פחות מיממה לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב קרא לאלפי הרופאים שהצטרפו לקבוצת הרילוקיישן לשקול את צעדיהם, ואמר כי "אין לנו מדינה אחרת", מגיבים בחריפות חברי ארגון "החלוקים הלבנים" שמובילים את המחאה נגד חוקי המהפכה המשפטית.
"אמש שמענו בפליאה את פנייתך לרופאים שלא לעזוב את הארץ, ואת דבריך המזלזלים והמנותקים מהמציאות הישראלית של 2023", כתבו הרופאים המובילים את המחאה מול חוקי ההפיכה המשפטית. נזכיר ש"החלוקים הלבנים" וארגון מרשם של המתמחים דחקו בהסתדרות הרפואית להשבית השבוע את מערכת הבריאות כמעט ליממה.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב על רקע מחאת הרופאים
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב על רקע מחאת הרופאים
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב על רקע מחאת הרופאים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
קראו עוד:
בשיחת זום מיוחדת שהתקיימה אמש, התריעו מומחים בכירים בפני מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב על המגמה המדאיגה של רופאים שבוחנים רילוקיישן לחו"ל. פרופ' רבקה כרמי, יו"ר ScienceAbroad ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר, התריעה בחריפות וסיפרה שקבוצת הוואטסאפ לרילוקיישן גדלה בקצב מסחרר: "קיבלתי וואטסאפ שהכניס אותי לקבוצת הרילוקיישן לרופאים. כשנכנסתי היו 30 רופאות ורופאים ואז החל צונאמי אדיר של יותר מ-2,000 אישה ואיש שמתכננים הגירה. בכירות ובכירים, מתמחות ומתמחים. אני מודה שנכנס בי פיק ברכיים פיזי. שום דבר לא הכין אותי לאירוע הזה שהוא בעיניי מסוכן יותר מאירוע הטייסים".

בתגובה אמר בר סימן טוב: "אני יודע שיש רבים שמסתובבים היום עם תחושות מאד קשות וזה מובן. התגובות האינסטינקטיביות לעניין גם הן מובנות. לצד זה כולנו יודעים שגם אין לנו מדינה אחרת ומערכת בריאות אחרת. אחד הדברים שמאפיינים את המערכת שלנו שהיא באה מהעם וכולם מיוצגים בה. היא דוגמה לכך שלא רק אפשר לחיות ביחד, אבל הקיום המשותף של כל חלקי החברה הישראלית ביחד אפשרי לא רק כי חייבים, אלא כאידיאל. במובן מסוים, הוא הדבר שנותן את העוצמה למערכת שלנו".

"תוצר ישיר של קידום דורסני של חוקי ההפיכה"

הוא קרא לנוכחים בכנס הזום: "אל תוותרו על זה ואל תלכו למערכות אחרות. תישארו פה ותהיו חלק מקביעת הכללים שלפיהם היא פועלת. שר הבריאות עודכן על מפגש זה ואנחנו מחויבים אליכם ולהבטיח את היכולת שלכם להמשיך ולקבל את ההחלטות הנכונות ולמנוע מכמה שיותר מרעשי הרקע והמחלוקות בחברה הישראלית להשפיע על הדרך שהמערכת פועלת. מבין את התגובה האינסטינקטיבית ואנחנו מכבדים החלטות של כל אדם, אבל אני מפציר בכם, עלינו להמשיך עם המחויבות כלפי המערכת והציבור בישראל".

פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים בשיבא ומנציגות החלוקים הלבנים, הגיבה: "אני בעיקר בעצב מאוד גדול ומתעקשת לא להיכנס לייאוש ולהבין שיש עוד על מה להילחם. אני חושבת שאסור לנו כרגע להיכנס לתוך הייאוש, כי בשלב מסוים לא יהיה על מה להילחם ומה לעשות. אני לא רוצה לחשוב על מתי הדבר הזה יגיע. כרגע מה שצריך לעשות זה להתעסק באיך נלחמים בדבר הנורא הזה שקורה לנו.
פרופ' גילי רגבפרופ' גילי רגבצילום: דנה קופל
לדברי פרופ' רגב, "אם נצליח להיפרד מהממשלה הרעה והמסיתה הזו, אפשר יהיה לבנות פה דברים אחרים והרבה יותר טובים. האווירה של הרילוקיישן היא לא רק בקבוצה אלא אווירה כללית. הופתעתי כשראיתי את הקבוצה הזו ובאיזו מהירות היא גדלה. זה ממש מעורר חרדה. הדיבורים האלו היו כבר קודם, בכל חצי השנה האחרונה. יש ויכוח אם הסיפור הזה ייגמר באופן הוליוודי וטוב כמו שאני מקווה, או בחורבן".
חברי ארגון החלוקים הלבנים אמרו בתגובה לבר סימן טוב: "כאבם של הרופאים שביתם נחרב עליהם נתפס בעיניך כטנטרום ילדותי, כשלמעשה מדובר בתגובה רציונלית למציאות לא-נורמלית. אהבת העם והארץ, והשליחות המקצועית, הם אלו אשר גרמו לכולנו לתת את מלוא יכולתנו גם ברגעים קשים, בחירום ובשגרה, במגיפה ובשירותי בריאות שוטפים. פנייתם של אלפי רופאים לבירור אפשרות ההגירה הוא תוצר ישיר של קידום דורסני של חוקי ההפיכה המשטרית".
"כאבם של הרופאים שביתם נחרב עליהם נתפס בעיניך כטנטרום ילדותי, כשלמעשה מדובר בתגובה רציונלית למציאות לא-נורמלית"
הם הזהירו מפני נזק שתגרום החקיקה לרפואה הציבורית, "גם כעת, כאשר כמות הרופאים ששוקלים עזיבה הייתה צריכה לשמש עבורכם כתמרור אזהרה, בחרתם לפנות לציבור הרופאים ולא לממשלה, כשבידיכם מילים ריקות ללא שום יכולת להבטיח את חוסנה של מערכת הבריאות ואת הדרכים ליישום חוק ביטוח בריאות ממלכתי במצב החוקתי החדש".
הרופאים קראו למנכ"ל משרד הבריאות לא לעמוד מנגד, "מוטלת עליך ועל שר הבריאות החובה לשקף לממשלת ישראל ולעומד בראשה את המשבר העמוק הזה והשלכותיו הרות האסון. נמשיך להיאבק למען הדמוקרטיה והרפואה הציבורית בישראל. זו שליחותינו ולא נוותר. צר לנו שאינכם חולקים עמנו שליחות זו".

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך ב-1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.