תשע שנים חלפו מאז שהחליטה הממשלה לראשונה על הקמת בית חולים חדש בנגב, ולמרות הבטחות והצהרות בתקשורת מצד שורה ארוכה של שרים ופוליטיקאים בעניין – עד כה כלל לא החל הבינוי, ולא ברור מי יפעיל את המקום.
קראו עוד:
כמה קילומטרים מהאתר שבו אמור לקום המוסד הרפואי, מתמודד סורוקה, שמוגדר בית חולים על, עם עומס קיצוני במשך כל ימות השנה. מדובר בבית החולים היחיד שנותן מענה לאזור גיאוגרפי עצום שבו מתגוררים יותר ממיליון בני אדם, בין היתר ביישובים באר־שבע, אופקים, דימונה, ערד ושדרות ותושבי הפזורה הבדואית. החלטת ממשלה בנושא התקבלה כבר ב־2014. החלטה נוספת, שאשררה את הצורך הדחוף בבית החולים, התקבלה בימי הממשלה הקודמת. בינתיים, פרסום תוצאות המכרז מתעכב במשך חודשים על ידי משרד הבריאות, ושאלת מימון הפרויקט במסגרת התקציב לשנים 2023 ו־2024 טרם הוכרעה.
2 צפייה בגלריה
בית חולים סורוקה עומס מסדרון מסדרונות
בית חולים סורוקה עומס מסדרון מסדרונות
עומס בבית החולים סורוקה. מענה ליותר ממיליון בני אדם
(צילום: חיים הורנשטיין)
על פי התוכנית, בית החולים צפוי להיות מהגדולים בארץ, עם כ־2,000 מיטות. עוד ב־2014 מונתה ועדה בין־משרדית בראשות מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' ארנון אפק, שקיבלה סדרת החלטות ובהן חיזוק סורוקה לצד המלצה שבבאר־שבע יקום בית חולים נוסף. ד"ר עדי ניב יגודה, מומחה למדיניות בריאות, אומר: "נראה שהסיבות המרכזיות לכך שהתוכנית נשארה על הנייר הן בעיות תקציביות והעובדה שבית החולים לא נמצא בראש סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות. לולא המחויבות של ארגוני החברה האזרחית וגורמים נוספים שלא מרפים, גם באמצעים משפטיים, יכול להיות שהתוכנית הייתה נגנזת או נתקעת עוד הרבה יותר".
"העיכוב בהקמת בית חולים נוסף בנגב פוגע גם באוכלוסיית היולדות באזור", אומרת חיותה גורן, מנכ"לית התנועה לחופש בחירה בלידה. "ליולדות המבקשות ללדת בדרום קיימת אופציה אחת, סורוקה. יש שם מחלקת יולדות גדולה, אך העומסים בה עצומים ופוגעים ביכולת הצוותים לספק טיפול וליווי הולמים"
סוגיית הבינוי היא גורם אחד לעיכוב בהוצאת הפרויקט לפועל. באוויר עומדת גם שאלת תכנון כוח האדם לבית החולים, כשברקע מצוקת כוח האדם הקיצונית במערכת הבריאות. "צוואר הבקבוק הוא לא בהכרח בינוי או תכנון פיזי, אלא תכנון של כוח אדם", אומר ניב יגודה. "אנחנו צפויים לראות קניבליזם של ארגוני הבריאות על כוח האדם שנמצא במחסור".
בכל מקרה, בין הארגונים שהגישו מועמדות למכרז להפעלת בית החולים: קופת החולים כללית, שמפעילה את סורוקה, והמרכז הרפואי שיבא תל השומר.
2 צפייה בגלריה
בית חולים חדש נגב באר שבע סורוקה
בית חולים חדש נגב באר שבע סורוקה
השטח שבו אמור לקום בית החולים החדש. שאלת מימון הפרויקט טרם הוכרעה
(צילום: חיים הורנשטיין)
במקביל, ארגוני החברה האזרחית מדווחים על מצוקת אשפוז קשה בנגב – גם בקרב יולדות. כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", סורוקה הוא בית החולים השני בישראל בכמות היולדות. "העיכוב בהקמת בית חולים נוסף בנגב פוגע באוכלוסייה גדולה ובכך גם באוכלוסיית היולדות באזור", אומרת חיותה גורן, מנכ"לית התנועה לחופש בחירה בלידה. "ליולדות המבקשות ללדת באזור הדרום קיימת אופציה אחת, סורוקה. אמנם, בית החולים מחזיק מחלקת יולדות גדולה, אך העומסים בה עצומים ופוגעים ביכולתם של הצוותים לספק טיפול וליווי הולמים. לצערנו, 'קו ליולדת' – קו הסיוע שמפעילה התנועה – מקבל פניות לא מעטות של יולדות שעברו פגיעה בבית החולים. פגיעה שבמקרים רבים נגרמת בעיקר בשל העומס, חוסר התחרות וחוסר המודעות לתוצאות של אלה. אנחנו מבקשות להדגיש כי לאור כל אלה, שהצורך בבית חולים נוסף עם מחלקת יולדות נוספת באזור הוא הכרחי ודחוף".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במסגרת התקציב הנוכחי פעל משרד הבריאות לשינוי תשתית המערכת מקצה לקצה ובכלל זה התשתיות הפיזיות. המשרד פועל לפתיחת בית חולים בבאר־שבע. בהתאם להחלטות ממשלה, הוקמה ועדת מכרזים לצורך הקמת בית החולים, והיא עתידה לפרסם לציבור את שלב המיון המקדים בתקופה הקרובה. בנוסף, הוקם צוות משרדי לגיבוש תוכנית לגיוס כוח אדם לבית החולים. הצוות עתיד למסור את המלצותיו בקרוב".