אל תתנו לגשמים האחרונים להטעות אתכם: האביב ואיתו האלרגיות עוד רגע כאן. מחקרים מראים ש-20 עד 30 אחוז מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיות בדרגות חומרה שונות. לחלקם, תקופת האביב לא מבשרת טובות: זו תקופה המאופיינת בהרגשה לא טובה, נזלת, גרד ודמעות. תקופה שבה כל יציאה מהבית מביאה התקף חדש של אלרגיה. ולמרות שלרוב לא מדובר בתופעה מסוכנת, היא יכולה לאמלל מאוד את הסובלים ממנה.
קראו עוד:

מהי אלרגיה?

מערכת החיסון שלנו ערוכה להגן על גופנו. בכל פעם שגורמים זרים נכנסים לגוף (חיידקים, וירוסים או חומרים אחרים) מערכת החיסון יודעת לנטרל ולסלק את המזיקים. אצל אנשים הסובלים מאלרגיה, מערכת החיסון מגיבה ביתר שאת לחומרים שנכנסים לגוף אך למעשה לא מהווים איום על בריאותו. חומרים אלו – המכונים אלרגנים - יכולים להיות אבקני פרחים, קרדית אבק הבית, עובש ועוד. בעונות המעבר התופעה שכיחה יותר, עקב האבקנים והאבק הנישאים באוויר.
2 צפייה בגלריה
נזלת אלרגית
נזלת אלרגית
אלרגיה יכולה להיות הרבה מעבר לתופעה מציקה
(צילום: Shutterstock)

אלו אלרגנים קיימים באביב?

האלרגנים הקיימים נישאים באוויר והם משתנים ממקום למקום על פי הצמחייה המקומית. בארץ נפוצים אלרגנים מעצי ברוש, תמר, עצי זית וצמחי לענה.
גורם נוסף שעשוי לגרום לאלרגיה, במיוחד בתקופה זו של ניקיונות לקראת חג הפסח ושינויי לחות וטמפרטורה היא קרדית אבק הבית - בעל חיים מיקרוסקופי, שאינו נראה לעין ושייך למשפחת העכבישונים. הוא נמצא מסביבנו כל הזמן ובמקומות שונים ברחבי הבית, כגון שטיחים, מזרונים וספות. הפרשותיו מכילות אלרגנים נפוצים מאוד אשר גורמים לתגובות אלרגיות אצל מי שרגיש להם.
מדובר באחת מחלות האלרגיות הנפוצות בעיקר בקרב ילדים, אך יכולה להתפתח גם במבוגרים וקיימים גורמים נוספים שיכולים להחמיר את הדלקת העורית, כמו אוויר יבש וחם או בגדים שאינם עשויים מכותנה
גם הסובלים ממחלת העור אטופיק דרמטיטיס ("אסתמה של העור") יכולים להיות אלרגיים לקרדית אבק הבית, ולאלרגניים נוספים באוויר, כאשר אצל מטופלים אלו התגובה תתבטא בהחמרה של הדלקת בעור עם החמרה בגרד. מדובר באחת המחלות האלרגיות הנפוצות בעיקר בקרב ילדים, אך יכולה להתפתח גם במבוגרים וקיימים גורמים נוספים שיכולים להחמיר את הדלקת העורית, כמו אוויר יבש וחם או בגדים שאינם עשויים מכותנה (כגון צמר או בד סינתטי). האבחנה של דרמטיטיס אטופית נעשית על פי מראה אופייני של התפרחת העורית ותסמינים נוספים. הטיפול בה כולל שמירה על לחות העור והפחתת חשיפה לאלרגנים, וטיפול במשחות מקומיות לתקופות שבהן יש התלקחות של הדלקת העורית. במקרים של מחלה עקשנית ומתמשכת ישנם כיום טיפולים מתקדמים שיכולים לשפר משמעותית את איכות החיים.
על פי נתוני העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס, כ-80% מהחולים סובלים גם מאסטמה ו\או אלרגיות שונות, כאשר תקופת האביב קשה במיוחד למתמודדים עם המחלה. העמותה מנגישה למתמודדים מידע עדכני בנושא כדי להקל ולשפר את התסמינים הנלווים לאלרגיה.

