האם הווריאנט החדש שהולך ומתפשט בישראל, BA5, הוא סיבה לדאגה: "מדובר כנראה בווריאנט מידבק יותר מהאומיקרון, אבל לא בהכרח גורם למחלה קשה יותר", אומרת הבוקר (ה') לאולפן ynet, פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות. "אנחנו לא באמת יודעים עליו הרבה. בדרום אפריקה זה בהחלט עלה וירד, בפורטוגל יש עכשיו בהחלט עלייה. מספר מדינות מקדימות אותנו ואנחנו לומדים מהן. מה שאנחנו יודעים שאנו חייבים להגן על אוכלוסייה שנמצאת בסיכון, שזו גם הקבוצה שהתחסנה ראשונה, ועבר די הרבה זמן מהחיסון הקודם. צריך לשמור על הקבוצה הזו", היא אומרת.
לפי נתוני משרד הבריאות, מספר המאומתים אתמול הגיע לשיא של חודש וחצי - כ-5,000 מאומתים. שיעור החיוביים ב-PCR ובאנטיגן מוסדי ביומיים האחרונים היה הגבוה ביותר זה חודשיים.
פרופ' רהב מוסיפה כי כעת מתבצעות לפחות שתי עבודות חשובות על החיסונים, של מודרנה ושל פייזר, אבל עדיין לא יודעים תוצאות. לפני שמתחסנים, אני חושבת שכדאי שיהיו לנו נתונים על חיסונים חדשים שאולי יהיו יעילים יותר".
עוד על חזרת הקורונה לחיינו:
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכות החיסון מאוניברסיטת בר אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסוני קורונה, מסכים עם דבריה של פרופ' רהב ומוסיף, "הרי לדאוג לא נותן יותר מדי, אבל צריך להיות זהיר. אנחנו עדים ל"קרב האומיקרונים", היו כמה זנים ואנחנו רואים שהזנים מתחילים להשתלט ומחליפים את ה- BA2. כרגע אין נתונים שמראים שהם יותר אלימים. לגבי מנה שלישית' רביעית וכן הלאה, זה לא שאנחנו לא מוגנים – מנה שלישית עדיין נותנת הגנה מצוינת באוכלוסייה רגילה כנגד מחלה קשה, לכן לא הייתי רץ להמליץ על עוד מנות לאוכלוסייה בריאה.
"לגבי אוכלוסייה מבוגרת, מנה רביעית אולי מגנה קצת יותר טוב, אבל עדיף לחכות לתוצאות של מודרנה ופייזר, ונראה שחיסונים מעודכנים יגיעו בסתיו וייתנו פתרון לאוכלוסייה רגילה. הרי ההגנה שלנו מבוססת על שלושה דברים: חשיפה טבעית, שעדיין טובה למרות שיש הדבקות חוזרות, החיסון – שעדיין מגן ממחלה קשה, וטיפולים – שנותנים תוצאות טובות לאוכלוסיות שיכולות לקבל את התרופות האלה".
אז האם אתם ממליצים על חזרה למסכות וריחוק חברתי? פרופ' רהב: "מסכות בהחלט כן. אני ממליצה לכולם במקומות סגורים, במיוחד במקומות כמו בתי אבות, בתי חולים, מטוסים. אני ממליצה לכולם. אני תמיד עם מסכות במקומות האלה ואני בהחלט חושבת שזה חובה לעשות את זה איפה שמאושפזים אנשים קשישים ומדוכאי חיסון".
פרופ' כהן: "לכל אחד יש אחריות עצמית ואפשר להיבדק, אם יש תסמינים וכן הלאה, או מתוכנן ביקור או מגע עם אנשים קשישים או רגישים, כדאי להיבדק כדי להיות בטוחים שזו לא קורונה".