"בעיית החוסרים מהווה מכשול לקיום הרצף הטיפולי במדינת ישראל ועלולה להביא לפגיעה אפשרית במטופלים", כך אומר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, על רקע המחסור בתרופות שנחשף לראשונה ב-ynet.
2 צפייה בגלריה
הנחיות להתמודדות עם המחסור בתרופות
הנחיות להתמודדות עם המחסור בתרופות
הנחיות להתמודדות עם המחסור בתרופות
(צילום: shutterstock)
פרופ' אש הנחה היום (א') את בתי החולים וקופות החולים בנושא ופרסם שורת הנחיות חדשות במטרה לצמצם את היקף החוסרים.
בתי החולים וקופות החולים הונחו "לבצע איתור מיפוי וסיווג של פריטים קריטיים, אשר חוסר בהם עלולים לפגוע בטיפול הרפואי הניתן למטופלים". הנחיה נוספת מתמקדת בביצוע הזמנות ליותר מספק אחד, כך שבעת מחסור אצל האחד יהיה מלאי זמין לשני, כמו גם הנחיה לבקש מחברות התרופות להקדים הודעות על חוסר במלאים. בנוסף, הונחו בתי החולים להדק את שיתופי הפעולה ביניהם כך שבעת מחסור יוכלו להעביר זה לזה תרופות חסרות.
קראו עוד:
"במהלך השנה האחרונה אנו נתקלים בעלייה במקרים בהם בעלי רישום של תכשירים וציוד רפואי מודיעים על הפסקות שיווק ומחסור", כתב פרופ' אש. לדבריו, "הפסקות שיווק ומחסור בתכשירים ובציוד רפואי הינה תופעה כלל עולמית הנובעת ממספר סיבות, ביניהן, עיכוב בשרשראות אספקה, מחסור בחומרי גלם שונים, בעיות איכות הצצות לעיתים וגם סיבות מסחריות כמו הפסקת הפעילות של חלק מהספקים בשוק".
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש. הנחיה לשיתוף פעולה הדוק בין בתי החולים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך ציין אש כי "באחריות כל מוסד רפואי לבצע בדחיפות ובאופן שוטף בדיקה יסודית, בדבר היכולת של הספקים שלו להתחייב לאספקה במועדים הנדרשים ובכמות הנדרשת".
כאמור, לפני כחודש התריעו בבתי המרקחת ובהם גם בקופות החולים מתריעים מפני מחסור חמור בעשרות תרופות, כולל אקמול. תרופות נוספות שהיו ובחלקן עדיין חסרות: מוסקול, נקסין ואטופן. בהסתדרות הרוקחים סיפרו אז כי משרד הבריאות הוזהר מספר פעמים לגבי המחסור – אך לא פתר את העניין.