מהם סימני האלרגיה?

תופעות האלרגיה מגוונות, החל מנזלת (לרוב זו תהיה נזלת מימית ושקופה, לעומת נזלת ירוקה המופיעה בזמן זיהום), התעטשויות, דמעת ועיניים אדומות, גרד ופריחה מגרדת בעור.
תסמיני אלרגיה
אלרגיה יכולה להיות הרבה מעבר לתופעה מציקה. לעיתים הנזלת גורמת לריח לא נעים בפה ולפגיעה בחוש הריח והטעם. במקרים מסוימים היא יכולה לגרום לדלקת של הסינוסים או לדלקת ריאות. האלרגיה פוגעת גם באיכות השינה ויכולה לגרום לעייפות במהלך היום, היא פוגעת ביכולת הלימודית ובריכוז בקרב ילדים ובפרודוקטיביות בעבודה. מחקרים מראים שאלרגיה היא סיבה שכיחה להיעדרות מעבודה.

איך בודקים שזו אלרגיה?

לרוב רופא המשפחה יכול לאבחן את הבעיה על סמך התלונות ובדיקה גופנית אך לעיתים יש צורך בבדיקות כדי להבין מהו גורם האלרגיה. אבחון אלרגיה הוא פשוט ונעשה במרפאות אלרגיה באמצעות תבחין עור, שבמהלכו מטפטפים נוזל המכיל אלרגנים שונים על האמה ובאמצעות דקירה מחדירים את האלרגנים לעור. עוצמת התגובה המקומית בעור מעידה על אלרגיה. לעיתים ניתן לאבחן אלרגיה באמצעות בדיקת דם לאיתור רמות נוגדנים ספציפיים לאלרגנים שונים. סוג הבדיקה נקבע על ידי האלרגולוג, על פי החשד לגורם לאלרגיה.

כיצד ניתן לטפל באלרגיה?

הצעד הראשון בטיפול הוא מניעה. אם ידוע האלרגן, ניתן לנסות ולהימנע ממגע עימו (פרח מסוים, דשא וכו'). כאשר הימנעות אינה מספיקה או אינה אפשרית, קיימים כיום מגוון טיפולים לאלרגיה. ניתן לתת כדורים של אנטי-היסטמינים שמונעים את התגובה האלרגית. התרופות מהדור הישן גרמו לעייפות ולנמנום אולם תרופות מדור חדש יותר הן בעלות מעט מאוד תופעות לוואי ונחשבות לבטוחות ויעילות. ניתן להיעזר גם בטיפול מקומי באמצעות אנטי-היסטמינים הניתנים דרך האף או העיניים (בתרסיס או בטיפות) או נוגדי דלקת כגון סטרואידים הניתנים דרך האף.
2 צפייה בגלריה
נזלת אלרגית
נזלת אלרגית
לתרופות האנטי-היסטמינים החדשות היש מעט מאוד תופעות לוואי והן נחשבות לבטוחות ויעילות
(צילום: Shutterstock)

האם אפשר לרפא אלרגיה?

כאשר טיפול מקומי או כדורים לא עוזרים, ניתן לטפל באימונותרפיה - חיסון לאלרגן. הטיפול ניתן במרפאות אלרגיה באמצעות הזרקה תת עורית של האלרגן במינונים הולכים ועולים, במטרה להביא לסבילות של מערכת החיסון כנגד האלרגן. זהו טיפול ממושך מאוד (מעל שנה) אך היחיד שיכול ממש לרפא את המחלה ואינו טיפול סימפטומטי בלבד. כיום יש ניסיונות לפתח טיפולים אימונותרפיים באמצעות מתן האלרגן דרך הפה ולא בהזרקה, אך יעילותם עדיין לא זהה לזו של הטיפול בזריקות.
ד"ר אילן גרין מנהל את המחלקה לרפואת המשפחה בלאומית שירותי בריאות. ד"ר עדי עובדיה מומחית באלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז רפואי וולפסון