ויכוחים סביב הנחיצות של פחמימות בתזונה שלנו מתנהלים כבר עשרות שנים. הדיון הזה הצית אין-ספור דיאטות פופולריות, כל אחת מהן בעלת גישה מעט שונה לפחמימה. מצד אחד יש להן תפקיד חשוב באספקת האנרגיה לגוף, מצד שני צריכה עודפת שלהן נמצאה כגורם למחלות רבות, ביניהן הסוכרת, מחלות לב והשמנה בטנית. האם פחמימות באמת נחוצות לגוף האדם, והאם הן ממכרות?

מהן פחמימות?

לצד שומנים, חלבונים, ויטמינין ומינרלים - פחמימות הן חלק מאבות המזון. משמעות הדבר שהן הכרחיות בשמירה על תפקוד תקין של הגוף. ויותר מכך - רבים טוענים שהן מקור האנרגיה החשוב ביותר לגוף, לתאים, לרקמות ולאברים. הן מייצרות אנרגיה, עוזרות לאחסן אותה, חשובות לתהליכים ביולוגים בתא ובשרשרת הDNA.
צפו: מהן פחמימות וכיצד הן מתעכלות בגוף?

האם פחמימות ממכרות?

הקושי לסרב לפחמימות עתירות סוכר, שמן או מלח מוכר לרבים. מאפים, עוגות, עוגיות וצ'יפס הם רק חלק מרשימה ארוכה של מאכלים שמאתגר להפסיק לאכול מהם אחרי שמתחילים, מה שהצית את השאלה - האם מעבר לעונג הרגעי יש במאכלים הללו מרכיב ממכר?
שאלה זו מעסיקה את העולם המדעי ונבדקה במחקרים רבים. במחקר שהתבצע על חולדות, נתנו לחיות גישה חופשית לסוכר למשך 12 שעות ולאחר מכן מנעו מהן גישה לאוכל או שתיה. כתוצאה מכך החוקרים ראו שברגע שהן קיבלו את האוכל הן אכלו אותו בתאווה ובמהירות. לאחר חודש בניסוי התפתחו בקרב החולדות התנהגויות זהות למכורים לסמים: התקפי אכילה, חרדה ודכאון. החוקרים הסיקו שאכילת כמויות גדולות של פחמימות עלולה לגרום להתמכרות.
1 צפייה בגלריה
מתוק מתוקים סוכר סוכרים פחמימות
מתוק מתוקים סוכר סוכרים פחמימות
למה כל כך קשה לסרב להן? פחמימות
(ShutterStock)
מחקר נוסף שבדק את השפעת הפחמימות על הגוף, נערך על 61 נשים עם עודף משקל בגילאים 18-45, שפונות לאכילה רגשית כשנמצאות במצב רוח רע. לנבדקות ניתן לשתות שני סוגי משקאות בעלי טעם דומה ככל הניתן, אחד עתיר פחמימות והשני בעל שילוב של חלבון ופחמימה, ללא ידיעתן בנוגע לרכיבי המשקאות. הנשים התבקשו לדווח איזה מהשניים שיפר את מצב רוחן, תוצאות המחקר הראו שהרוב אמרו שהמשקה עתיר הפחמימות שיפר את מצב רוחן. מכאן ניתן להסיק שהפחמימות השרו הרגשה טובה, גם בלי שהנבדקות ידעו מה הן שותות.
מחקרים רבים הראו שאכילת מאכלים עשירים בפחמימות עלולה לגרום להתנהגויות שמאפיינות אנשים מכורים לסמים, אך בשלב זה לא ניתן לקבוע שזו התמכרות מכיוון שנדרשים מחקרים רחבים בבני אדם.

4 כללים לאוהבי הפחמימות - שיעזרו להפחית בצריכתן

1. שלבו חלבונים בארוחות התחילו עם חלבונים כל ארוחה, וכך תהיו שבעים ורגועים יותר. שימו לב שאתם אוכלים כמות מספקת מהם במהלך היום. מקורות לחלבון מהחי הם בשר, דגים, מוצרי חלב וביצים. מקורות חלבון מהצומח הם עדשים, שעועית, אפונה, גרגירי חומוס וטופו.
2. שתו מים מספר מחקרים מצאו קשר בין התייבשות לבין חשקים למזונות עתירי מלח. מכיוון שהרבה מהמזונות עתירי המלח גם עתירי פחמימות, מומלץ להקפיד על שתיית מים מספקת.
3. הקפידו לזוז פעילות גופנית מכל סוג גורמת להרגשה טובה, נוסף על היתרונות הבריאותיים הרבים המיוחסים לה. היא מגרה את שחרורם של אנדורפינים שהם חומרים כימיים שנמצאים במוח, ומסייעים לשיפור מצב הרוח והפחתת החשק לפחמימות.
4. זכרו לשחרר גם אם אתם בעיצומה של דיאטה או שגרת אימונים חריפה, הקפידו לאפשר לעצמכם לאכול מאכלים אהובים עליכם. כך תוכלו לשלוט על כמויות ולהרגיע את הצורך לפחמימות.
נעמה ליאון היא דיאטנית קלינית