כבר שנים שד"ר קרן ברטל, מומחית בניתוחים אונקולוגיים של ראש וצוואר מהמרכז הרפואי כרמל, מנתחת מקרים מורכבים, לצד מנתחים בכירים ורופאים בעלי שם. אך עד היום היא לא התרגשה כפי שניתוח אחד גרם לה להתרגש. זה קרה לפני כשבועיים, כשלראשונה בחייה שיתפה פעולה עם לא אחר מאשר אביה, ד"ר נודר ברטל, אחד ממנתחי אף אוזן וגרון (אא"ג) וניתוחי ראש וצוואר הוותיקים והמוכרים בישראל.
3 צפייה בגלריה
האב ד"ר נודר ברטל עם ביתו ד"ר קרן ברטל לאחר הניתוח במרכז הרפואי כרמל
האב ד"ר נודר ברטל עם ביתו ד"ר קרן ברטל לאחר הניתוח במרכז הרפואי כרמל
הזדמנות נדירה. ד"ר נודר ברטל עם בתו ד"ר קרן ברטל לאחר הניתוח במרכז הרפואי כרמל
(צילום: אלי דדון)
קראו עוד:
ד"ר נודר ברטל הקים לפני שנים רבות את מחלקת אא"ג במרכז הרפואי פוריה. הוא גם ניהל את המחלקה כ-40 שנה וצבר ניסיון קליני וניתוחי מהגדולים בארץ. בתו, ד"ר קרן ברטל, בחרה ללכת בדרכי אביה, ולאחר סיום התמחות ברפואת אא"ג - ניתוחי ראש וצוואר בבית חולים בני ציון, היא המשיכה להתמחות-על מיוחדת בתחום הכירורגיה האונקולוגית של הראש והצוואר, בבית החולים האוניברסיטאי של אוקלהומה בארה"ב, אצל אחד מהמומחים הגדולים בעולם בתחום.
ד"ר קרן ברטל: "כל גידול שאנו כורתים יכול להשפיע על מראהו של המטופל, על יכולתו לדבר, לאכול ואף לנשום. לאור זאת עלינו לתכנן לא רק את הכריתה בקפדנות, אלא גם איך להחזיר למטופל את התפקודים שנפגעו"
בשנת 2016 חזרה ד"ר ברטל למרכז הרפואי כרמל למחלקת אא"ג ניתוחי ראש וצוואר, בניהולה של פרופ' אילנה דואק, והחלה בניתוחי ראש וצוואר מורכבים של חולי סרטן. "תחום ניתוחי הראש והצוואר הוא תחום כירורגי מרתק ומאתגר במיוחד", מספרת ד"ר ברטל, "אנו מנתחים גידולים בדרכי הנשימה והבליעה (פה, לוע וגרון) ולכן כל גידול שאנו כורתים יכול להשפיע על מראהו של המטופל, על יכולתו לדבר, לאכול ואף לנשום. לאור זאת עלינו לתכנן לא רק את הכריתה בקפדנות, אלא גם איך להחזיר למטופל את התפקודים שנפגעו".
ד"ר ברטל מספרת כי במשך השנים שמעה מאביה על ניתוחי שחזור בחלל הפה בעזרת מתלה "פלטיסמה". "מדובר בניתוח שאבא ביצע אינספור פעמים והביא לתוצאות שחזור מעולות. היתרון הגדול של מתלה זה הוא בפשטותו ובמזעור סיבוכי הניתוח והוא היה אומר לי שעליי ללמוד לבצע ניתוח כזה".
לבסוף הגיעה ההזדמנות. לבית חולים כרמל הגיע מטופל שהתאים לניתוח המדובר וד"ר ברטל ראתה בכך הזדמנות נדירה גם ללמוד את שיטת השחזור וגם לנתח ביחד עם אביה.
"מבחינתי זה לא היה עוד ניתוח", מסביר ד"ר ברטל האב, "זו הייתה חוויה מרגשת ומיוחדת לנתח באותו חדר ניתוח עם בתי, כשאני רואה ומתגאה ביכולת המקצועית שאליה היא הגיעה"
הניתוח בוצע בגבר בשנות ה-70 לחייו שאובחן עם גידול סרטני של הלשון. המטופל נזקק לניתוח כריתה חלקית של הלשון ולאחר מכן לשחזור של החלק שהורד בניתוח, בעזרת רקמה תורמת מהמטופל עצמו. "לאור הצפי שלנו לחסר רקמה לא גדול מאוד לאחר הכריתה, החלטנו לבצע שחזור בו נלקח מקטע עור מבוסס על שריר הפלטיסמה מהצוואר, אשר הועבר לחלל הפה ושימש ליצירה של החלק החסר של הלשון", מסביר ד"ר ברטל את הפרוצדורה הניתוחית.
3 צפייה בגלריה
המנתח האב ד"ר נודר ברטל במהלך הניתוח עם בתו ד"ר קרן ברטל בחדר הניתוח בכרמל.
המנתח האב ד"ר נודר ברטל במהלך הניתוח עם בתו ד"ר קרן ברטל בחדר הניתוח בכרמל.
"שמח שנפלה בחלקי ההזדמנות ללמד אותה כלי נוסף שיתרום לה בעתיד". ד"ר נודר ברטל במהלך הניתוח עם בתו
(צילום: אלי דדון)
במהלך הניתוח, כשגם האב וגם בתו אוחזים באזמל המנתחים, הדריך ד"ר ברטל האב את ד"ר קרן ברטל כיצד לבצע את השחזור והניתוח הסתיים בהצלחה.
מנהלת המחלקה פרופ' אילנה דואק, סיפרה: "הניתוח בוצע והסתיים בצורה מושלמת וזו סגירת מעגל מרגשת והזדמנות פז של ד"ר ברטל לנתח ביחד עם אביה. אני בטוחה שהיא תזכור את הניתוח המיוחד הזה לעוד שנים רבות".
3 צפייה בגלריה
ד"ר קרן ברטל עם מנהלת המחלקה פרופ' אילנה דואק
ד"ר קרן ברטל עם מנהלת המחלקה פרופ' אילנה דואק
"אני בטוחה שהיא תזכור את הניתוח המיוחד הזה לעוד שנים רבות". ד"ר קרן ברטל עם מנהלת המחלקה פרופ' אילנה דואק
(צילום: אלי דדון)
"מבחינתי זה לא היה עוד ניתוח", מסביר ד"ר ברטל האב, "זו הייתה חוויה מרגשת ומיוחדת לנתח באותו חדר ניתוח עם בתי, כשאני רואה ומתגאה ביכולת המקצועית שאליה היא הגיעה. אני שמח שנפלה בחלקי ההזדמנות ללמד אותה כלי נוסף שיתרום לה בעתיד״, הוא מסכם.
"מאז שאני זוכרת את עצמי, אבי הוא מושא ההערצה שלי והלכתי בצעדיו הענקיים לאורך כל הדרך", מסכמת גם ד"ר ברטל את החוויה, "עוד כשהייתי סטודנטית לרפואה הספקתי להתלוות אליו למספר ניתוחים ושם התאהבתי בניתוחי הצוואר. תמיד הצטערתי כשלא יצא לנו לעבוד יחד מאחר שהוא יצא לפנסיה עם חזרתי לארץ. מבחינתי, לנתח עמו ולצידו זו הייתה חוויה נפלאה וסגירת מעגל מרגשת במיוחד, אותה ננצור שנינו בליבנו".