מאז מותו של הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר ז"ל בן ה-16, שריאותיו קרסו אחרי שהשתמש בסיגריה כזו, הדיון בנושא נמצא כל העת בכותרות. אתמול (ד') אף נערך דיון בוועדה המיוחדת של הכנסת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול ובוועדה לזכויות הילד, בנושא שהראה עד כמה חוסר הסכמה על נושאים מהותיים, לא נשאר רק בתחום הפוליטי. ח"כ טלי גוטליב אמרה בדיון כי היא מתנגדת לחקיקה שתאסור שימוש של בני נוער בסיגריה האלקטרונית: "זו פגיעה באוטונומיה שלהם".
קראו עוד:
ד"ר משה שי אמור, רופא בכיר במערך למחלות ריאה במרכז הרפואי רבין – קמפוס בילינסון, הגיע לאולפן ynet, כדי לענות על השאלות הכי מטרידות את כולנו. מהי בדיוק הסיגריה האלקטרונית? האם היא מסוכנת לבריאות כמו סיגריה רגילה? ועד כמה הורים לנערים צריכים לחשוש ממנה?

מהי סיגריה אלקטרונית?

זהו מכשיר המופעל על ידי סוללה חשמלית שמבצעת חימום של נוזל המכיל ניקוטין, חומרי טעם וריח וחומרים נוספים. הסיגריה מייצרת אדים הנשאפים על ידי המשתמש. הסיגריה האלקטרונית יוצרה לראשונה בסין, ובהמשך עברה לשימוש בארה"ב ובאירופה.
סיגריה רגילה ידועה כגורמת לתמותה מהתקפי לב, מאירועים מוחיים וממחלות ריאה. היא גם מעלה את הסיכון לחלות בסרטן בכלל ובסרטן ריאות בפרט. במדינות מסוימות נתפסה הסיגריה האלקטרונית כבריאה יותר, שכן אין בה חומרים נשאפים מסוכנים כמו אלו המצויים בסיגריה הרגילה. לאחרונה נמצאו מספר חומרים קרצינוגניים (חומרים המעודדים התפתחות סרטן), כגון מתכות ופורמאלדהיד בחלק מהסיגריות האלקטרוניות ובמספר חומרי מילוי של הנוזל הנשאף לאחר החימום והאידוי.
"הכמות של הניקוטין, החומר הממכר המצוי בסיגריה, עולה ככל שהמשתמש בסיגריה האלקטרונית עושה זאת באופן תכוף וממושך יותר, כך שבמקרים מסוימים כמות הניקוטין שבסיגריה אלקטרונית יכולה לעלות על כמותו בסיגריה הרגילה"

עד כמה השימוש בה נפוץ?

שיעור השימוש בסיגריה האלקטרונית בארה"ב עלה בעקביות עד 2019 והחל לרדת ב-2020. חלק מהירידה יוחס למגפת הקורונה. הנתונים האלה מתייחסים לכלל האוכלוסייה. בקרב צעירים לא נעצרה העלייה בשימוש: בקרב תלמידי תיכון בארה"ב הגיע שיעור השימוש ל-14%. ייתכן שהמראה של המכשיר, עושר הטעמים ושיווקו כגאדג'ט, מושכים את האוכלוסייה הצעירה וגורמים לה להשתמש בו בשכיחות גבוהה יותר.

האם יש קשר בין כמות הניקוטין לתכיפות השימוש?

כן. הכמות של הניקוטין, החומר הממכר המצוי בסיגריה, עולה ככל שהמשתמש בסיגריה האלקטרונית עושה זאת באופן תכוף וממושך יותר, כך שבמקרים מסוימים כמות הניקוטין שבסיגריה אלקטרונית יכולה לעלות על כמותו בסיגריה הרגילה.

אילו סיבוכים עלולים להיגרם כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית?

