תקופת "אחרי החגים" הגיעה ואיתה החזרה לשגרה. בסופו של דבר כולנו זקוקים לשגרה. היא מייצרת לנו סדר, אוספת אותנו ומאפשרת להתנהל על פי התנהגויות קבועות. חזרה לשגרה משמעותה חזרה לחיים הרגילים על כל המשמעויות הנלוות - עבודה, לימודים, שעות קימה ושינה וכן - גם אכילה. אחרי תקופה עמוסה בארוחות חג משפחתיות, חופשות מפנקות הכוללות בופה אינסופי בבית המלון ומסעדות ושחרור רסן כללי, הגיע הזמן לחזור לשגרת אכילה מסודרת, כזו שבה אוכלים בריא, מסודר ובכמויות קטנות יותר.
קראו עוד:
רבים מאיתנו מסיימים את תקופת החגים עם כוונה להתחיל שינויים באורח החיים, הן מכיוון שעלו במשקל בתקופה זו והן כי הם מרגישים שחודש של אכילה פרועה פגע בבריאותם. כך או כך - סיום והתחלה של תקופה הם הזדמנות נהדרת להציב מטרות ולכוון ליישומן. יחד עם זאת, לרוב המציאות מוכיחה שלמרות המוטיבציה העזה לשינוי, היישום הוא קשה יותר. אז איך נוכל להקל על החזרה לשגרה?
4 צפייה בגלריה
 סיום והתחלה של תקופה הם הזדמנות נהדרת להציב מטרות ולכוון ליישומן
 סיום והתחלה של תקופה הם הזדמנות נהדרת להציב מטרות ולכוון ליישומן
סיום והתחלה של תקופה הם הזדמנות נהדרת להציב מטרות ולכוון ליישומן
(צילום: shutterstock)
אחרי החגים: טיפים לחזרה קלה לשגרה
1. תכננו מראש ערב לפני החזרה לשגרה כדאי לתכנן את יום המוחרת ולהתארגן בהתאם – לעבור על היומן ועל רשימת המטלות והמשימות היומיות, לתכנן איפה ומתי נוכל לאכול בצורה מסודרת ובריאה, ועל פי זה להתארגן בהתאם: מה לקחת מהבית, מה להכין בערב או בבוקר, האם צריך לעבור להשלים חוסרים בחנות? ללא תכנון והתארגנות, לא נוכל ליישם את ההחלטות.
2. אל תקזזו לעיתים ישנה תחושה שכיוון שאכלנו כל כך הרבה בחגים, כדאי לנו ביום שאחרי לא לאכול עד הערב או לאכול ממש מעט כדי לקזז את כל העודפים. זוהי מחשבה שאינה מקדמת אותנו לקראת חזרה טובה לשגרה, אלא מקבעת עוד יותר את הקושי, כיוון שהיא למעשה מייצרת קושי חדש - כאשר אנו לא אוכלים הרבה זמן ועובדים בשיטת קיזוזים, אנחנו מתישים את הגוף והנפש, בעיקר מכיוון שאנחנו מתנהלים בכך בקצוות - מאכילת יתר לאי אכילה – שני קצוות שבסופו של דבר מובילים לאותו דבר - אי סדר ואכילת יתר.
4 צפייה בגלריה
תזונה ים תיכונית
תזונה ים תיכונית
לחזור לארוחות המסודרות ולאכילה הבריאה
(צילום: Shutterstock)
לכן, כאמור, הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות כשיוצאים מהמסלול - הוא לחזור אליו – לחזור לארוחות המסודרות ולאכילה הבריאה שמכילה ירקות ופירות; חלבון -גבינות, עוף, דגים; פחמימות כמו אורז, לחם מלא, תפוחי אדמה, בטטה, בורגול, קינואה, קטניות וכדומה.
