הפיילוט למניעת בידודים בכיתות מסתמן ככישלון. מה עושים כשניסוי נכשל? "זה עצוב", אומרת היום (ד') לאולפן ynet פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "מצד אחד, יש ירידה בתחלואה, אז יכול להיות שמתווה 'הכיתה הירוקה' כן יעבוד. מצד שני, יש בעיה קשה עם חוסר ההיענות שלנו בארץ להרבה דברים, כמו לעשות בדיקות כמו שצריך, להודיע עליהן, לא לשלוח ילדים חולים לגן ולבית ספר, לעטות מסכות, להתחסן. אלו דברים שאנחנו חייבים להמשיך לשמור עליהם, אחרת יהיה לנו גל חמישי, שישי וכו'".
קראו עוד:
לשאלה, האם לא הייתה זו טעות לתת אמון בהורים ולסמוך עליהם שיבדקו את ילדיהם כמו שצריך, השיבה: "מתווה 'הכיתה הירוקה' פועל בארצות הברית ובאנגליה, והוא עובד אם כולם עושים מה שצריך: עושים בדיקה כמו שצריך, מדווחים עליה כמו שצריך. בשיבא אנחנו עובדים עם הבדיקות המהירות כבר הרבה זמן. המטרה של הבדיקה המהירה היא לגלות אנשים מידבקים, ומהבחינה הזאת היא עובדת".
1 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת אנטיגן מהירה ל קורונה ב סידני אוסטרליה
בדיקה בדיקת אנטיגן מהירה ל קורונה ב סידני אוסטרליה
בדיקת קורונה מהירה. "בשיבא אנחנו עובדים עם הבדיקות האלו כבר הרבה זמן", אומרת פרופ' רהב,
(צילום: EPA)
פרופ' רהב הדגישה שחרף הירידה בתחלואה, אי אפשר להסיר את ההגבלות לגמרי ולחזור לשגרה שהייתה לפני הקורונה. "רק עכשיו התגלה בארץ מקרה של דלתא פלוס", היא אומרת. "אם לא נקפיד על בדיקות בנתב"ג, על קטיעת שרשרות הדבקה כמה שיותר מוקדם, על מסכות ועל בידודים - שוב תהיה עלייה. זה לא תקין לבטל את הבידודים במערכת החינוך. אני אישית שומעת שיש הידבקויות בגנים ובכיתות, וההידבקויות האלה כמובן יכולות להגיע להורים, לסבא ולסבתא וכו', כך שבהחלט צריך להקפיד עליהם - וגם על עטיית מסכות. אני מקווה ש'הכיתה הירוקה' תפעל. מה שאנחנו צריכים זה אחריות אישית".
"זה לא תקין לבטל את הבידודים במערכת החינוך. אני אישית שומעת שיש הידבקויות בגנים ובכיתות, וההידבקויות האלה כמובן יכולות להגיע להורים, לסבא ולסבתא וכו', כך שבהחלט צריך להקפיד עליהם - וגם על עטיית מסכות"
על הווריאנט החדש שהתגלה, AY4.2, אין לה פרטים רבים. "אנחנו לא יודעים עליו הרבה, כך שאני לא רוצה סתם לזרוע פחד או היסטריה", אמרה פרופ' רהב. "אנחנו יודעים שהוא דומה לדלתא, יש לו עוד שתי מוטציות, והוא זוהה בכ-8% מהמקרים באנגליה. בארצות הברית - פחות. אומרים שהוא ב-10% יותר מידבק מדלתא, אבל זה לא נראה ככה, כי עובדה שהוא לא התפשט כל כך מהר כמו האלפא או הדלתא, כך שאני לא בטוחה שהוא באמת מסוכן.
"עצם זה שזיהו כאן את המקרה עם הדלתא פלוס, זה בהחלט טוב. זה אומר שעושים בדיקות בנתב"ג, שמוצאים מקרים. המטרה היא כמובן למצוא כל זן, לבודד כל מי שמגיע מחו"ל עם קורונה ולמנוע כניסה של זנים חדשים. נראה שזה עובד".