גם אם בעוד עשור ישאלו אתכם, מה אתם זוכרים מתקופת הקורונה, אין ספק שבשלוף יקפצו לכם שני הזיכרונות הבאים: הסגרים ופרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא. היא הייתה הקול השפוי והמרגיע שהציף את חשיבות ההתחסנות על בסיס מחקריה, ונזהר מתחזיות אפוקליפטיות. עכשיו, כשאיום הקורונה מאחורינו ולפנינו עידן המהפכה המשפטית, פרופ' רגב - הפעילה בארגון "החלוקים הלבנים" שמוביל את מחאת הרופאים - נשמעת הרבה פחות אופטימית. היא כועסת וכואבת את המציאות, ובעיקר מביטה קדימה בדאגה עמוקה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' גילי רגב על רקע חדר מיון
פרופ' גילי רגב על רקע חדר מיון
"הכול יישרף באש הקנאות וההשמדה שהממשלה הזו מבעירה". פרופ' גילי רגב בתחזית קשה על עתיד הרפואה בישראל
(צילום: דנה קופל, יריב כץ)
בימים האחרונים נפתחו קבוצות וואטסאפ שעוסקות ברילוקיישן של רופאים, אלפים כבר הצטרפו לקבוצות. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב השתתף השבוע בכנס זום, וניסה להרגיע כשאמר ש"אין לנו מדינה אחרת". הוא ביקש מהמוחים לשקול את צעדיהם, וספג בתגובה מתקפה חריפה על האופן שבו דיבר, ובעיקר על כך שאינו משקף לממשלה את המצב במלוא חומרתו.
עוד בנושא זה:
גם פרופ' רגב הגיבה בחריפות לניסיון של בר סימן טוב לייצר תמונת מצב רגועה ונשלטת. כשאנחנו שואלים אותה אם היא עצמה שוקלת עזיבה ומתי תרים ידיים, היא עונה: "ייאוש לא מגדיר אותי, והוא לא נכלל בתוכנית העבודה שלי. אבל אני מאוד מוטרדת ומודאגת כי אם למשבר ההיי-טק שקורה בימים אלה ייקח שנים לתקן נזקים, ברגע שהרפואה המפוארת שלנו תידרדר לסטנדרטים של עולם שלישי, היא תרד לטמיון וכבר לא תהיה בת-תיקון. ולצדה כל ההישגים הבינלאומיים שהשגנו והפיתוחים הרפואיים, הכול יישרף באש הקנאות וההשמדה שהממשלה הזו מבעירה".

אני מבינה את החשש שלך מהבאות, אבל הוא לא קצת מוגזם? הרפואה הישראלית באמת בסיכון? "חד וחלק, ומהר מהצפוי. זה לא יקרה מחר או בעוד חודש אבל זה יגיע בתוך כשנה, כשאני רואה בכאב רב, איך הרפואה הישראלית המצוינת שנחשבת לכזו ברחבי העולם המדעי, תידרדר לרפואת עולם שלישי".
"הכול כמובן באחריות הממשלה המסיתה הזו ששורפת כל חלקה טובה. את הצבא, הכלכלה, הרפואה ובקרוב גם את העיתונות החופשית. קצב האש הזה שבו כל רשות עומדת להישמד, תבריח רופאים זוטרים ובכירים מהארץ ותגרום לסטודנטים מחו"ל לחשוב פעמיים אם לחזור לכאן בכלל"
איך את רואה את חזון האימה הזה קורה? "הכול כמובן באחריות הממשלה המסיתה הזו ששורפת כל חלקה טובה. את הצבא, הכלכלה, הרפואה ובקרוב גם את העיתונות החופשית. קצב האש הזה שבו כל רשות עומדת להישמד, תבריח רופאים זוטרים ובכירים מהארץ ותגרום לסטודנטים מחו"ל לחשוב פעמיים אם לחזור לכאן בכלל".