3. אכלו מסודר אם אנחנו פחות רעבים ביום שאחרי, מה שבהחלט ייתכן - אפשר פשוט לאכול כמויות קטנות יותר, אבל עדיין לשמור על סדר. שמירה על הסדר תאיץ את החזרה לשגרה ותאפשר למערכת העיכול שלנו לחזור למקצבי האכילה שאליה היא מורגלת בימים כתיקונם. ואם לא - זו הזדמנות להתחיל באכילה מסודרת המכילה עושר של רכיבים בריאים שלהם גופנו זקוק. אכילה כזו תאפשר למערכת העיכול לתפקד טוב יותר, גם אם נדרשים כמה ימים לצורך הסתגלות. כתוצאה מכך נחווה פחות נפיחות ואי נוחות בבטן, ונהנה מיציאות סדירות.
4. ביתי במקום מעובד אחרי החגים כדאי להקפיד לאכול אוכל ביתי ולהמעיט ככל שניתן בהזמנות הטייק-אוויי או באכילה במסעדות. ימי החג היו גם ככה עמוסי מאכלים שאינם יומיומיים ולרוב מכילים יותר שומן, סוכר, נתרן או קלוריות. לכן נפלא יהיה להחזיר לגוף מזון המכיל פחות מכל אלו, כשהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להשתמש בחומרי גלם טריים ואיכותיים וכמה שפחות במזונות מעובדים וקנויים.
5. אל תשכחו לשתות ימי החג מאופיינים גם בשתייה שונה מהיומיום. גם מי שלא מכניסים הביתה שתייה מתוקה או מוגזת ביומיום, שותים בימי החג יותר מאלו וגם אלכוהול. מעבר לעלייה בצריכת הסוכר, לעיתים קרובות הדבר בא על חשבון שתיית מים. כחלק מהחזרה לשגרה חשוב לחזור לשתות מים. את בקבוקי השתייה שנשארו מהחג אפשר להחזיר לחנות, להעביר הלאה וו פשוט לשפוך את תכולת הבקבוק שנותרה - אין צורך לסיים רק כי נשאר. מדובר בקלוריות ריקות ללא כל ערך תזונתי בריאותי.
4 צפייה בגלריה
מים
מים
הכינו מראש בקבוק מים אישי ו/או הפעילו בטלפון הנייד תזכורות להפסקות שתייה
(צילום: Shutterstock)
הכינו מראש בקבוק מים אישי או הפעילו בטלפון הנייד תזכורות להפסקות שתייה במהלך היומיום העמוס וכך יש סיכוי שלא תשכחו לשתות. שתייה של מים תצליח גם היא לעזור בהסדרת היציאות שייתכן והשתבשו במהלך ימי החג והאכילה הרבה וכן תעזור למנוע מצבים של התייבשות שבהם ישנה תחושה של נפילת אנרגיה, שבטעות מתפרשת כרעב.
6. לכו על זה קבעו ונעצו ביומן חצי שעה או שעה לטובת פעילות גופנית כלשהי. אל תתיימרו, מתוך איזו מוטיבציה רגעית או ייסורי מצפון נקודתיים, לתכנן פעילות שבה אתם לא מורגלים או שלא עשיתם מזמן, כיוון שרוב הסיכויים שזה לא יקרה. תתכננו פעילות ריאלית עבורכם. למי שלא אוהבים תלות בגורמים חיצוניים ומעדיפים מינימום היערכות מוקדמת – הכי טוב ללכת על הליכה של מינימום חצי שעה. ולאלו שזקוקים להתחייבות: קבעו או הירשמו לשיעור במכון או בחדר הכושר.
4 צפייה בגלריה
קבוצת כושר
קבוצת כושר
אין ברירה, צריך לחזור גם לכושר
(צילום: Shutterstock)
7. הרחיקו פיתויים נשארו לכם בבית קינוחים, עוגות, בונבוניירות ושוקולדים מהחג? זכרו שמה שיישאר מול העיניים בסוף ייאכל ויקשה על החזרה לשגרה. אז כדאי לתת ולהעביר הלאה או לחלק בין האורחים שאירחנו ולהשאיר אצלנו כמה שפחות – כי ברגע של רעב או סתם שעמום או רגש שלילי כלשהו כמו תסכול, עצבנות וכדומה - ככל הנראה הפיתויים הם אלו שייכנסו ראשונים לפינו.
חזרה נעימה לשגרה!
שירי נקש הינה דיאטנית קלינית