את תחושת התסכול שבקבלת תשובה כי אין מזרק שיכול להציל את חייה של בתה בת השנתיים, ליאור ממושב אומץ בעמק חפר כבר מכירה. "זה מעצבן ומתסכל ואני מאוד חרדה", היא אומרת. בתה דריה סובלת מאלרגיה מסכנת חיים לביצים, שומשום, קשיו ופיסטוק ולכן ליאור דואגת להסתובב עם מזרק אפיפן נגד אלרגיה.
עוד כתבות בנושא:
המזרק הזה יכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות וליאור, כמו הורים רבים לילדים אלרגיים, יודעת עד כמה הוא חשוב. בכל יום היא עלולה לקבל לכך תזכורת, כפי שאכן קרה ביום שישי האחרון: "דריה נחשפה לביצים ועברה התקף של שלוש מערכות ונאלצתי להזריק לה בבית. היא הגיעה למצב של חנק, אם לא היה לי מזרק, היא כבר הייתה מתה, כי אנחנו גרים במקום מרוחק ועד שהגיע אמבולנס לקח המון זמן".
"דריה נחשפה לביצים ועברה התקף של שלוש מערכות ונאלצתי להזריק לה בבית. היא הגיעה למצב של חנק, אם לא היה לי מזרק, היא כבר הייתה מתה, כי אנחנו גרים במקום מרוחק ועד שהגיע אמבולנס לקח המון זמן"
ברגע אחד גם החלה שוב סאגת חיפוש מזרק אפיפן חדש, שהופכת בכל פעם למסע חוצה ישראל. "אין להשיג מזרקים במיידי. הלכתי לסופר-פארם עם מרשם למזרק, ולא היה כמובן. התקשרתי לסניף אחר ושם הרוקח אמר לי, הכי אמיתי, שהוא יחסוך ממני את הטלפונים המיותרים כי פשוט אי-אפשר למצוא מזרק באף סניף של סופר-פארם. זה דבר שחוזר על עצמו שוב ושוב. בפעם שעברה נסענו לנופש ומצאנו מזרק רק במקום אחד בטבריה, אחרי שהיינו בהרבה מקומות ובהרבה פארמים ולא הצלחנו למצוא. יש מחסור באספקה, וזה לא משתפר", היא אומרת בייאוש.
בחודש ספטמבר האחרון דיווחנו על בעיה דומה ועל כך שבשלוש השנים האחרונות יש מחסור חמור במזרקי אפיפן בכל העולם, אבל בישראל משווקים רק מזרקי אפיפן (למבוגרים) ואפיפן ג'וניור (לילדים) של חברת מרידיאן האמריקנית, שאותם מייבאת חברת תרופארם. כבר בכתבה הקודמת דיווחנו על כך שיש מזרקים דומים של החברות אמרייד האמריקנית, אנאפן האוסטרלית וטבע הישראלית, אבל אלו, משום מה, אינם מופצים בישראל.
2 צפייה בגלריה
מזרק אפיפן
מזרק אפיפן
מזרק אפיפן. בעמותת יה"ל לסובלים מאלרגיות למזון דורשים לפתוח את ייבוא המזרקים לספקים נוספים
(צילום: shutterstock)
בעמותת יה"ל לסובלים מאלרגיות למזון דורשים כבר זמן רב לפתוח את ייבוא המזרקים לספקים נוספים. נעמה קציר-שמואלי, יו"ר העמותה, טענה בחודש ספטמבר האחרון בריאיון ל-ynet כי מדובר ב"פוליטיקה רוויה באינטרסים על חשבון החולים".
ליאור הצליחה אחרי מאמצים רבים ומסעות ארוכים להגיע אל המזרק הנחשק באחד מסניפי מכבי: "התקשרתי כל כך הרבה פעמים למכבי פארם כדי לבדוק לאיזה סניף ללכת ואיפה אוכל למצוא את המזרק, אבל לא עונים באף סניף והיה ממש-ממש קשה. כל היום אני בטלפונים כדי לנסות להשיג אותם".
"אין להשיג מזרקים במיידי. הרוקח בסופר-פארם אמר לי, הכי אמיתי, שהוא יחסוך ממני את הטלפונים המיותרים כי פשוט אי אפשר למצוא באף סניף. זה דבר שחוזר על עצמו שוב ושוב"
בסופו של דבר, בעקבות פוסט בפייסבוק, עמותת יה"ל סייעה לה למצוא סניף מרוחק של מכבי לשם נסעה כדי לקנות את המזרק ורק אז יכלה להירגע. ליאור יודעת שאנחת הרווחה שלה תסתיים ברגע ששוב תיאלץ להשתמש במזרק ולהתחיל את החיפוש מחדש. "זה משהו שצריך להיות נגיש יותר. כלום לא משתנה עם זה. לשמחתי אנחנו ניידים ויכולים לנסוע, אבל יש כאלה שאין להם רכב לנסוע עד קצה העולם כדי למצוא מזרק. זה לא הגיוני. מזרקים כאלו חייבים להיות לא רק בבתי מרקחת של הקופות, שלשם יותר קשה להגיע. זה צריך להיות בכל בתי המרקחת הנגישים וזה אומר בפארמים, שמן הסתם בתפוצה רחבה יותר ויותר זמינים לציבור. זה דבר כל-כך קריטי וזה חייב להיות זמין ונגיש - מדובר במשהו שמציל חיים".
