סלמונלה, חיידקי מעיים, טפילים, מחלות עור ועדויות לשורה ארוכה של התעללויות נפשיות. מחר (יום ה') יוצג לנשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ' דוח שסוקר את מצבם הרפואי של החטופים והחטופות ששבו לישראל משבי. גורמים שנחשפו לתכניו סיפרו שהוא מכיל עדויות למחלות זיהומיות רבות שנמצאו בגופם של השבים ארצה. בין היתר, נמצאו מקרים בשיעורים ניכרים של חיידק הסלמונלה, עובדה שעשויה להצביע על רמת האוכל הירודה, כמו גם על תנאי התברואה הלקויים שבהם הוחזקו החטופים.
ממצא נוסף מצביע על נוכחות של טפילים וחיידק הקלוסטרידיום שעלול לגרום לדלקת המעי ובמקרים מסוימים לסכנת חיים עד כדי מוות. גם החיידק הזה מצביע על הקשר ההדוק לרמת היגיינה נמוכה מאוד במקומות שבהם מוחזקים החטופים הישראלים והזרים ברצועה.
1 צפייה בגלריה
כיכר החטופים, תל אביב
כיכר החטופים, תל אביב
קריאה לשחרור החטופים
(צילום: רויטרס /Ronen Zvulun)

הרעבה, התעללות נפשית ופגיעות מיניות

חלק ניכר מהדוח יתרכז בהרעבת החטופים. כפי שפורסם ב-ynet, בדיון פנימי של משרד הבריאות צוין כי חלק מהחטופים איבדו עד 15 קילוגרמים ממשקלם ובדיון בוועדת הבריאות של הכנסת צוין כי חלק מהחטופים איבדו עד 17 אחוזים ממשקלם. חטופים וחטופות ששבו ארצה סיפרו על מזון בכמות נמוכה במיוחד שלעיתים הסתכמה בשתי פיתות ביום או במנת אורז.
בנוסף, כפי שחלק מהחטופים העידו, הם לא התקלחו כלל לאורך כל תקופת השבי. הדבר הביא להופעת מחלות עור בקרב חלק ניכר מהחטופים ששבו ארצה. ואולם, אחד החלקים המרכזיים בדוח שיוצג, יתמקד בהתעללויות נפשיות שעברו החטופים. בחלק מהמקרים, כפי שהעידו חטופים ששוחררו, הם הוכו, אולצו לצפות בסרטוני זוועות מאירועי 7 באוקטובר ועברו שטיפות מוח בשעה שהם חלשים וחולים. לנשיאה יוצגו עדויות גם על סימנים לפגיעות מיניות.
פרופ' חגי לויןפרופ' חגי לויןצילום: האוניברסטיה העברית
"מה שאנחנו שומעים זה עדיין רק חלק מהדברים ובהחלט ייתכן שהחטופים שנמצאים שם נמצאים בתנאים עוד יותר קשים וחשופים לעוד סכנות", אמר פרופ' חגי לוין, ראש תחום הרפואה במטה משפחות החטופים. "זו רק ההתחלה של הדבר הזה. צריך להמשיך ולאסוף את המידע החשוב הזה. ברמה הזיהומית, אנחנו יודעים שהם מוחזקים בתנאים לא אנושים ולא הגייניים. חלקם לא התקלחו בכלל והאוכל שהם אוכלים מביאים לסיכון חייהם. הזיהומים האלה הם פשוט מסכני חיים".
לדבריו, "ההתעללויות הנפשיות יכולות לגרום לנכות לכל החיים וזה אימון שאף אדם בעולם לא צריך לעבור. זה מעיד על הצורך הדחוף בשחרור שלהם, כולל ילדים וקשישים. אני מצפה שמשרד הבריאות יציף את זה בכל העולם ושהתגובה של כל ארגוני זכויות העולם תהיה בהתאם ושיתייחסו לדבר המזעזע הזה".