"נכון יותר לנקוט בהגבלות התקהלות יותר משמעותיות כרגע כדי להימנע ככל שאפשר מהמצב הזה שנקרא סגר. ובנקודה שבה אנחנו נמצאים אין החלטות מאוד טובות, אין פתרונות מאוד יעילים". כך אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל".
פרופ' בליצר מונה את הצעדים שבקונצנזוס שצריכים להינקט: "אחד, זה חיזוק מערכת הבריאות. אפשר לקלוט כעת לטווח הבינוני והארוך כמות של כוח אדם שתאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם הגל הזה וגם עם אתגרים בהמשך הדרך, זה משהו שאי אפשר לחכות איתו.
קראו עוד:
"דבר שני שיש לעשות כרגע, זה לוודא שאנחנו מגינים על האוכלוסיות שבסיכון. סקרנו מעל 4,500 איש שהתחסנו בחיסון השלישי ו-88% מהם אמרו שתופעות הלוואי לאחר החיסון היו קלות או דומות למנה השנייה וזו אינדיקציה טובה מאוד. בימים הקרובים נעשה הערכות יותר מדויקות, אבל כבר רואים שיש יעילות משמעותית למנה השלישית לבני 60 פלוס, מעבר למה שנתנה המנה השנייה. לכן אני קורא מכאן לאנשים בני 60 פלוס: לכו להתחסן. ובתקופה עד שאתם מתחסנים וגם בשבוע שלאחר מכן - גלו זהירות יתרה, הימנעו מהתכנסויות בחללים סגורים - ההדבקה בשיא ואתם חייבים להגן על עצמכם".
"צריך להבין שאלו צעדים ליניאריים המקטינים את אפקט ההכפלות אבל לא מפסיקים אותו. ולכן אנחנו נאלצים וחייבים לקחת החלטות שהמשמעות שלהן היא הקטנת הדבקה. גם התחסנות צעירים אבל גם מגבלות התקהלות. לטעמי, נכון יותר לנקוט בהגבלות התקהלות יותר משמעותיות כרגע כדי להימנע ככל שאפשר מהמצב הזה שנקרא סגר".
1 צפייה בגלריה
האכיפה בתל אביב
האכיפה בתל אביב
בדרך לסגר נוסף?
איך אנחנו עדיין לא נמצאים בהגבלות התקהלות, מה ההיגיון לחכות עם החלת התו הירוק ל-20 באוגוסט? "אני מאוד מקווה שהיום תתקבל החלטה בקבינט שתאמץ את ההמלצות שנשמעו אתמול. כך אנחנו נמנע לפחות חלק מההדבקות בהמשך ונקטין את הסיכון להגיע לנקודת אי ספיקה של המערכת. זו לא נקודה בודדת שבה ביה"ח קורס. מה שהולך לקרות זה עומס על אנשי הרפואה שיעבדו מסביב לשעון ויישחקו וייתנו טיפול פחות טוב. ראינו בלואיזיאנה אנשים שמחכים להתקבל לביה"ח בגלל התקף לב ולא מוצאים מיטה פנויה. את הנזק ההיקפי הזה צריך למנוע, ואני מאוד אופטימי במובן הזה שהחיסונים במנה השלישית עובדים".
יכול להיות שלא יהיה מנוס מלהגיע לסגר? "אני חושב שעוד יש הרבה דברים לעשות לפני שמגיעים לסגר. יש דברים יעילים לעשות כעת - ההתחסנות, התחסנות המבוגרים וגם ההתחסנות של הצעירים".
המיליון שלא התחסנו עד עכשיו? כנראה שזה כבר לא יקרה. "הם כן מתחסנים בשבועות האחרונים. יש אחוז קטן של מתנגדים אידאולוגיים, אני מעריך שזה מספר מצומצם של מאות אלפי אנשים ולא יותר מזה. השאר הם אנשים שרואים אצלם התחסנות כעת, לא בשיעורים שרצינו אבל זה לא אבוד כמו שרוצים לצייר את זה, וכן, האנשים הללו יתחסנו".
לא בלי מגבלות של ממש על תו ירוק וסגול. "על זה מדובר עכשיו, תו ירוק וסגול משמעותי, היום הם עולים להחלטה".
"אני לא חשוב שמישהו ברמת קבלת ההחלטות לא מבין מה עומד על הפרק ומה מוטל על הכף. יש פה איזון, איזון חשוב בין בריאות הציבור למשק עובד ומתפקד ושרידות המשק שחשובים לבריאות הציבור לא פחות"
זה היה צריך לקרות אתמול. "אני לא מחפש להיות צודק אלא שנעשה החלטות טובות עכשיו שיקדמו אותנו קדימה. אני לא חושב שמישהו ברמת קבלת ההחלטות לא מבין מה עומד על הפרק ומה מוטל על הכף. יש פה איזון, איזון חשוב בין בריאות הציבור למשק עובד ומתפקד ושרידות המשק שחשובים לבריאות הציבור לא פחות".
אני מניחה שגם אתה שומע את התבטאות השרה שקד שצריך לחיות לצד המגפה. זה לא בעייתי להגיד שישראל תכיל את החולים קשה ואת המתים? "חלק שם הוצא מהקשר ואני לא חושב שדובר על הכלה כתוכנית עבודה, אלא הבנה כשמסתכלים על המציאות בעוד כמה שבועות. העובדה שמספר החולים קשה יוכפל ויגיע ל-1,000 חולים בעוד 10 ימים - זו כבר עובדה ולא שאלה. גם הצעדים שננקוט היום לא ישנו את העובדה הזו. המסר אומר שהולכים לתקופה לא פשוטה ולצערי זו המציאות".
הערכה היא שב-1 בספטמבר נהיה עם 800 חולים קשה, אפשר לפתוח את שנת הלימודים כמעט כרגיל? "בשביל זה עושים את הפיילוט במערכת החינוך ואחריו נבין עד כמה הגישה שמוצעת מאפשרת הגנה סבירה על התלמידים ובהתאם לזה יתקבלו ההחלטות, וצריך להיערך מה קורה אם הוא מצליח או לא".
החיסון השלישי מצליח ויש היענות גבוהה - מתי הוא יוצע לכולם? אם הולכים למודל של הדבקה המונית אז שיחסנו את כולם – לא? "אני חושב שהאפשרות להגדיל את טווח המתחסנים לא קשור להחלטה אם הולכים למודל של הדבקה המונית או לא. אם יתברר שהחיסון מוכיח עצמו כבטוח ויעיל - אנשי המקצוע יצטרכו לחשוב עד כמה מרחיבים.
"אנחנו פועלים תוך אי-ודאות, כי אנחנו הראשונים בעולם שעושים את זה ואין מידע ארוך טווח על היעילות. רמת הביטחון שלנו עולה בכל יום שעובר ולגבי בני 60 פלוס ההחלטה הייתה הקלה ביותר, כי הסיכון שלהם מרבי ופרופיל תופעות הלוואי שלהם טוב יחסית. ככל שיורדים בגיל, האיזון הזה נעשה מורכב יותר ולכן נרצה לראות רמת ביטחון גבוהה יותר בתוצאות הביניים של בטיחות ויעילות לפני שמחסנים קבוצות גיל נוספות".