דרישה לחקירה משטרתית למכירה ושיווק של סיגריות אלקטרוניות: משרד הבריאות דורש מהמשטרה לחקור את נסיבות השיווק והמכירה של הסיגריה האלקטרונית שהובילה לאשפוזו של הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר ז"ל, שנפטר במהלך סוף השבוע בבית החולים לילדים שניידר, לאחר שלטענת בית החולים ניתק עצמו ממכשיר הלב ריאה (אקמו) אליו חובר בעקבות הפגיעה בריאותיו.
1 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
מידן (מרדכי) ברוך קלר ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
"נכון להיום, אופן שיווקה של הסיגריה האלקטרונית שנצרכה על ידי קלר ז"ל, היקף התפוצה בשוק, סוג החומר והמקור - אינם ידועים", כתב גורם מקצועי בכיר במשרד הבריאות לרב פקד אילן מלכה, קצין הנחיה ובקרה במחלקת נוער ומשפחה של חטיבת החקירות. "המצב מדאיג מאוד את גורמי המקצוע במשרד הבריאות מכיוון שישנו חשש של ממש באשר להימצאות מוצרים זהים בשוק ושטרם הורדו מהמדפים, מוצרי עישון שעלולים לגרום להתפרצות של מגפה ומקרי מוות, כפי שקרה בארה"ב". יש לציין כי בין הדרישות המרכזיות של משרד הבריאות, היא השוואת המיסוי בינה לבין הסיגריה הרגילה.
הבכיר במשרד הבריאות ציין במכתב את נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), לפיהם נרשמו לא פחות מ-68 מקרי מוות ו-2,807 אשפוזים בעקבות השימוש בסיגריה אלקטרונית. "על מנת למנוע מקרים נוספים, נבקשכם לפתוח בהליך של בדיקה על מנת ולהגיע למקור המשווק את המוצר ובכך לנסות ולמנוע מקרי מוות או אשפוזים העלולים להיגרם כתוצאה משימוש במוצרים זהים הקיימים היום בשוק".
קראו עוד על הפרשה:
בקשת משרד הבריאות לפתוח בחקירה מתפרסמת יממה בלבד לאחר דיון סוער ומשותף שהתקיים אתמול בוועדה המיוחדת של הכנסת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול ובוועדה לזכויות הילד, שבו נמתחה ביקורת חריפה מצד מספר גורמים בדבר הקלות בה משווקות ונמכרות הסיגריות האלקטרוניות לבני הנוער. שירה כסלו, יו"ר המיזם למיגור העישון, קראה לפתיחת חקירה מיידית בכל הנוגע לנסיבות שהובילו למקרה הטראגי. "קיים כיום מוצר שגרם לקריסת ריאות של נער בן 16", אמרה. "צריך לוודא שאין עוד יחידות של המוצר הזה. מכיוון שאין בישראל רגולטור למוצר הזה, צריכה לקום חקירה משטרתית שתבדוק מהו המוצר, איך הוא שווק כאן, מה הוא מרכיב ואיך הוא הגיע לידיים של נער בן 16". בתוך כך, יש לציין כי ועדה ייעודית לבדיקת המקרה הוקמה בקופת החולים כללית ובשיתוף משרד הבריאות. מי שיעמוד בראשה הוא פרופ' איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים ספרא במרכז הרפואי שיבא.
דבריה של ח"כ טלי גוטליב בדיון שנערך בכנסת:
"חשוב שנפיק את הלקחים כדי שנשפר את המענה שלנו בעתיד", אמר פרופ' חגי לוין, יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, בתגובה לדרישת משרד הבריאות. "אשפוז של ילד עם אי-ספיקה ריאתית בגלל עישון של מוצר טבק זה אירוע חמור, שמחייב חקירה גם אפידמיולוגית וגם משטרתית. כדי להבין מה המקור, למנוע מיידית מקרים נוספים וכדי להעניש את מי שמוכרים מוצר שהורג אנשים בניגוד לחוק. זה קצה הקרחון של התופעה של מכירת סיגריות ומוצרי עישון אחרים לקטינים, שאסורה על פי החוק בישראל אך כלל לא נאכפת, למרות ששני שליש מהמעשנים מתים ממחלה הקשורה בעישון. לכן, מי שמוכר סיגריה או סיגריה אלקטרונית לקטין הוא עבריין והמשטרה צריכה לטפל בזה, בטח במקרה הקיצון כמו זה. משרד הבריאות צריך להיות הרבה יותר אקטיבי בהגנה על בריאות הציבור, ובמיוחד של ילדים".