אם עד לפני כעשור, מותגי נעלי הריצה התחרו ביניהם, מי ייצר את הנעל המינימליסטית ביותר, בשנים האחרונות אפשר לראות שינוי מגמה. אולי זה קשור בפופולריות הגדלה והולכת של נעלי הריצה של "הוקה", הידועות בסוליה השמנה במיוחד שלהן, שמעניקה תמיכה גבוהה ורחבה לכף הרגל, או במחקרים אחרונים שיצאו בתחום. תהא הסיבה אשר תהא, שוק נעלי הריצה משופע בשנים האחרונות בנעליים שמצוידות בסוליה עבה, גבוהה ותומכת יותר.
לביקורות נוספות:
דוגמה טובה לכך אפשר למצוא בדגם החדש של סאקוני, הטריומף 20 (Triumph 20), נעל ניטרלית שמגיעה עם סוליה גבוהה ורחבה יותר מאשר בדגמים הקודמים, ועדיין שומרת על משקל קל יחסית ונוח.
למרות הביטוי השחוק, הטריומף 20, כבר בדקות הראשונות לריצה, מרגישה כמו כפפה הדוקה ותומכת ליד. הסוליה העבה מיוצרת מקצף בטכנולוגיית ה-'+PwrRun', שהושקה ב-2019, ומאז הפכה את נעלי הריצה של המותג לקלילות וקופצניות, הרבה יותר מהדגמים הקודמים.
1 צפייה בגלריה
טריומף 20 של סאקוני
טריומף 20 של סאקוני
הסוליה החכמה. טריומף 20 של סאקוני
(צילום: יח"צ)
הריצה חלקה ונעימה, גם בירידות מהמדרכה אל הכביש או כשרצים על דרך פחות סלולה. למרות הרגשת הריפוד המפנקת, קדמת כף הרגל מרגישה גמישה, ומאפשרת תחושה יציבה עם כל צעד במהלך הריצה.

נדנדה עדינה לתנופה

הסוליה החדשה בדגם הזה גבוהה יותר מזו של הדגם האחרון של סאקוני ב-2 מילימטרים, ומגיעה עם דרופ (הפרש הגובה בין העקב לאזור קדמת כף הרגל) של 10 מילימטרים בסך הכל. הדרופ הזה יכול להיות יעיל בכל מה שקשור לניהול נכון של עומסי הגוף על כף הרגל בזמן הריצה ומסייע במניעת פציעות. יתרון אחר - סוליה עבה יותר, מאריכה את חיי הנעל.
תכונה נוספת לגבי הסוליה - היא בנויה בצורת נדנדה עדינה. בקדמת הנעל, גובה הסוליה יורד בהדרגה, דבר שמסייע לצבור תנופה מחודשת אחרי כל צעד במהלך הריצה.
בכל מה שקשור לגפה העליונה של הטריומף 20, לא מורגש שינוי מהותי ביחס לדגמים קודמים של המותג. זו בשורה טובה, כי גם בדגמים של השנים האחרונות תחושת הריפוד הפנימי, בשילוב עם מעטפת הנעל החיצונית, היתה רכה, ועם זאת הדוקה ובטוחה לכל אורך הריצה.
משום מה, השרוכים בדגם זה קצרים מדי. בשריכה רגילה, אין כל בעיה. אלא שמי שהולך על שריכת הלולאה, שמפחיתה את הלחץ על כף הרגל בזמן הריצה, נתקל בבעיית אורך קלה של השרוכים.
לסיכום, עם משקל של 283 גרם לכל נעל, הטריומף 20 הן לא נעלי הריצה הקלות ביותר, אבל יתרון הסוליה האנרגטית שווה את זה. בנוסף, הריפוד ההדוק, עבורי, כרץ למרחקים קצרים יחסית (15-10 ק"מ), היה נוח מאוד. עם זאת, לא בטוח שהריפוד ההדוק הזה יבוא בטוב לרצי המרתון והריצות הארוכות בגלל לחצים אפשריים בכף הרגל בקילומטרים המתקדמים יותר.
רציתי לסיים בנזיפה המסורתית ליבואני נעלי הריצה לגבי מחיר הנעליים, שגבוה בהרבה בדרך כלל, מהמחיר מחו"ל. אלא שמבדיקה שערכתי, בעוד המחיר הרשמי בישראל של הדגם הזה עומד על 719 שקל, ניתן להשיג אותו במקומות אחרים ב-489 שקל. זול זה לא, אבל ביחס למחירי דגמי הדגל של מותגי הריצה האחרים, ועם שפע היתרונות של הדגם - בהחלט סביר.