החוק ברור ואוסר חיפוש חמץ בתיקים – אך בבית החולים לניאדו בנתניה בחרו בכל זאת לחייב את המבקרים בהשלכתו לפח מיוחד שהוצב בכניסה למוסד הרפואי. כך עולה מתיעוד מהיום (א') שהגיע לידי ynet. צפו:

בתיעוד נשאל אחד המבקרים אם יש בתיקו אוכל, והוא השיב בחיוב. "אחותי מאושפזת פה ואני רק רוצה להביא לה סנדוויץ' לטיפול", אמר המבקר לסדרן שאמר לו שהוא יכול להוציא את אחותו לאוהל ייעודי שהוקם מחוץ לבית החולים. "היא לא יכולה לצאת, אין אפשרות להכניס?", השיב המבקר. "כעיקרון לא, מבקשים יפה לא להכניס". גם לאחר שהמבקר התעקש להיכנס עם הכריך מאחר שאחותו לא יכולה לצאת לאוהל – לא הותר לו להכניס את הכריך.
חוק החמץ שעבר בכנסת לפני כשנה מתיר לכל בית חולים לקבוע את המדיניות שלו בעניין, לפרסם באתר המוסד הרפואי, להציב שילוט ולהסמיך עובד שיידע את הבאים בשערי בית החולים – אך לא מתיר את החיפוש בתיקים. עם זאת, בלניאדו לקחו את הוראות החוק צעד אחד קדימה. בשנה שעברה התבקשה אישה שהגיעה לבית החולים עם ופלים בימי חג הפסח להשאירם בחוץ.
1 צפייה בגלריה
בית החולים לניאדו הקים מתחם מזון בלי הגבלת חמץ באוהל
בית החולים לניאדו הקים מתחם מזון בלי הגבלת חמץ באוהל
בית החולים לניאדו הקים מתחם מזון בלי הגבלת חמץ באוהל נפרד בכניסה למתחם
(צילום: דוברות לניאדו)
סוגיית החמץ בבתי החולים הייתה לכאורה הסיבה לפרישתה של השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מהממשלה הקודמת, לאחר שפורסמה הנחיית שר הבריאות לשעבר ניצן הורוביץ ב-ynet לפיה יש לאכוף את פסיקת בג"ץ מ-2020 שפסלה את איסור הכנסת החמץ לבתי החולים. הפסיקה התקבלה בעקבות עתירה של "הפורום החילוני" ושורת ארגונים נוספים נגד החוק הקודם שהתיר את החיפוש.

משרד הבריאות: "אין לבצע חיפוש בתיקים"

ביום שני שעבר שיגר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מכתב לבתי החולים שבו קרא להם לפעול על פי החוק. "בית חולים אשר קבע הוראות איסור או הגבלה של הכנסת חמץ ואשר טרם פרסם אותם באתר האינטרנט שלו, או שחלו שינויים בהוראות שפרסם שנה שעברה, ידאג לפרסם או לעדכן, לפי העניין, את האתר בהקדם וכן ידאג להצבת שלטים מתאימים בבית החולים", כתב בר סימן טוב ובהמשך הדגיש: "עובד זה אינו מוסמך לבצע חיפוש בתיקים, למנוע כניסה של מאן דהוא לבית חולים או לעכב כניסתו".
מנכ"ל ישראל חופשית, אורי קידר, אומר כי "דווקא בשנה כזו ניתן היה לצפות מכל בתי החולים לפעול ברגישות הנדרשת ולהבין שאסור להם בתכלית האיסור להכנס לצלחת או לתיק של אף אחד. הציבור הישראלי עושה הכל כדי להתחשב האחד בשני, ועדיין בית החולים לניאדו בוחר במודע להתעלם מפסיקת בג"ץ בעניינו ממש בשנה שעברה, לעבור על החוק ולפגוע בזכויות של אזרחי ישראל. מצופה מבתי החולים לעסוק בשמירה על בריאותנו, ולא בכפייה דתית".
אורי קידראורי קידרצילום : גיא גלעד
מבית החולים לניאדו נמסר בתגובה: "המאבטחים אינם עוסקים בכל נושא הכנסת חמץ לבית החולים, אלא אך ורק בנושאי ביטחון, המאבטחים לא יתשאלו ולא יבדקו הכנסת חמץ לבית החולים. לפי פסיקת בג"ץ והוראות משרד הבריאות של חוק זכויות החולה, מנהל בית החולים קבע הוראות בדבר איסור והגבלה של הכנסת מזון בפסח שפורסמו באתר האינטרנט של בית החולים. בית החולים מכבד את פסיקת בג"ץ והוראות משרד הבריאות לפיהן אינו מוסמך לערוך חיפושים בגופם ובכליהם של באי בית החולים. סדרני בית החולים יידעו במדיניות בית החולים כחוק".
עוד אמרו כי "בדיקת התיקים והפניה להפקדה בארוניות הפסח על-ידי סדרני הפסח נעשית רק בכפוף להסכמה, ולבאי בית החולים מובהר בשלט ענק בכניסה, כי 'הנכם זכאים להימנע מבדיקה בתיקכם, והסדרנים לא ימנעו או יעכבו כניסה. בית החולים מתחייב להמשיך ולהוות אי של שוויון וסובלנות, לשרת במסירות את כלל האוכלוסייה ולהבטיח חוויה נעימה לכלל הבאים בשעריו. במקרה המדובר, פעל הסדרן לא על פי הנהלים - הנהלת בית החולים מחדדת את הנהלים הללו מול כלל הסדרנים'".