הקור החריג ששרר כאן במהלך כל חודש מרס מפנה את מקומו לתחזית שרבית בסוף השבוע או במלים אחרות - אביב הגיע, ואיתו גם האלרגיות העונתיות. איננו יודעים מדוע התפתחו התגובות האלרגיות, ובכל זאת הן קיימות ומאוד נפוצות. קשה למצוא אנשים שאינם סובלים מאלרגיה, או שאינם מכירים מקרוב מישהו הסובל ממנה. יחד עם זאת, סביב התופעה התעוררו אמונות עממיות מוטעות, ואף בקרב רופאים קיימים פערי ידע.
אלרגיה היא תגובה לא רצויה של מערכת החיסון לגורם חיצוני, שקרוי אלרגן, ועשוי להיות מזון, תרופות, עקיצת דבורים ועוד. התגובה האלרגית של המערכת החיסונית מזיקה לגוף, בניגוד לתגובות חיסוניות מועילות, שתוקפות וירוסים וחיידקים ומחסלות אותם.
קראו עוד:
התגובה האלרגית המוכרת ביותר היא מהסוג המיידי. תגובה זאת נגרמת על ידי נוגדן מסוים בדם, הנקרא IGE. בדרך כלל, נוגדן זה מצוי בדם ברמה נמוכה, ותפקידו לסייע בנטרול גופים זרים, טפילים, זיהומים או תולעים. לעיתים, כתוצאה מאכילת מזון מסוים, נטילת תרופה או עקיצת דבורה, עלול נוגדן זה להתקשר בדם לתאי אלרגיה, המכונים: "תאי פיטום" (mast cells) ולשחרר חומרים, שמחוללים תסמינים אלרגיים.
1 צפייה בגלריה
ניתן לאבחן רבים מהאלרגנים באמצעות תבחין פשוט על העור
ניתן לאבחן רבים מהאלרגנים באמצעות תבחין פשוט על העור
ניתן לאבחן רבים מהאלרגנים באמצעות תבחין פשוט על העור
(צילום: shutterstock)
החומר המרכזי והמוכר ביותר ביניהם הינו היסטמין. היסטמין, יחד עם חומרים נוספים, עלול לגרום תוך דקות בודדות לתגובות עוריות (פריחה); לתגובות נשימתיות (נזלת, התקף אסתמה); לכאבי בטן והקאות; ואף לנפילת לחץ דם ואובדן הכרה. במקרים קשים, התגובה האלרגית המיידית היא אנפילקסיס.
רופא מומחה באלרגיה יכול לזהות באמצעות תבחין פשוט על העור, שאורך מספר דקות, רבים מהאלרגנים שיכולים לגרום לתגובה חריפה, ואף לאנפילקסיס. הטיפול הטוב והיעיל באנפילקסיס הוא באמצעות הזרקת תרופת אדרנלין, הנקראת גם אפינפרין. טיפול בזריקה יכול לעצור את התגובה האנפילקטית ואף להציל חיים.
לא כל תגובה אלרגית היא מיידית. ישנן תגובות אלרגיות מאוחרות, שנובעות ממנגנון שונה בגוף מזה של נוגדנים ותאי פיטום. לדוגמה: תגובה הנובעת ממגע עם חומרים, אשר גורמת לפריחה (contact dermatitis), מתפתחת תוך ימים ומתווכת על ידי תאים בדם שמכונים לימפוציטים. בין החומרים שמעוררים תגובה כזאת, עשויים להיות צבעי שיער, לק ג'ל, מתכות (ניקל), חומרי קוסמטיקה וטיפוח.
אלרגנים מסוימים יכולים לגרום גם לתגובה מיידית-אנפילקטית, וגם לתגובה מאוחרת של פריחה בעור. למשל: אנטיביוטיקה מסוג פניצילין.

תגובות אלרגיות: מיתוסים ומציאות

"האלרגיה גורמת לסכנת חיים" בניגוד לדעה המקובלת, מוות מתגובה אנפילקטית הוא נדיר ביותר. גם במקרים של אלרגיה מיידית למזון, לרוב, התגובות אינן מסוכנות. יחד עם זאת, חשוב להדריך את הסובלים מאלרגיה כיצד להימנע מתגובות, ולשים דגש על נשיאת מזרק אפיפן.
"אלרגיה מתרחשת בחשיפה ראשונה" אלרגיה היא תכונה נרכשת, ודרושות חשיפות חוזרות, על מנת שתיווצר תגובה. במהלך חשיפות אלה, נוצרים נוגדנים או תאי דלקת. יתר על כן, מטופל הסובל מאלרגיה לפריחת צמחים, יחוש הקלה של התסמינים באזור אחר בעולם, שם הצמחייה שונה.
"כל תופעת לוואי ממזון או מתרופה היא אלרגיה" כאשר מרגישים פגיעה ממזון או מתרופה, בדרך כלל אין מדובר בתגובה אלרגית. במקרה של מזון, לרוב הוא יהיה קשה לעיכול, מקולקל, או מזוהם. במקרה של תרופה, רוב תופעות הלוואי נובעות ממנגנון התרופה ולא מתגובה אלרגית אליה. למשל: חומרים נוגדי קרישה עלולים לגרום לדימום, ואין לכך קשר לאלרגיה.
"אלרגיה נמשכת כל החיים" בניגוד למחשבה שאלרגיה היא גזירת גורל, הרי שלרוב נטייה אלרגית דועכת במהלך החיים. כך למשל, תינוק אלרגי לחלב או לביצה, יחלים לרוב במהלך גדילתו. גם אלרגיה לפניצילין חולפת לרוב לאחר עשר שנים, בפרט אם התגובה לא הייתה מסוכנת. כמו כן, רופא מומחה באלרגיה, יכול להקטין או להעלים, רגישות לאלרגנים נשאפים, כגון: קרדית אבק בית, פרוות חתול, או אבקני צמחים, על ידי טיפול המכונה "אימונותרפיה". בתהליך זה, נחשף המטופל באופן הדרגתי לאלרגן בצורה כזאת שהרגישות אליו פוחתת ואף נעלמת. זהו טיפול מומלץ לנזלת אלרגית קשה ולרגישות לארס דבורניים (דבורה, דבור וצרעה).
"מגרד? זו אלרגיה" לא כל מה שמגרד הוא אלרגיה. אנשים רבים מייחסים תופעות עוריות מגרדות לאלרגיה, בעוד שלעיתים אין זה כך. קיימת למשל תופעה המכונה "סרפדת" (urticaria), פריחה מגרדת עם נפיחות בעור, ולעיתים ברקמות הפנים: בשפתיים, בעפעפיים ובאפרכסת האוזניים. למרות הגרד העז והסבל הנגרם עקב התופעה, לא מדובר בתגובה לאלרגן חיצוני, אלא בתהליך פנימי של מערכת החיסון. עם זאת, רופא מומחה באלרגיה, יכול לתת מענה טיפולי מצוין לתופעה זאת בעזרת תרופות יעילות ובטוחות.

רגישות לגלוטן, ללקטוז ולפול - האם זו אלרגיה?


רגישות ללקטוז ולגלוטן יש לאבחן במרפאת המשפחה או אצל מומחה לדרכי עיכול. מטופלים אלו אינם דורשים בירור אלרגי או נשיאת אפיפן, שכן המזרק אינו מסייע במקרה של תגובה.
פרופ' אלון הרשקו הוא יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה