מותו של הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר, שריאותיו קרסו מעישון סיגריה אלקטרונית, החזיר לכותרת את נושא העישון בקרב בני נוער. שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, אמרה היום (א') ל-ynet radio שהתופעה מתגברת והשלכותיה חמורות. "אנחנו רואים גם ירידה בגיל שבו מתחילים לעשן. הם מתחילים לעשן סיגריה אלקטרונית כבר בגיל 12. אני מאוד מקווה שנצליח לעצור את התופעה הזו".
לדבריה, "בשנים האחרונות יש ירידה בשימוש בסיגריות, ולכן הייתה תחושה שהנושא נעלם, אבל הסיגריות האלקטרוניות, שנמצאות בישראל כעשור, מבעירות מחדש את השטח, ובשנה האחרונה יש זינוק בשיעור העישון בקרב בני נוער".
קראו עוד:
"שמעתי שאביו של הנער אמר ש-50% מהמוצרים האלה בעצם מוברחים, או שלא מפקחים עליהם. המשמעות היא שכל סיגריה אלקטרונית נחשבת למוצר צריכה במדינה, וכל אחד יכול לייבא אותן. יש מאות יבואנים, ואין שום פיקוח. משרד הבריאות לא בודק את התכולה של המוצרים האלה. 90% מהם מיוצרים בסין, בחברות קטנות מאוד, ואין לנו מושג מה הסיגריות מכילות. אנחנו יודעים שיש בהן ניקוטין, שזה החומר הממכר והוא רעל בפני עצמו. יש גם תרכובות כימיות ומתכות. יש פה רעל שנכנס למדינת ישראל בלי פיקוח בכלל", אמרה שירה כסלו.
1 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן (מרדכי) ברוך קלר. "צריך לאסור מכירת מוצרי עישון לקטינים", טוענת כסלו
(צילום: פייסבוק )
זה נכון שניו זילנד עומדת לאסור מכירת סיגריות למי שנולד אחרי 2009? "כן, אבל האיסור שם הוא על סיגריות רגילות בלבד, לא על סיגריות אלקטרוניות. אנחנו אומרים: צריך לאסור מכירה של כלל מוצרי העישון לקטינים. לפחות החוק אצלנו אומר שסיגריות אלקטרוניות הן מוצר עישון מזיק לכל דבר ועניין".
עכשיו שר האוצר חותם כנראה על הפחתת מיסוי, שאמורה להיות מאושרת בוועדת הכספים בקרוב. אתם בוודאי מתנגדים. "נכון. המיזם למיגור העישון מתנגד לאי-קיום של מיסוי על סיגריות אלקטרוניות. רוב המשתמשים בהן הם בני נוער, ואנחנו רוצים שהם לא יוכלו לרכוש אותן אפילו בדמי הכיס שלהם. שר האוצר הודיע שהוא רוצה להפחית את המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות בכשליש, כך שהן יהיו הרבה יותר זולות מסיגריות רגילות, ואני מאוד מקווה שבוועדת הכספים לא יאשרו את זה. אני חושבת שאם מדינת ישראל לא מצליחה לפקח על המוצר הזה, היא צריכה לאסור את הפצתו".

"החוק בנושא לא נאכף"

הבוקר שיגרו כ-70 ארגוני בריאות מכתב ליו"רים של ועדות הבריאות, הכספים, זכויות הילד והמאבק בסמים של הכנסת, ובו קראו לקיים דיון חירום בנושא השימוש של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות. "אנו קוראים לכם לדרוש ממשרד הבריאות, בשיתוף עם משרדי האוצר והחינוך, להציג תוכנית פעולה לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער", כתבו רופאים וחוקרים. "תוכנית זו חייבת להיות מלווה במנגנונים לאכיפת החוק לאיסור פרסום ולהגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, ובפרט איסור מכירתם לקטינים. כמו כן, יש להשוות באופן מיידי את המס על הסיגריות האלקטרוניות למס על הסיגריות בהתאם להמלצת משרד הבריאות וארגוני הבריאות, שכן מיסוי הוכח כאסטרטגיה היעילה ביותר במאבק בעישון".

ד"ר שירן בורד, ראש תחום מניעת עישון בעמותת "מדעת", מיוזמי המכתב, הדגישה: "על אף שקיים במדינת ישראל חוק האוסר על שיווק ומכירה של מוצרי טבק ועישון לקטינים - בפועל, מאחר שהחוק אינו נאכף, נוצר מצב שבו לילדים ובני נוער יש גישה חופשית למוצרי טבק ועישון המסכנים את חייהם.
"חברות הטבק והניקוטין מציגות את הסיגריות האלקטרוניות כפתרון למעשנים בגירים, אבל בפועל משווקות אותן לבני נוער ולצעירים על ידי שימוש בטעמים מתוקים ופירותיים ושימוש במשפיענים הפונים אליהם. מחקרים מלמדים כי במקרים רבים הסיגריות האלקטרוניות מהוות שער כניסה לעולם העישון גם בקרב בני נוער וילדים".

מכאבי ראש ועד לדלקת ריאות קשה ואף מוות

האנשים שמשווקים את הסיגריות האלקטרוניות מנסים לשכנע אותנו שהן בטוחות יותר לשימוש מסיגריות רגילות. אבל בפועל – מדובר בפייק ניוז מסוכן.
ד״ר לירן לוי, מומחה לרפואת ריאות ומנהל שירות השתלות ריאה במרכז הרפואי שיבא, מספר: "אני נתקל הרבה במקרים שבהם הפשרה של ההורים כשבני נוער רוצים לעשן סיגריות, היא לאפשר להם לעשן סיגריות אלקטרוניות, כי הם סבורים שהן מזיקות פחות. אבל בפועל, הן לא. את ההשפעות של הניקוטין שיש בסיגריות האלה נראה, אני מניח, עוד שנים. אבל בינתיים ישנם נזקים קטלניים אחרים".
לדבריו, עטי האידוי הללו מכילים קנבינואידים סינתטיים, שהחימום שלהם גורם לנזקים קשים. "כשמחממים את החומרים האלה, הם מגרים את הריאה וגורמים לתגובה הדלקתית שראינו אצל הנער. זו תסמונת שיכולה להתחיל ממשהו קל כמו כאבי ראש, בחילות, הקאות והרגשה כללית רעה, ולהסתיים בדלקת ריאות קשה שמצריכה חיבור למכונת אקמו, ואף במוות".
בחודש ינואר פירסם משרד הבריאות אזהרה לציבור מפני רכישת נוזלי אידוי לסיגריות אלקטרוניות שנמכרים בקיוסקים ובאינטרנט, ומכילים סמים ממשפחת "נייס גאי". אלה כבר יכולים לגרום לפסיכוזה, הזיות, בצקת מוחית, פגיעה בלב ועוד.
לפי נתונים שהציגו ארגוני בריאות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בשנת 2022 החלו להשתמש בסיגריות אלקטרוניות 13.7% מבני 12-14. זאת לעומת 3.4% בשנת 2021. שיעור העישון היום-יומי בקרב בני 15-17 עלה מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.8% ב-2022. למרות הנתונים, סמוטריץ' חתם על צו שמפחית ב-20% את המס על סיגריות אלקטרוניות, והוא אמור להיות מאושר בוועדת הכספים בשלושת השבועות הקרובים.