"מספר הנדבקים החדשים בקורונה לא משקף את המציאות, ולכן הנתון שאפשר להתייחס אליו הוא מספר החולים הקשים" - כך אמר היום (ד') פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, בתדרוך לעיתונאים על רקע העלייה בתחלואת החורף, כולל תחלואת הקורונה.
קראו עוד:
הסיבה שמספר הנדבקים החדשים אינו מהימן היא שנדבקים רבים אינם עוברים בדיקת PCR מוסדית, ולכן המערכת לא מודעת לקיומם. "אנחנו מוכוונים לאוכלוסיות הסיכון בעזרת הכלי הכי טוב שיש, והוא החיסון", אמר פרופ' זרקא. "אנחנו קוראים לבני ה-65 ומעלה להתחסן. אנחנו מדברים על האחריות האישית וקוראים לכולם לשמור על ההורים".
1 צפייה בגלריה
תדרוך עיתונאים בראשות פרויקטור הקורונה סלמן זרקא
תדרוך עיתונאים בראשות פרויקטור הקורונה סלמן זרקא
פרופ' סלמאן זרקא. "קוראים לכולם לשמור על ההורים"
(צילום: לע"מ)
פרופ' זרקא הדגיש שהוא לא מתייחס לעלייה בתחלואת הקורונה כאל גל נוסף, אבל "יש 25 חולים קשים חדשים מדי יום", אמר. "מדד החולים הקשים הוא הנתון שאנחנו יכולים להסתכל עליו. אנחנו מוטרדים מעלייה נוספת בתחלואה, גם של קורונה וגם של שפעת.
"הקורונה היא מחלה מידבקת שיש לה חיסון. זו עוד מחלה שמערכת הבריאות יודעת לנהל אותה, לטפל בה, ולא צריך שליטה מרכזית כמו פרויקטור ומפקדת אלון. כשזה היה אירוע לאומי שהוביל לסגירת נתב"ג, היה צורך בכך. כיום אפשר להגיד לקופות החולים, 'ישנה עוד מחלה, טפלו בה, כמו שאתם יודעים לעשות בדיקות שפעת ובדיקות HIV'. כשאני מדבר על נרמול, זה לא אומר שהמחלה נעלמה, אלא שנסתכל עליה ברמה הארגונית".
"הקורונה היא מחלה מידבקת שיש לה חיסון", אמר פרופ' זרקא. "זו עוד מחלה שמערכת הבריאות יודעת לנהל אותה, לטפל בה, ולא צריך שליטה מרכזית כמו פרויקטור ומפקדת אלון. כשזה היה אירוע לאומי שהוביל לסגירת נתב"ג, היה צורך בכך. כיום אפשר להגיד לקופות החולים, 'ישנה עוד מחלה, טפלו בה'"
במערכת הבריאות מסבירים כי רבים מאלו שהתחסנו בעבר נגד הקורונה, כבר לא מוגנים בכלל. מנתוני משרד הבריאות עולה כי רוב בני ה-60 ומעלה בחרו שלא לקבל עד כה את החיסון המותאם לאומיקרון שהוצע לציבור לפני כחודשיים, ועד כה התחסנו רק 276 אלף איש מקבוצת הגילים הזו מתוך 1.58 מיליון – 21% בלבד. עוד נמסר שכל החולים הקשים שמאושפזים עכשיו הם מעל גיל 50. 75% הם עם חיסון לא בתוקף, ו-16% לא התחסנו בכלל.
פרופ' גליה רהב, לשעבר ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, מסבירה: "אנחנו יודעים באופן כללי שמי שחוסן בשלוש מנות, יש לו חיסון קרוב לוודאי נגד מחלה קשה. אנחנו כמעט ולא רואים מחלה קשה בקרב אלו שחוסנו בשלושת החיסונים המלאים.
"מי שקיבל ארבע וחמש מנות הוא מחוסן אפילו יותר, אבל זה לא שמי שקיבל שלוש מנות לפני שנה אינו מוגן בכלל. עם זאת, אנחנו רואים כאלו שנדבקו אחרי חיסון חמישי, אבל הרבה פחות רואים מחלה קשה. מבין אלו שחולים קשה, מאוד נדיר למצוא אנשים שחוסנו בחמישה או ארבעה חיסונים. לא מדובר רק על כמה חיסונים מישהו קיבל. הסיכוי להדבקה תלוי, בין היתר, האם ישנה שהות במקום סגור או מי הדביק. זה תלוי בהמון גורמים, אבל לא רק בחיסון".
על פי נתוני משרד הבריאות, קרוב ל-5.5 מיליון ישראלים קיבלו עד כה שתי מנות לפחות.