בספטמבר 2021, כשפנינו לתגובת משרד הבריאות, קיבלנו תשובות כי אכן ישנו מחסור באספקה והעדיפות היא לבתי המרקחת של הקופות כך שלעיתים יש מחסור בבתי מרקחת פרטיים וברשתות הפארם. כל מטופל שנדרש למזרק ולא מוצא אותו בבית מרקחת פרטי, צריך לפנות לבית מרקחת של קופת חולים. הבעיה מתחילה כאשר יש פחות זמינות מבחינת שעות הפתיחה של בתי המרקחת בקופות החולים והפריסה הגיאוגרפית שלהם פחותה לעומת בתי מרקחת פרטיים ורשתות הפארם.
ממשרד הבריאות נמסר בנוגע לפנייתנו העדכנית, כי "קיים מלאי זמין בכל קופות החולים עבור ילדים ומבוגרים המאובחנים לאלרגיה. מדי פעם קיים מחסור זמני בבתי המרקחת הפרטיים בשל רכש מזרקים על ידי מוסדות חינוך בהתאם לחוק: החזקת תכשיר אפינפרין במוסדות חינוך ובמקומות ציבוריים".

"מתריעים כבר שנים על מחסור או בעיה באספקה"

בעוד משרד הבריאות מתעקש כי הבעיה לא קיימת יותר וכי אין מחסור במלאי, לא בקופות החולים ולא ברשתות הפארם, הגיעו אל ynet נתונים אחרים ותלונות נוספות המראות כי המצב בשטח שונה לחלוטין. בשיחה לחיפוש מזרקי אפיפן באחד מסניפי סופר-פארם במרכז, אומר הרוקח כי אין מזרקים לילדים בסניף וגם לא בסניפים אחרים ומודה: "מאוד קשה למצוא, זה זמן רב שיש מחסור במזרקים האלו. אני אבדוק לך אולי תחליף, כי אפיפן אני בטוח שאין". הרוקח מפנה אותנו לתחליף בסניף אחר אבל מדגיש שגם שם אין מזרקי אפיפן. לפני כחמישה ימים עלה כשירות לציבור פוסט בפייסבוק של קבוצת "מודיעין שלנו" שמעדכן כי הסתיימה חלוקת מזרקי אפיפן למוסדות החינוך בעיר וכי לאחר בירור שלהם מול משרד הבריאות, אין מלאי לרכישה של המינונים הנמוכים המותאמים לילדים, בשל חוסר כללי במזרקים, ולכן ניתן לרכוש אותם רק בקופות החולים.
"זו לא הפעם הראשונה שיש פער בין מה שמשרד הבריאות חושב שהוא יודע לבין מה שקיים בסופו של דבר בקצה, בבתי המרקחת וההגעה לצרכנים", אומרת נעמה קציר-שמואלי, יו"ר עמותת יה"ל
"זו לא הפעם הראשונה שיש פער בין מה שמשרד הבריאות חושב שהוא יודע לבין מה שקיים בסופו של דבר בקצה, בבתי המרקחת וההגעה לצרכנים", אומרת נעמה קציר-שמואלי, שכבר שמעה לא אחת את התשובה כי יש מספיק מלאי. "אנחנו התרענו על העניין הזה ועל הפער יותר מפעם אחת. אם קיימת בעיה שקשורה לאספקה של המוצר לבתי המרקחת, שיואילו בטובם לפתור את הבעיה הזו. בין שמדובר במחסור אובייקטיבי של המוצר הספציפי בישראל ובין שלא ניתן להשיג אותו בבתי המרקחת. עבור הצרכן בקצה, התוצאה היא אותה תוצאה. אנחנו מתריעים כבר שנים שיש מחסור או שיש בעיה באספקה. הרבה פעמים האוכלוסייה האלרגית מוצאת עצמה מול שוקת שבורה ומכתתת רגליה בכל רחבי הארץ כדי למצוא מזרקים. זו סיטואציה לא הגיונית ומישהו ממשרד הבריאות צריך לקחת אחריות ולפתור אותה".
2 צפייה בגלריה
מזרק אפיפן
מזרק אפיפן
"הרבה פעמים האוכלוסייה האלרגית מוצאת את עצמה מול שוקת שבורה ומכתתת את רגליה בכל רחבי הארץ כדי למצוא מזרקים"
(צילום: shutterstock)
ממכבי פארם נמסר: "אכן קיימת בעיה ברמה הלאומית, אך נכון להיום לא קיים מחסור במזרקי אפיפן בסניפי מכבי פארם ברחבי הארץ. בעניין זמינות המענה הטלפוני בסניפים, אנו נמצאים בימים אלה בעומסים אדירים בשל הגל החמישי וכוח אדם מבודד כמו בשאר המשק, אך ממשיכים לפעול למענה מיטבי בכל הסניפים".
תגובת חברת תרופארם: "המודעות לחשיבות ההצטיידות באפיפן עלתה משמעותית בעקבות פרסומם של מספר אירועים טראגיים בשנה האחרונה. במקביל החל יישום חוק האפיפן המחייב החזקת מזרקים בכל מוסדות החינוך ומקומות ציבוריים. לנוכח נסיבות אלה עלה הביקוש למזרק בקרב הציבור, בקרב מוסדות ציבור, עיריות, מסעדות ומלונות. חברת תרופארם נרתמה לספק את הביקוש החריג והגדילה את הייבוא של המזרק לישראל בכמויות עולות, זאת למרות שגם הביקוש העולמי גדל באופן חסר תקדים. חברתנו נמצאת בקשר רציף עם היצרן, ותמשיך לעשות כל מאמץ להבטיח ייבוא כמויות הולכות וגדלות לטובת הציבור בישראל ולהמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות ובהתאם להנחיותיו".
תגובת משרד הבריאות: "מבדיקתנו אין מחסור. השיווק בישראל הוא לבעל הרישום בארץ".