בצל הדיונים לגבי נחיצות מנת חיסון שלישית - מפרסמת לאומית נתונים חדשים. חוקרים של הקופה מצאו שככל שחולף הזמן מהחיסון השני, כך יורדת היעילות של החיסון בצורה משמעותית: חמישה חודשים אחרי החיסון עולה פי שניים הסיכון להידבק שוב. במחקר קודם, שפורסם לפני מספר ימים, מצאו אותם חוקרים כי רמת הנוגדנים אצל המתחסנים יורדת בקצב של כ-40% בחודש. יש לציין שמחקר זה לא עבר ביקורת עמיתים והוא מבוסס על נתוני השטח בלבד.
קראו עוד:
המחקר הנוכחי בוצע בקרב 28,064 מבוטחי לאומית, מבוגרים מחוסנים שביצעו בדיקות קורונה החל מ-1 ביוני. החוקרים בחרו בבדיקות שנעשו לאחר מועד זה, משום שאז החל להתגלות זן דלתא בישראל כדומיננטי. במחקר נכללו רק מחוסנים שביום הבדיקה חלפו לפחות שבועיים מאז החיסון השני, ושלא הייתה עדות לכך שחלו בעבר.
הממצאים הראו כי בקרב בני 60 ומעלה, שני אחוזים מהנבדקים שחוסנו לפני יותר מ-142 יום, היו חיוביים, לעומת אחוז אחד מהנבדקים שחוסנו לפני פחות מ-142 יום. כלומר, הייתה סבירות של פי 1.92 להדבקה אצל מי שחוסנו לפני יותר מ-142 יום לעומת מי שחוסן לאחר מכן.
הממצאים הראו כי בקרב בני 60 ומעלה, שני אחוזים מהנבדקים שחוסנו לפני יותר מ-142 יום, היו חיוביים, לעומת אחוז אחד מהנבדקים שחוסנו לפני פחות מ-142 יום. כלומר, הייתה סבירות של פי 1.92 להדבקה אצל מי שחוסנו לפני יותר מ-142 יום לעומת מי שחוסן לאחר מכן
מבין בני 40 עד 59, 2.1% מהנבדקים שחוסנו לפני יותר מ-142 יום, היו חיוביים, לעומת אחוז אחד מאלו שחוסנו לאחר מכן, כך שגם בקבוצת גיל זו הייתה סבירות של פי 2.1 להדבקה אצל מי שחוסנו לפני יותר מ-142 יום. גם בקרב הצעירים בני פחות מ-39 היה הבדל מובהק בין אלו שחוסני לפני יותר ופחות מ-142 יום, עם סבירות של פי 1.6 להדבקה בקרב מי שחוסן קודם לכן.
"מצאנו שיעור יותר גבוה בצורה משמעותית של נדבקים בקרב מי שקיבל חיסון שני לפני יותר מ-142 יום", אמרו החוקרים. "ממצאים אלו מצטרפים לממצאים מעבודה קודמת, שבה הראינו שבקרב מחוסנים יש ירידה ברמת הנוגדנים לאורך זמן, ולכן אנחנו משערים שככל שחולף הזמן מאז החיסון, הסיכון להדבק בקורונה גדל. נתונים אלו מחזקים את הצורך לדון בשאלת מקומו של חיסון דחף (מנה שלישית), הן מבחינת עצם נחיצותו והן מבחינת התזמון שלו".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
חיסון נגד קורונה. מסתמן שמנת הדחף הכרחית כדי לשמור על ההגנה החיסונית
(צילום: Shutterstock)
מנת דחף (המכונה גם Boost) נהוגה במרבית החיסונים הקיימים בעולם. היא נדרשת כדי לעורר את מערכת החיסון ליצירת מנגנוני הגנה בתגובה לזריקה. מנות דחף כאלה ניתנות לתינוקות בטיפת חלב, לילדים בבתי ספר, לחיילים לפני הגיוס וגם למבוגרים. למעשה, אין חיסון המאפשר זריקה אחת בלבד, כך שמנת הדחף הכרחית כדי לשמור על ההגנה החיסונית ההולכת ומתמעטת עם השנים.
בצל החשש מהירידה ביעילות החיסון הודיעה חברת פייזר לאחרונה שבכוונתה לפנות למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בבקשה לקבל אישור חירום לחיסון שלישי, שיוכל להעלות את רמת ההגנה החיסונית. ד"ר מיקאל דולסטן, המדען הראשי של החברה, אמר כי מידע מקדים על חיסון מנת הדחף, ה"בוסטר" של החברה, מראה כי רמת הנוגדנים אחרי מנה שלישית תוכל לעלות פי חמישה עד עשרה ביחס לרמת הנוגדנים אחרי שתי מנות בלבד.