פרסום ראשון: הסערה הציבורית שהתחוללה בעקבות ההחלטה לכנס מסיבת עיתונאים בבית החולים איכילוב עם החטופה המשוחררת יוכבדת ליפשיץ בת ה-85, מובילה לצעד חריג. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, זימן את מנכ"ל בית החולים פרופ' רוני גמזו לשיחה. נזכיר כי חילופי האשמות פרצו בין לשכת ראש הממשלה לבית החולים בעניין כינוס הכתבים.
1 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב, מעדכן על מצבן הרפואי של החטופות
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב, מעדכן על מצבן הרפואי של החטופות
בעין הסערה: מנכ"ל איכילוב פרופ' רוני גמזו עדכן על מצבן הרפואי של החטופות
(צילום: מוטי קמחי)
מטעמו של פרופ' גמזו נמסר: "אכן התקיימה פגישה. שיחת הפקת לקחים על כלל הארוע. קבלה, טיפול רפואי וכיסוי תקשורתי. חשוב להסדיר נוהל על כל ההיבטים כדי שבעזרת השם במקרים הבאים כל בתי החולים יפעלו על-פי נוהל אחיד".
ליפשיץ שוחררה משבי חמאס יחד עם נורית קופר (80), והשתיים הועברו לאיכילוב. לאחר חזרתן לארץ, גורמים במטה החטופים והנעדרים, ביחד עם שב"כ, גורמי רפואה, פסיכולוגים וקציני צה"ל פגשו את שתי הנשים ואת המשפחות שלהן וביקשו מהן להמעיט כמה שניתן במפגש עם התקשורת בזמן הקרוב. במטה החטופים אמרו כי לא יזמו בשום אופן את הריאיון של ליפשיץ, והיא תודרכה כפי שתודרכו יהודית רענן ובתה נטלי, שתי החטופות הראשונות ששוחררו.
לעוד כתבות:
מאחורי הקלעים הופנו בממשלה טענות קשות כלפי בית החולים שאפשר את קיומה של מסיבת העיתונאים. לפי גורמים מדיניים, גורמים במשרד ראש הממשלה גם פנו כמה שעות לפני מסיבת העיתונאים לבית החולים וביקשו שלא יגידו שחמאס טיפל היטב בשבויות ששוחררו.
דובר איכילוב אבי שושן - שהתהדר תחילה ברשתות החברתיות בכך שהוא זה שאחראי לקיום הריאיון ואחר כך גלגל אחריות לגופי הממשלה בכל הנוגע לעצם קיום הריאיון - אמר כי בית החולים לא קיבל כל הנחיה בנושא החטופות. "אף גורם ממשלתי או ביטחוני לא תדרך או נתן לי נהלים לגבי התנהלות תקשורתית מול החטופות שחזרו משבי", אמר שושן.
"כל כלי התקשורת היו בבית החולים משעה 5:00 בבוקר וביקשו לראיין את החטופות והמשפחות. נאלצנו להוציא בכוח צלמים וכתבים מתוך המחלקה שבה הן מאושפזות. במקביל, המשפחה כבר החלה לתת ללא תיאום איתנו ראיונות באיכילוב לערוצים כמו CNN. משפחה אחת סירבה להתראיין ופרטיותה נשמרת לבקשתה כמקובל". הוא הבהיר כי לא יהיו יותר מסיבות עיתונאים בבית החולים של חטופים שישוחררו.

נזק או נכס הסברתי?

חרף ההתעללות שספגה עם חטיפתה והובלתה לרצועה, ליפשיץ העידה כי המחבלים פעלו לשמור על בריאות החטופים. "הם מאוד דאגו לצד הסניטרי, שלא נחלה להם חס וחלילה, והיה לנו רופא צמוד שבא כל יומיים שלושה לראות מה קורה איתנו. החובש לקח על עצמו את האחריות ודאג להביא תרופות, ואם לא היו תרופות שהן אותו דבר אז נתנו תרופות מקבילות. אנחנו היינו חמישה ולכל אחד היה מישהו ששמר עליו".
ליפשיץ ציינה כי "חילקו אותנו לפי קיבוצים ולפי תושבים. דאגו לכל הצרכים שלנו, זה ייאמר לזכותם. היו מאוד אדיבים ושמרו שנאכל. אכלנו את אותו אוכל כמוהם, גבינה לבנה, גבינה מותכת ומלפפון, זו הייתה ארוחה ליום שלם. היחס אלינו היה טוב. הם דאגו שיהיה לנו הכול".

האמירות הללו שנתפסו תחילה כ"נזק הסברתי" התבררו יממה אחר כך כנכס, כאשר עיתונים מרכזיים ברחבי העולם הציגו את דבריה האנושיים לנוכח הזוועה שחוותה ושחווים החטופים. כך למשל, בכותרת הראשית של הדיילי אקספרס הבריטי הובאה תמונתה מושיטה יד לאיש חמאס ששחרר אותה, ונכתב: "מחווה של שלום מחטופה ששוחררה מול פני הרשע". בדיילי מייל הובאה אותה תמונה עם הכיתוב "יד של שלום מבת ערובה ישראלית, שמביישת את רוצחי חמאס".

בעקבות הסערה: נוהל חדש לקליטת חטופים ששוחררו

על רקע המחלוקת בין לשכת ראש הממשלה לבית החולים איכילוב והביקורת שנמתחה על קיום מסיבת העיתונאים בהשתתפות החטופה ששוחררה, גיבש משרד הבריאות נוהל חדש לפינוי חטופים. ין היתר, נקבע כי הטיפול בחטופים שחזרו משבי, יהיה במתחם נפרד מיתר המטופלים המגיעים לטיפול במרכז לרפואה דחופה (מלר"ד). "יש להקפיד על תיעוד של כל ממצא גופני היכול להעיד על פשעי מלחמה", צוין בנוהל.
בנוהל צוין כי "המתחם יהיה חסום להגעת מבקרים ועובדים ממערכת הבריאות פרט למשפחות החטופים ולגורמי בטחון המלווים את הגעת החטופים, וגורמי הרפואה המטפלים בהם. יש לצמצם ככל הניתן את מספר השוהים במתחם ובמידת האפשר לשבץ נשים בעדיפות ראשונה.
בנוסף, צוין כי חטופים שייצאו לחופשי ייפגשו בבית החולים עם עובדת סוציאלית - רצוי מתחום בריאות הנפש - "להתרשמות מעוצמת המצוקה נפשית והיא תמליץ על התערבות נפשית נוספת של פסיכיאטר או פסיכולוג בהתאם למקרה. ככל שיעלה חשד לפגיעה מינית או עינויים בתקופת השהות יש לעדכן את הצוות הרפואי, להמשך בירור וטיפול.