היום (ה') יתקיים דיון במשרד הבריאות בדבר הטלת הגבלות על הבאים מסין. בין הכיוונים הנשקלים הם חובת בדיקות או איסור גורף. לדברי גורם במשרד, ההערכה היא שלא יוטל איסור גורף על כניסה מסין אך כן תוטל חובת בדיקות לפני העלייה למטוס. לדברי אותו גורם, "טרם התקבלו החלטות בעניין".
קראו עוד:
סין מתמודדת בימים אלה עם התפרצות נרחבת ביותר של הנגיף. אף שהרשויות חדלו מלפרסם נתוני נדבקים, וגם נתוני התמותה שהן מפרסמות כלל לא אמינים, מבתי חולים ברחבי סין מגיעים כעת תיעודים ועדויות על עומס אדיר במחלקות – עם חולים שממתינים לעתים ימים שלמים עד לקבלת הטיפול הרפואי ורופאים שנדרשים לעבוד אף שהם עצמם חלו – וגם בתי קבורה מדווחים על עומס חריג.
3 צפייה בגלריה
בית חולים במחוז חביי ב סין 22 בדצמבר בצל התפרצות קורונה 21 בדצמבר
בית חולים במחוז חביי ב סין 22 בדצמבר בצל התפרצות קורונה 21 בדצמבר
בית חולים במחוז חביי בסין בצל התפרצות קורונה בשבוע שעבר
(צילום: AP )

הקורונה מתפשטת - וחובת הבידוד מבוטלת

סין, נזכיר, הובילה מאז שהנגיף התפרץ לראשונה בשטחה בדצמבר 2019 מדיניות "אפס הדבקה", שבמסגרתה הטילה סגרים והגבלות תנועה קשות בגין כל התפרצות קורונה, קטנה ככל שתהיה. הסגרים הללו הצליחו אמנם למנוע מסין לחוות התפשטות נרחבת של הנגיף בשטחה, כפי שחוו רוב מדינות העולם בשלב כזה או אחר, אבל לצד זאת הם שיבשו קשות את חייהם של 1.4 מיליארד אזרחי המדינה ופגעו בכלכלתה. בחודש שעבר פרצה מחאה חריגה ביותר נגד השלטון הקומוניסטי, ונראה שזה נעתר לדרישות המפגינים: הוא ביטל את מדיניות הסגרים, חדל מלבצע בדיקות המוניות ולמרות ההתפשטות הנרחבת כעת, הודיע רק השבוע על ביטול חובת הבידוד למי שנכנס לגבולות המדינה.
3 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה הונג קונג
סין התפרצות קורונה הונג קונג
הונג קונג. חובת הבידוד בוטלה
(צילום: רויטרס)
עם ביטול חובת הבידוד, נדרשים האזרחים שמגיעים לסין מחו"ל לשהות בבידוד במלונית במשך חמישה ימים, ולאחר מכן לשהות בבידוד ביתי של שלושה ימים. בעבר הם נדרשו לבידוד של עד שלושה שבועות. ועדת הבריאות הלאומית הודיעה עתה שהנוסעים שמגיעים לסין עדיין יצטרכו להציג בדיקת קורונה שלילית שבוצעה עד 48 שעות לפני הטיסה, ולעטות מסכה במהלך הטיסה.

250 מיליון נדבקים בשלושה שבועות

אף שהשלטון המרכזי הפסיק לדווח על נתוני הדבקה, רשת בלומברג והפייננשל טיימס דיווחו כי הערכה פנימית של בכירי משרד הבריאות הסיני, שדלפה לרשתות, מעידה על היקף התפרצות זן האומיקרון של הקורונה במדינה שהקלה בפתאומיות על מדיניות ה"אפס הדבקה" הנוקשה שלה. לפי אותה הערכה, כ-18% מתוך 1.4 מיליארד תושבי סין - כ-250 מיליון איש - היו חיוביים לקורונה ב-20 הימים הראשונים של דצמבר. אם ההערכה הזו נכונה, מדובר בהתפרצות הקורונה הגדולה ביותר עד כה בעולם.
3 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
התפרצות הקורונה הגדולה ביותר עד כה בעולם. בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
(צילום: AFP)
במקביל, חברת נתוני הבריאות הבריטית Airfinity העריכה כי מדי יום נדבקים במחלה לפחות מיליון בני אדם בסין, וכי יותר מ-5,000 מתים מסיבוכים הקשורים לנגיף. החשש שהוא שההתפרצות רק תחמיר בחודש הבא, אז המוני סינים צפויים לצאת לדרכים על מנת להתאחד עם משפחותיהם לרגל השנה הירחית החדשה.
סין טוענת אמנם כי 90% מאוכלוסייתה מחוסנת לקורונה, אבל רק שני שלישים מ-191 מיליון בני ה-80 ומעלה בשטחה חוסנו, ורבים מהם לא קיבלו זריקת "בוסטר". לצד זאת סין מתעקשת לחסן את האוכלוסייה שלה בחיסונים מתוצרת מקומית, שלהם יעילות פחותה יותר מהחיסונים המערביים שמבוססים על טכנולוגיית mRNA. גם העובדה שעד כה לא היו בסין התפרצויות נרחבות, מלבד ההתפשטות הראשונית לפני שלוש שנים, משמעותה שרמת החיסוניות באוכלוסייה נמוכה, והנגיף יכול להתפשט במהירות אדירה.