מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט בישראל, על אף שכבר תשעה חודשים חלה כאן חובה לעטות מסכות. למה זה קורה? מכמה סיבות:
1. המסכה לא תואמת. מתברר שחלק מאיתנו עוטים מסכה שאינה מעניקה הגנה מספיקה. על פי ההערכות, מסכת בד אינה מגינה היטב מפני הקורונה, בניגוד להמלצות קודמות שניתנו בנושא. לאחרונה אמר פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, כי יש מידע לפיו המוטציות מבריטניה ומדרום אפריקה מצליחות להדביק גם דרך מסכת הבד.
נראה שזה בגלל שילוב של חדירה דרך סיבי הבד ואטימה לא טובה של מסכת הבד, בניגוד לאטימה היעילה שמספקת המסכה החד פעמית בעלת שלוש השכבות. כך או כך, ההמלצה המעודכנת היא לא לעטות מסכות בד, אלא רק מסכה סטרילית תקנית. השבוע יצאה המלצה נוספת: מומחים מאוניברסיטת הארוורד בארה"ב קראו לכל האזרחים האמריקאים לעטות מסכות N95 בלבד. כבר בעבר נמצא שהמסכות הללו, בדגם שמותאם לפנים ללא שסתום, יעילות במיוחד. מסכות N95 עם שסתום נמצאו כיעילות פחות, שכן הן עלולות לגרום לפיזור רב של רסיסים, כשלחץ האוויר גבוה, והשסתום עשוי להתפרק.

2 צפייה בגלריה
 מהי המסכה היעילה ביותר?
 מהי המסכה היעילה ביותר?
מהי המסכה היעילה ביותר?
(ynet)

2. בגלל הזקן. המרכז האמריקני לבקרת מחלות כבר הזהיר כי עטיית מסכה על זקן אינה אוטמת היטב ואינה מגינה מפני רסיסים העלולים להכיל את נגיף הקורונה.
מבט חטוף על כל גבר מזוקן מעלה שהמסכה כמעט "מרחפת" על הפנים: היא אינה אוטמת היטב את הפתחים, מה שמאפשר לרסיסים לחמוק דרכם ולהדביק את האדם. עדיין לא נמצא פתרון לבעלי זקנים. הסוגיה גם לא נדונה עד כה במשרד הבריאות. אולי יימצא פתרון בצורת מסכה חד פעמית ייחודית לבעלי זקנים.
3. לא על האף. למרות הסברים רבים, נראה שהמסר לא לגמרי מיושם, ורבים ממשיכים לעטות את המסכה על הפה בלבד, ולא גם על האף. מחקרים כבר העלו שנגיף הקורונה חודר לעיתים רק דרך האף, ומשם הוא מתרבה ומתפשט הלאה לתוך הגוף.
כשעוטים את המסכה באופן תקין, פס המתכת מתכופף ונצמד מעל גשר האף. כל עוד המסכה אינה מכסה את הנחיריים ואינה מונחת היטב מעל האף, האיטום אינו טוב, וסכנת ההדבקה נותרת גבוהה.
4. לא מחליפים. זה קורה בעיקר עם מסכות הבד, אבל לא רק איתן: רבים עדיין משתמשים באותה מסכה שעות ארוכות, ואפילו יום אחרי יום. יש להחליף את המסכה כשהיא רטובה או לחה - או אחרי שמונה שעות לכל היותר. שימוש חוזר במסכה מפחית מיעילותה ומגביר את סכנת ההדבקה.
ואלה שעדיין משתמשים במסכת בד ומכבסים אותה: מכביסה לכביסה מתכווצים סיבי הבד, מתפוררים ומפחיתים עוד יותר את האיטום (הגרוע ממילא) - סיבה נוספת להימנע משיבוש במסכות בד ולעטות רק מסכות סטריליות. האם הייתם רוצים לעבור ניתוח אצל כירורג שעוטה מסכה משומשת?
5. מסירים את המסכה כשמדברים, מתעטשים ומשתעלים. דווקא אז, כשרסיסי הרוק נפלטים מהפה ומהאף בכמויות גבוהות ובמהירות עצומה, מוסרת המסכה, לרוב בלי משים, תוך סיכון בהדבקה של הסביבה.
2 צפייה בגלריה
מסכה מסיכה מסכות קורונה
מסכה מסיכה מסכות קורונה
כן, זה לא נוח, זה אולי אפילו סיוט, אבל כל עוד המגפה כאן, ניאלץ להקפיד על עטיית מסכה, גם אחרי החיסון
(צילום: shutterstock)
אז כן, זה לא נוח, זה אולי אפילו סיוט, אבל כל עוד המגפה כאן, ניאלץ להקפיד על עטיית מסכה, גם אחרי החיסון.
לאחרונה הציעו מומחים למחלות זיהומיות, בהם ד"ר אנתוני פאוצ'י האמריקאי, לעבור לעטיית שתי מסכות, זו על גבי זו, בשל ההערכה שהמוטציות החדשות מידבקות יותר, כך שמסכה אחת בעלת שלוש שכבות לא מספיקה. זה הרבה פחות נוח, אבל לא מסוכן: בדיקות הראו שעטיית כמה מסכות זו על גבי זו אינה מפחיתה את ריכוז החמצן בדם (ראו סרטון בראש הכתבה). לא מן הנמנע שאם נתוני ההדבקה לא יירדו, נראה יותר ויותר אנשים שבוחרים להתמגן עוד יותר - עם מסכה כפולה על פניהם.
פורסם לראשונה: 13:38, 27.01.21