האם החיסונים נגד קורונה עלולים לגרום לדלקת שריר הלב? זוהי אחת הטענות שמשמיעים מתנגדי החיסונים בחודשים האחרונים. אלא שמחקר שנערך לאחרונה בבית החולים בילינסון מראה שאין סיבה לדאגה.
קראו עוד:
המחקר בדק 15 חולים שלקו בדלקת שריר הלב בתקופת זמן של 42 יום לאחר החיסון הראשון או השני נגד קורונה, ובוצע באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של בדיקת תהודה מגנטית (MRI) לבבית, שמאפשרת לאבחן ברמת דיוק גבוהה מאד את הפגיעה בשריר הלב. על פי התוצאות, מדובר במחלה קלה שפגעה בכשני אחוזים משריר הלב ואף פחות מכך, ובכל מקרה, ללא השפעה משמעותית על תפקוד הלב במרבית המקרים. התלונה העיקרית במקרים המעטים שנמצאו הייתה על כאבים בחזה, שחלפו מאליהם. מצבם של כל החולים היה טוב מאוד, וכולם שוחררו מבית החולים.
המחקר בוצע על ידי צוות של קרדיולוגים מבילינסון בהובלת ד"ר ארתור שיוביץ וד"ר אשרף חמדאן ובראשות פרופ' רן קורנובסקי, והוא התפרסם בכתב העת של האיגוד הקרדיולוגי האירופי.
1 צפייה בגלריה
MRI  אחרי חיסון קורונה
MRI  אחרי חיסון קורונה
בדיקת ה-MRI שבחנה את שריר הלב במסגרת המחקר. "פגיעה קלה שאינה פוגעת בתפקוד הלב"
(צילום: דוברות בילינסון)
ד"ר אשרף חמדאן, מנהל יחידת דימות הלב במערך הקרדיולוגי בבילינסון, הציג היום את הממצאים בריאיון לאולפן ynet. "גילינו שהפגיעה היא מאוד קלה ואינה פוגעת בתפקוד הלב", אמר. "אצל מרבית המטופלים כלל לא הייתה פגיעה בתפקוד הלב. השתמשנו בטכנולוגיות מתקדמות כדי לבדוק את האופי ואת החומרה של הפגיעה בשריר הלב אצל המטופלים שחוו דלקת אחרי חיסון נגד קורונה. מדובר באחוז מאוד קטן של מטופלים: שניים בלבד מתוך 100,000. גם אלו שלקו בדלקת, חלו בצורה מאוד קלה.
"בינתיים נראה לנו שלא צפויה השפעה עתידית, אבל הנושא הזה עוד ייבדק לעומק. לא בדקנו השפעות לטווח הארוך, אלא לטווח היותר קצר, אבל אנחנו יודעים מניסיון שפגיעה כל כך קטנה בשריר הלב אינה צפויה ליצור בעיות עתידיות".
ד"ר חמדאן הוסיף כי כלל תופעות הלוואי של החיסון נגד קורונה הן נדירות ומועטות. "התועלת של החיסון גדולה הרבה יותר מהסיכון", אמר. "החיסון עצמו, מבחינתנו, מספיק בטוח, מספיק יעיל. ואם יש פגיעה בשריר הלב, היא מאוד קלה".