האם ניכרים כבר מהלכים שמרמזים על ההידרדרות באיכות הרפואה שנקבל כולנו? "ברור. כשאחת התוכניות היא להכשיר 'רופא עמית', כשעד היום אנחנו מכירים את תפקיד 'עוזר רופא', ואת הסמכויות הנלוות לתואר. מה זה רופא עמית, אם לא רעיון עוועים לסנתז בין מי שהוא רופא למי שהוא לא באמת רופא ולא באמת עבר הכשרה רפואית, והוא יחליף את הרופא באבחון המחלה ויטפל בה. כנ"ל ההצעה למנות מטפלים בתחום הנפש שאני לא רוצה לדעת איזו הכשרה הם קיבלו".
ואיך כל האיום הזה לא יורד למטה, לאזרחים? "לציבור עוד לא נפל האסימון כי הוא מוסת. כי ערוץ טלוויזיה שרלטני מרגיע אותו בעורמה: 'אז אמרו, אבל רופאים לא באמת ינטשו את בתי החולים'. כשלצד זה, פיגורות ממלכתיות שולחות את הטייסים לעזאזל ואנחנו הרופאים, הבאים בתור".
"בערב אני רואה דיווח על 500 אנשים (בקבוצת רילוקיישן) וכשאני פותחת את המחשב בבוקר, אני מגלה לזוועתי שיש כבר 900 נרשמים. וגם אם בסופו של דבר רק חלקם יעזבו, הפור למעשה נפל וכולם רק מעצם האופציה הזו, כבר עם רגל אחת בחוץ"
עד כמה את מוטרדת מהמסרים שאת שומעת מ"החלוקים הלבנים"? "מוטרדת מאוד ומודאגת ורותחת מכעס ומחשש, כשאני רואה איך בכל יום מתרחבת קבוצת המתעניינים באופציית המעבר לניו זילנד בעיקר מקרב הסטודנטים. ותופעת העדר מתבטאת היטב במאבק הזה. למשל, אם בערב אני רואה דיווח על 500 אנשים (בקבוצת רילוקיישן) וכשאני פותחת את המחשב בבוקר, אני מגלה לזוועתי שיש כבר 900 נרשמים. וגם אם בסופו של דבר רק חלקם יממשו את מעבר מהארץ, הפור למעשה נפל וכולם - רק מעצם האופציה הזו - כבר עם רגל אחת בחוץ".

"את נלחמת בשבילנו"

לפני כשנתיים הובילה פרופ' רגב מחקר פורץ דרך עם חוקרים נוספים משיבא שתוצאותיו פורסמו בפברואר 2021 בכתב העת הרפואי המוביל Lancet. המחקר שהקיף 1,000 מעובדי שיבא, מצא ששבועיים מיום קבלת החיסון נגד וירוס הקורונה, ניכרת הפחתה משמעותית בשיעור ההידבקות ובתסמיני המחלה. בהמשך, הובילה רגב מחקרים נוספים בתחום, וכיום היא נחשבת לשם דבר בתחומה בזירה הרפואית הבינלאומית.
3 צפייה בגלריה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
כנס חירום של ההסתדרות הרפואית שקדם לשביתה
( צילום: עמית שאבי)
בימים אלו, היא מביטה בעיניים כלות על צונאמי הרילוקיישן בקבוצות הוואטסאפ שמאיים להטביע את מערכת הבריאות הישראלית, "זה הרגע להילחם, אבל אני לא תמימה".
זו גילי האדם הפרטי או פרופ' רגב הרופאה הבכירה והמוכרת שמשתתפת בהפגנות בקפלן? "בשני הכובעים כולי שם. כאזרחית מפוחדת מהאש הזו ששורפת כל רשות וכל מה שקשור בסדר תקין ובאורח חיים דמוקרטי ובוודאי שרופאה שלובשת בהסכמה מלאה את חולצת המחאה ועליה הכיתוב 'בלי דמוקרטיה אין רפואה'".
גם לשיבא את מגיעה עם סממני המאבק? "בחלקו. אני לא מגיעה עם חולצה אדומה אבל בכל חולצה אחרת שאני מגיעה איתה לעבודה, מוטבע סמל המאבק שלנו. שוויון וצדק, תקווה וכו".
איך המטופלים שלך מגיבים למראה הרופאה הלוחמנית? "בחיוב כשרובם מזדהים איתי ואומרים לי כל הכבוד פרופסור. את נלחמת בשבילנו".

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך ב-1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.