אלפי מנות של חיסון התרסיס "פלומיסט" נגד שפעת, שנחשב למועדף יותר בקרב ההורים והילדים משום שאינו ניתן בהזרקה, יושמדו בחודש הבא בגלל היעדר ביקוש. על פי נתוני משרד הבריאות, מתחילת החודש הנוכחי התחסנו רק כ־15% מהאוכלוסייה הכללית, לעומת 21% בשנה שעברה.
קראו עוד:
הנתונים מראים כי בקרב בני ה־55 ומעלה התחסנו 55% בלבד, לעומת 64% בשנה שעברה. בקרב בני ה־5 ומטה נרשמה גם כן ירידה חדה בשיעור ההתחסנות, כאשר רק 8% התחסנו, לעומת 18% בשנה שעברה.
1 צפייה בגלריה
ירידה בשיעור ההתחסנות בשפעת
ירידה בשיעור ההתחסנות בשפעת
ירידה בשיעור ההתחסנות בשפעת
(צילום: shutterstock)
לעומת השנה הקודמת, שחלפה כמעט ללא שפעת, ניכר כי השנה התחלואה הנשימתית בכלל והשפעת בפרט מופיעה באופן משמעותי. "מה שקורה עכשיו הוא שבגלל שאין סגרים ופחות מסכות לא יהיה לנו את הלוקסוס של עונה בלי שפעת", אומר פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים. "אין אפשרות לדעת מה גל השפעת יביא בעקבותיו, ולכן אני קורא כבר מספר שבועות להגביר את ההתחסנות לא רק נגד קורונה אלא גם נגד שפעת", הוא מוסיף. "המרפאות מלאות, ואנחנו רואים ילדים גם במיונים של בתי החולים. כדי לצמצם את שיעורי המחלה חייבים להתחסן".
על פי נתוני משרד הבריאות מסוף השבוע האחרון, מתחילת העונה דווח על 280 חולים שאושפזו בעקבות שפעת. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"ידיעות אחרונות", גם מנהלי המחלקות הפנימיות בבתי החולים מצביעים על עלייה בשיעור המאושפזים עקב תחלואה נשימתית בכלל ושפעת בפרט.
גם בקופות החולים מודאגים משיעורי ההתחסנות הנמוכים: "עד כה חיסנו 435 אלף איש", אומרת תמי אלקלעי, האחות הראשית של מכבי. "עם זאת, אנחנו מחסנים בקצב איטי יותר מאשר בשנים קודמות. בשנה שעברה חיסנו כפול בשבוע הספציפי הזה", היא מוסיפה, "חשוב מאוד להתחסן מבעוד מועד, ואנחנו נמצאים כרגע בנקודת קצה".
לדבריה, הסיבה לירידה בשיעורי ההתחסנות היא המרכזיות שמקבלת מחלת הקורונה. "אני חושבת שתשומת הלב היא לקורונה, אבל שפעת זו מחלה מאוד לא נעימה שיכולה להסתבך", אומרת אלקלעי, "היא מחלה עם כושר הדבקה גבוה ויש לנו כלי שיודע למגר אותה. השפעת פה לגמרי, היא חיה ונושמת, וזה הזמן ללכת להתחסן". במערכת הבריאות ערים לחששות מפני קבלת חיסון נוסף, לצד חיסוני הקורונה. לכן הם מבהירים כי אין בעיה לקבל את שני החיסונים: "הם לא מפריעים אחד לשני ומייצרים את ההגנה הנדרשת כל אחד בתחומו", מציינת אלקלעי.
בבית החולים ברזילי באשקלון מאושפזות עדיין שלוש האחיות של יוסף נעים ז"ל, הילד בן ה־6 שנפטר שלשום בשנתו. מצבן טוב. בבית החולים גוברת ההערכה כי יוסף נפטר מסיבוך של שפעת שהובילה לחום גבוה והיא זו שגרמה למותו. בבית החולים סבורים כי למרות שחלה בקורונה והחלים אין קשר בין הדברים, אך המקרה עדיין בבדיקה.