מי לא אוהב שוקולד, שתייה מתוקה או מאפה טוב? אנשים השומרים על תזונה בריאה מנסים להימנע מהם ולא תמיד מצליחים. בקרב סוכרתיים החווים היפוגליקמיה (רמות נמוכות מ-70 מ"ג לדציליטר) – המתוק הופך לחבר הכי טוב, וכך תוך כדי הצלה מסכנת חיים מיידית, המתוק הופך למעין "חגיגה" פרטית של הסוכרתי.
קראו עוד:

איך נוכל לזהות שאנו חווים נפילת סוכר?

התסמינים הבולטים של היפוגליקמיה הם בעיקר זיעה קרה, רעב, רעד, חולשה, דפיקות לב, עייפות וכאבי ראש. אם לא מזהים בזמן, המצב יכול להידרדר במהרה לבלבול חושים, ערפול ואף לאובדן הכרה. בנוסף, חשוב לציין כי כל אחד מאיתנו הוא אדם שונה ומרגיש סימפטומים בצורה שונה. לכן, יש להיות ערים למצבים קיצוניים ולא לבצע שינויים דרמטיים מדי בסדר היום. אם מרגישים את אחד מהסימפטומים הללו, יש למדוד סוכר ולפעול בהתאם לתוצאה.
2 צפייה בגלריה
היפוגליקמיה סחרחורת
היפוגליקמיה סחרחורת
חולשה, בלבול חושים ועייפות. סימנים להיפוגליקמיה
(צילום: shutterstock)

איך מטפלים בזה?

קחו משהו מתוק, אבל לא קוביית שוקולד: טבליות סוכר או חצי כוס מיץ. לאחר רבע שעה חזרו על מדידת הסוכר. טבליית גלוקוז שמכילה 4 גרם פחמימות תעלה לכם את הסוכר בכ-15 מ"ג. עשו הערכה גסה של כמה טבליות סוכר נדרשות לכם כדי להעלות סוכר לערך של 100. מדדו שוב כעבור רבע שעה ואם לא חלה עלייה, חזרו על הטיפול. לאחר כשעה אפשר לאכול ארוחה רגילה.
קחו בחשבון שכמו כדור נגד כאב ראש שפועל תוך 10 דקות, כך גם הטיפול בהיפוגליקמיה. כמו כן, לוקח יותר זמן לתחושה הרעה לחלוף מאשר לרמות הסוכר לעלות, לכן חשוב שתמדדו שוב. חשוב לדעת, שמזונות שמכילים שילוב של סוכר ושומן כמו שוקולד למשל, לא יתאימו לתיקון הההרגשה הרעה בגלל שששומן מאט את ספיגת הסוכר לדם.
במצבי קיצון של איבוד הכרה, חשוב שיהיה בבית מזרק של גלוקגון כך שקרוב משפחה יוכל לסייע. וכמובן יש להזעיק טיפול רפואי ולהגיע כמה שיותר מהר למיון. אם אין בבית גלוקגון ניתן למרוח מעט דבש על החניכיים.
2 צפייה בגלריה
בדיקת סוכר עם מכשיר מיוחד
בדיקת סוכר עם מכשיר מיוחד
לבדוק את רמות האינסולין
(צילום: Shutterstock)

איך להימנע ממצבים כאלה?

אם שותים אלכוהול: אלכוהול משפיע על רמות הסוכר, בשל העובדה שהוא מונע את ייצור הסוכר על ידי הכבד ולכן עלול לגרום להיפוגליקמיה שעלולה להתרחש באיחור של עד 12 שעות מצריכתו. קחו זאת בחשבון, ושלבו את האלכוהול בהתחלה במהלך היום ולא בלילה, תמיד כדאי לאכול משהו ולא לשתות על קיבה ריקה ולתת פחות אינסולין קצר מכרגיל
משקאות אלכוהוליים שמכילים סוכר מתעתעים כיוון שהם יקפיצו לכם את הסוכר בדם, אתם תתנו אינסולין לתיקון ואז האלכוהול יגרום לכם להיפוגליקמיה מאוחרת. זהירות ולא לשכוח שגלוקון לא עובד במצב שבו ההיפוגליקמיה חמורה מאוד.
כושר וספורט: פעילות גופנית עלולה גם היא לגרום להיפוגליקמיה מאוחרת. דיאטנית תוכל לסייע לכם להתאים את האכילה ומתן האינסולין הארוך והקצר (יחד עם הרופא המטפל) לפני, בזמן ואחרי הפעילות. בכל מקרה אל תוותרו עליה. תוכלו להיעזר במד סוכר רציף ללא דקירות על מנת להתחקות אחר התגובות שלכם לפעילות ולפעול בהתאם.
פחמימות: חוק המספרים הקטנים, אומר שככל שתפחיתו את כמות הפחמימות, הסיכוי שלכם להערכת יתר יורד וכך תימנעו ממתן כמויות גדולות מדי של אינסולין קצר ומסכנת היפוגליקמיה. נסו לבדוק מה קורה עם ארוחה שמכילה חביתה משתי ביצים עם גבינה (או עוף/בשר/דג) עם סלט ללא מתן כיסוי לארוחה. אם לא חלה עלייה ברמות הסוכר של יותר מ-20 מ"ג, הרווחתם ארוחה משביעה שלא דורשת מכם כיסוי של אינסולין.
בקרב סוכרתיים, אם ההיפוגליקמיה מתרחשת במהלך הלילה חשוב שתעדכנו את הצוות הרפואי שיכול לקבוע האם ובכמה יש להפחית את מינון האינסולין הארוך. חשוב לטפל בזה ללא דיחוי. היפוגליקמיה לילית מסוכנת מחשש שלא תרגישו שהסוכר יורד לכם. אנשים מבוגרים או החיים לבד נמצאים בסיכון מוגבר במיוחד.
עדינה בכר, דיאטנית תזונה קטוגנית וסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת