שר הבריאות משה ארבל תוקף פומבית את תוכנית ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך את הביטוח הרפואי של 14 אלף הפליטים מאוקראינה על חשבון תקציב משרד הבריאות. הוא מתריע כי קיצוץ נוסף בתקציב המשרד יגרום לעצירת תוכניות ויפגע בשירותים חיוניים לאזרחים. "אני מתנגד בתוקף לחלוקת המשאבים שנקבעה בהצעת המחליטים שמשמעה קיצוץ בתקציב משרד הבריאות ופגיעה קשה בפעילות הליבה של המשרד".
כשלושה שבועות לאחר חשיפת ynet, נותרו הפליטים מאוקראינה ללא מענה - אף שנתניהו הבטיח שהביטוח הרפואי שלהם יוארך עד סוף השנה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות משה ארבל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות משה ארבל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות משה ארבל
(צילום: אוליבייה פיטוסי, גדעון שרון לע"מ)
על רקע הכוונה לבצע קיצוץ בתקציב משרד הבריאות במסגרת תוכנית הסיוע לנמלטים מאוקראינה, פנה היום (ב') ארבל במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו והתריע שאם הקיצוץ ימומש, ייעצרו תוכניות משמעותיות שהמשרד אמור להוציא אל הפועל.
עוד בסיפור שנחשף ב-ynet:
לדברי השר ארבל, "מערכת הבריאות נמצאת בימים אלה באתגר תקציבי משמעותי בשל הגידול האדיר בביקושים לבריאות הנובע מהזדקנות מואצת וגידול של האוכלוסיה בישראל. בשל כך אנו חווים התארכות בזמני ההמתנה לשירותים וקושי הולך וגובר של ארגוני הבריאות לעמוד בתקציבם מבלי לפגוע באופן קשה בשירות אותו הן נותנות לציבור, בין היתר בשל אי-קידום התקציב הבסיסי בהתאם לפרמטרים אובייקטיביים של גידול והזדקנות האוכלוסייה ועלייה במחירי תשומות הבריאות".
השר ציין שעל אף העובדה שלא כל הבקשות לתוספת תקציבית התממשו, גובשו במשרד הבריאות כמה תוכניות שנועדו לאפשר למערכת להתמודד עם הביקושים הגוברים וצורכי הבריאות ההולכים וגדלים של האוכלוסייה. "חרף מאמצינו כאמור", כתב השר ארבל, "מאז אישור התקציב הובא לידיעתינו כי צפויים להתממש קיצוצים רוחביים בתקציב המשרד לטובת מימון ועמידה בסיכומים עם משרדים אחרים המסתכמים בסך של כ-100 מיליון שקל המתווספים לקיצוץ של כ-360 מיליון שקל בבניית התקציב, הפוגעים בבסיס היכולת שלנו לתת מענה ראוי לציבור".
2 צפייה בגלריה
אלה פלטקין פליטה מאוקראינה
אלה פלטקין פליטה מאוקראינה
אלה פלטקין, פליטה מאוקראינה, משלמת את מחיר הסחבת
"עד לשלב מאוחר זה של השנה טרם התקבלו הסכומים שהובטחו לנו בסיכומים התקציביים והם מעוכבים, כך שיכולת המימוש נפגעת בהתאם. אנו עדיין ממתינים לתוספות למערכת שהובטחו לשנת 2023 בסך של למעלה מ-650 מיליון שקל בזמן שבאופן מעשי, השנה התקציבית מתקרבת לקיצה".
השר משה ארבל: "מצב דברים זה עשוי להוביל לרידוד השירותים הניתנים לאוכלוסיות השונות למינימום ולהביא לפריצה תקציבית חסרת תקדים"
לפיכך, ביקש השר ארבל ממנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב להודיע לגופים הרלוונטיים על קיצוצים באחת או בכמה מהתוכניות הבאות:
  1. קיצוץ במנגנוני התמיכות בבתי החולים אשר גם כך נמצאים בקושי תקציבי בלתי אפשרי הנובע מקידום חסר של תקציבם.
  2. צמצום התמיכה במרכזי החוסן.
  3. צמצום התכנית לקיצור תורים לניתוחים.
  4. צמצום מיליוני שקלים ממבחני התמיכה בבריאות הנפש לשנת 2024 ועיכוב הוצאת חולים ממושכים למסגרות קהילתיות.
  5. צמצום התמיכה במד"א.
  6. פגיעה ועיכוב בתוכניות הכשרת כח אדם לרבות רופאים, סיעוד ומקצועות הבריאות.
  7. הפסקת התוכניות לקידום בריאות עם השלטון המקומי.
השר ארבל גם התריע כי מימון הביטוח לפליטים מתקציב משרד הבריאות, "יפתח פתח לאוכלוסיות רבות נוספות שאינן זכאיות כיום לשירותים רפואיים בישראל מפאת מעמדם. היכולת של המשרד להבחין בין האוכלוסיות השונות (הזכאיות ושאינן זכאיות) תפגע כך שהלכה למעשה, כל אדם השוהה בישראל, ללא תלות במעמדו החוקי, יהיה זכאי לשירותי בריאות".
הוא הזכיר כי בישראל שוהים עשרות אלפי אנשים שמדינת ישראל לא הכריעה במעמדם, חלקם ממדינות הנמצאות במצבי חוסר יציבות פוליטית, שלא זכאים לשירותי בריאות מטעמים מובנים ולגביהם מצוי משרד הבריאות בהליכים תלויים ועומדים בבג"ץ. "מיותר לציין כי במקרים דחופים של אוכלוסיות אלה, בתי החולים נותנים מענה רפואי וסופגים מתקציבם למימון המענה ללא כל שיפוי. מצב דברים זה עשוי להוביל לרידוד השירותים הניתנים לאוכלוסיות השונות למינימום ולהביא לפריצה וחשיפה תקציבית חסרת תקדים".