מחדל בדיקות הקורונה בישראל: למרות הבטחת הממשלה לעלייה במספר הבדיקות לאיתור נדבקים בקורונה ליותר מ-10,000 בדיקות ביום, נרשמת בלימה מדאיגה. מקורה של הבלימה בבדיקות הוא במחסור בחומר הכימי הנחוץ לביצוע הבדיקה, ריאגנט, המזהה את התגובה הכימית לנגיף ובכך מאשר או שולל הדבקה.
בקופות החולים ובמד״א כבר אישרו בשבוע שעבר בפני ynet את המחסור בחומר, וכעת נחשף בריאיון לאולפן ynet כי דרך לחסוך משמעותית את השימוש בריאגנט הוצגה בפני משרד הבריאות עוד באמצע חודש מרץ - ונדחתה. ״היה ידוע על הצורך והביקוש בריאגנטים כבר בחודש שעבר״, מספר באולפן ד״ר עידן ילין מהפקולטה לביולוגיה בטכניון. ״לכן הרמנו פרויקט בזק בשיתוף מעבדת קישוני בטכניון והמעבדה הביולוגית בבית החולים רמב״ם, בו הראנו שאפשר לחסוך בלמעלה מ-90% מהריאגנטים״.
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה: בלימה עקב מחסור בציוד
בדיקות קורונה: בלימה עקב מחסור בציוד
בדיקות קורונה: בלימה עקב מחסור בציוד
המחסור, לדבריו של ד״ר ילין, נובע מהביקוש העצום בעולם לערכות הריאגנטים, וכי היכולת לגלות נגיף קורונה ללא הצורך בהן, יכול להאיץ את כמות בדיקות הקורונה המתבצעות בארץ. ״שינוי של 10 או 20 אחוזים בצורך בריאגנטים יכול לחסוך כסף, אבל כשמדובר ב-90 אחוזים ניתן לבצע יותר דגימות ולהחליט את מי רוצים לדגום - מדובר בשינוי של כל מהלך הבדיקות בארץ״.
מנתוני הבדיקות האחרונות לקורונה שבוצעו בישראל, עולה כי משרד הבריאות אינו מוכן לעמוד ביעד שהציבה הממשלה - 15,000 בדיקות ביום. בחמישי האחרון בוצעו 7,294 בדיקות, ירידה משמעותית לעומת יום רביעי, אז נלקחו 7,833 בדיקות בלבד. מאז לא פורסמו נתונים על מספר הבדיקות המבוצעות.
בשל המחסור בריאגנטים צמצם משרד הבריאות את הקריטריונים לביצוע בדיקת קורונה, וכעת רק הסובלים מחום גוף של 38 מעלות, או שיעול או קושי בנשימה, או תסמין נשימתי זכאי לבדיקה. בנוסף, זכאים לבדיקה גם השוהים בחו"ל או בשטחי הרשות הפלסטינית ב-14 הימים שלפני הופעת התסמינים.
גם מי ששהה במחיצת חולה קורונה, במרחק של פחות משני מטרים ומעל ל-15 דקות זכאי; אלו הגרים או עובדים במסגרות בהן התגלתה תחלואה של הנגיף, בפרט אוכלוסיות בסיכון; החוזרים ממדינות עם שכיחות גבוהה של הנגיף; ועובדי מערכת הבריאות.
2 צפייה בגלריה
מתחם "היבדק וסע" בבאר שבע
מתחם "היבדק וסע" בבאר שבע
מתחם "היבדק וסע" בבאר שבע
(צילום: ספיר אלוק)
נכון להבוקר (א') מניין הנדבקים בישראל עומד על 8,018 בני אדם, מתוכם 127 במצב קשה, 106 מונשמים ו-173 בני אדם במצב בינוני. 47 בני אדם נפטרו כתוצאה מהנגיף, ו-477 החלימו.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פועל באופן מתמיד בשתוף כלל הגורמים - מינהל הרכש במשרד הביטחון, הצבא והמוסד כדי להמשיך ולעמוד ביעד של 10,000 בדיקות ביום ולהמשיך לעלות משם. במהלך סוף השבוע נראה שנמצא פתרון לסוגיית הריאגנטים באופן שיאפשר עמידה ביעדי הבדיקות. בנוסף אנו מקדמים התקשרות עם ספקים נוספים שיאפשרו להוסיף למעלה מ-10,000 בדיקות נוספות ביום, החל מעוד כשבועיים".