הם נחלקים לשני סוגים: סיבוכים לטווח קצר ולטווח ארוך. לפני ארבע שנים דיווח המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן (CDC) על 2,000 אירועים של EVALI - תסמונת של פגיעה ריאתית חריפה בשל שימוש בסיגריה אלקטרונית. התסמונת הזו, שמופיעה זמן קצר אחרי העישון, עלולה להיות קטלנית ואף להוביל לתמותה.
3 צפייה בגלריה
מימין: בזמן החמרה קשה של EVALI; משמאל: לאחר החלמה
מימין: בזמן החמרה קשה של EVALI; משמאל: לאחר החלמה
מימין: הריאות בזמן החמרה קשה של תסמונת EVALI; משמאל: לאחר החלמה
שימוש בחומרים כגון שמן קנאביס או חומרים אסורים אחרים מגביר את הסיכון למקרים מסוג זה ומסכן את המשתמשים. מכיוון שהשימוש בחומרים כאלה בסיגריה האלקטרונית נמצא בעלייה, עולה גם שכיחות האירועים של פגיעה ריאתית.
אשר לסיבוכים לטווח ארוך – מדובר בסיבוכים של מחלת הסרטן, מחלות כלי דם ומחלות ריאתיות כרוניות. כאמור, לאחרונה נמצאו מספר חומרים קרצינוגניים (חומרים המעודדים התפתחות סרטן), כגון מתכות ופורמאלדהיד בחלק מהסיגריות האלקטרוניות ובמספר חומרי מילוי של הנוזל הנשאף לאחר החימום והאידוי. כיום לא ידוע על קשר בין סיכון לחלות בסרטן לשימוש בסיגריה אלקטרונית, אבל ההמלצות של מרבית ארגוני הבריאות בעולם הן להימנע משימוש בהן. יש לזכור שגם הסיכון לתחלואה עקב עישון סיגריות רגילות הוכח רק בחלוף עשרות שנים.
3 צפייה בגלריה
מידן מדרכי קלר ברוך שנפטר לאחר שאושפז בבית החולים כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית
מידן מדרכי קלר ברוך שנפטר לאחר שאושפז בבית החולים כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית
מידן מדרכי קלר ברוך ז"ל. שנפטר לאחר שאושפז בבית החולים כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית
(באדיבות המשפחה)
טרם נמצא קשר ישיר בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות לסיכוני תחלואה במחלות כלי דם כגון התקפי לב ואירועים מוחיים. בחלק מהמחקרים נמצא כי שימוש בסיגריה אלקטרונית מעלה את לחץ הדם, אבל הוכחת קשר תיתכן רק בעתיד, לאחר חשיפה ממושכת לעישון סיגריה אלקטרונית.

האם עישון סיגריה אלקטרונית משפיע על עישון רגיל?

במחקר שבחן כ-17 אלף צעירים בני 30-14 נמצא שהשכיחות של עישון סיגריה רגילה הייתה גבוהה פי שלושה בקרב אלו שהתחילו מעישון סיגריה אלקטרונית (לעומת קבוצת הנבדקים שלא עישנה סיגריה אלקטרונית קודם לכן).
רבים ממעשני הסיגריות הרגילות עוברים לסיגריות אלקטרוניות כאמצעי לגמילה מעישון. האיגוד האמריקאי של רופאי הריאות, מנתחי החזה והאונקולוגים של הריאה טוען שעדיף להשתמש בתרופות למניעת עישון ולא בסיגריה אלקטרונית, שכן אין עדיין מספיק מידע לגבי היתרונות והחסרונות שלה.
3 צפייה בגלריה
נערה מעשנת
נערה מעשנת
שכיחות עישון סיגריה רגילה הייתה גבוהה פי שלושה בקרב אלו שהתחילו מעישון סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
השורה התחתונה
ד"ר אמור מבהיר: "דומה כי עדיף להימנע משימוש בסיגריה אלקטרונית, הן בשל הסכנות המיידיות והן בשל נזקים פוטנציאליים שטרם ידועים לנו. חשוב שקובעי המדיניות בישראל יראו לנגד עיניהם את הסכנות הכרוכות בשימוש בסיגריה האלקטרונית, ומוטב שנימנע מהסכנות האלה כבר עכשיו.