקדם יותר טען משרד הבריאות הפלסטיני בעזה, שנשלט על ידי חמאס, כי חיל האוויר תקף בניין בבית החולים - וכתוצאה מכך אדם נהרג וכמה נוספים נפצעו.
עוד בנושא זה:
כאמור, הקהילה הרפואית בישראל סוערת על רקע האפשרות שבית החולים בעזה יותקף. לאחרונה פרסמה קבוצת רופאים מכתב שבו קראה להפצצת בית החולים. במכתב, שעליו חתמו עשרות רופאות ורופאים, צוין כי "ברגע שארגוני טרור רצחניים בנו כחלק בלתי נפרד מבתי החולים מפקדות רצח וטרור, במו ידיהם הם הפכו את בתי החולים למטרה לגיטימית". בהמשך ציינו הרופאים כי "במשך שנים אזרחי ישראל סובלים מטרור רצחני בעת שראש הנחש ובכירי המרצחים זוכים למחסה ולהגנה מוחלטת תוך שמראש הם בנו מפקדות טרור בתוככי בתי חולים מתוך הבנה כי לא יאונה להם כל רע".
2 צפייה בגלריה
בית החולים שיפא בעיר עזה
בית החולים שיפא בעיר עזה
בית החולים שיפא בעזה שוקק פעילות טרור
(צילום: דובר צה"ל)
הרופאים ציינו כי "פגיעה במפקדות טרור הנמצאות בתוך בית חולים היא זכותו של צה"ל ואף חובתו. הפקרת אזרחי ישראל והגנה לרבי מרצחים רק בשל הסתתרותם בבתי החולים – לא תעלה על הדעת. לאחר שצה"ל הזהיר שוב ושוב את בתי החולים לחדול מהשימוש הציני הנעשה בהם עבור טרור ולאחר שכלל האזרחים התבקשו לפנות את האזור לאור הימצאות מחבלים בו, יש חובה להשמיד את קיני הצרעות ובתי החולים המשמשים להם מחסה ויפה שעה אחת קודם".
מנגד, בארגון "רופאים לזכויות אדם" כינו את הפצצת בית החולים "גזר דין מוות" לחולים והמטופלים בו. "אין אדם מצפוני שאינו מזועזע מהטבח שבוצע באזרחים ואזרחיות, גברים נשים וטף, ב-7 באוקטובר 2023 על ידי אנשי חמאס שרק חלק מזוועותיהם נחשפו עד כה. ואולם, הזעזוע העמוק אסור שיהפוך להרשאה להרג אזרחים ואזרחיות ברצועת עזה, הסופרת גם היא את מתיה ופצועיה - בוודאי לא כשהרשאה שכזו באה מצדם של רופאים. לשמחתנו מדובר במיעוט שבמיעוט, בעוד רובה המכריע של קהילת הבריאות עסוקה בהצלת חיי אדם באשר הם".
2 צפייה בגלריה
הדמיית מתחם חמאס מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
הדמיית מתחם חמאס מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
צה"ל הציג הוכחות לקיום פעילות טרור מתחת ומעל לפני השטח בבית החולים שיפא
(עיבוד מחשב: דובר צה"ל)
ב"רופאים לזכויות אדם" ציינו כי הרופאים שחתמו על המכתב שמצדד בתקיפת שיפא, "נוקטים לשון של השמדה לא רק כלפי חמאס ואנשיו, אלא כלפי אנשים נשים וטף שנטען כי מצויים במבנים תחתם מסתתר חמאס, גם אם מדובר בבית חולים". בהמשך שאלו: "מה אשם פג באינקובטור, או אדם שרגליו נקטעו בפיצוץ דירתו בהפגזות במלחמה, שהם ראויים להשמדה? אין בית חולים אחר בעזה שיכול לקלוט אותם ואין אמבולנסים מצוידים להעברת חולים מורכבים, אינקובטורים לפגים, ורופאים שילוו אותם. בלי כל אלה, הקריאה לפינוי חולים אינה התחשבות הומניטרית. יש להסיר את מעטה ההטעיה – זהו גזר דין מוות לחולים".
גם בארגון "החלוקים הלבנים", מהבולטים שבארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, מתחו ביקורת על התומכים בתקיפת בית החולים. במכתב שהפיצו נכתב כי"ייתכן שמפקדי הצבא וכוחות הביטחון, יחד עם הדרג המדיני והייעוץ המשפטי, ימצאו לנכון להגדיר את בית החולים שיפא" בעזה כמטרה צבאית לגיטימית, שפעולה התקפית נגדה תשרת תכלית צבאית ראויה ומוצדקת, בהתאם לסעיף 19 של אמנת ז'נבה. אולם, מדובר בשיקול דעת צבאי-מלחמתי-משפטי ולא בעניין רפואי עליו יש לאנשי בריאות יכולת להביע עליו את דעתם, בוודאי שלא באמצעות כרוזים הקוראים להשמדה".
לדבריהם, "הקוד הקולקטיבי של רופאים, מנחה אותנו לפעול ללא לאות על מנת להקל ככל הניתן על סבלם של הפצועים והחולים באשר הם, לקדם את בריאותם ובריאות הציבור כולו, להגן מפני מחלות ומפני עוולות
מקצועיות, לשפר את מעמדם של פצועי צה"ל, ובימים אלו לשפר את המענה הרפואי והנפשי למפוני וניצולי הנגב המערבי. שבועת הרופא והקוד הרפואי הקולקטיבי אין בהם כל יומרה לייעץ לכוחות הביטחון כיצד להכריע את האויב ובאיזה מחיר – זהו סילוף גמור של המחויבות הפרופסיונלית, החוטא לכללי האתיקה הרפואית, שאין לה דבר וחצי דבר עם הצדקת הרג והרס".

נזכיר כי ביום חמישי הזהיר דובר ארגון הבריאות העולמי, כריסטיאן לינדמאייר, בריאיון ל-ynet Live (בסרטון מעל) כי פגיעה בבתי חולים בעזה תהיה בניגוד לחוק הבינלאומי. "אנחנו לא יכולים לאשר מה יש מתחת לבית החולים מהצד שלנו, אבל שאנחנו כן יכולים לאמת שעשרות אלפי אנשים מנסים למצוא מקלט בבתי ספר ובבתי חולים כדי שיוכלו לפחות לברוח מההפצצות וזה מה שאנחנו יכולים לאמת. וזו סיטואציה נוראית, להיות בלי שום אספקה. ברור שהשימוש במבנים לצורך צבאי עלול להוות הפרה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, אבל גם תקיפה של המתקנים הללו מהווה הפרה של החוק הבינלאומי".