יממה לאחר ההתפרעויות האלימות בבית המדרש של ישיבת פוניבז', תיעוד חדש מהזירה: ראש מחנה "המחבלים", הרב שמואל מרקוביץ', תועד נוכח במקום ואף צופה ממרחק של מטרים ספורים בתקיפתו של הרב אריה לייב כהנמן, בנו של יריבו, ראש "השונאים", הרב אליעזר כהנמן - ולא עושה דבר כדי למנוע אותה. בין היתר רואה הרב את תלמידו מושך בזקנו של הרב העומד ליד עמוד התפילה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הסוף ידוע: כהנמן הבן, אף הוא רב בישיבה, הוכה על עמוד התפילה כשביקש לשמש שליח ציבור בתפילת ערבית, יצא מההיכל כשהוא זב דם - ופונה לבית החולים, בתיעוד שפורסם אף הוא ב-ynet. בהתפרעויות אתמול (יום ג') בישיבת הדגל של עולם התורה, בבני ברק - נפצע גם תלמיד מגז פלפל שהותז עליו. אף הוא פונה לבית החולים. למרות הצילומים הברורים מתוך בית המדרש, עד עתה לא נעצר אף אחד מהמעורבים בתקרית האלימה.
העימותים החלו ביום ב', לאחר תפילת ערבית, והקטטה אתמול פרצה לאחר תפילת המנחה בצהריים. במשך חצי יובל מתנהל מאבק על השליטה בישיבת פוניבז' הנחשבת לאחד המוסדות הליטאיים היוקרתיים ביותר, בין קבוצות שזכו לכינוי המלבב "המחבלים" ו"השונאים" המייצגים למעשה את שני הזרמים בתוך המגזר הליטאי. במשך שנים נשמר הסטטוס-קוו הרגיש בין שני הפלגים, באשר לחלוקת המקומות בבית המדרש והתפקידים בתפילות (שליח הציבור, בעל הקורא וכדומה).
2 צפייה בגלריה
 המהומות בפוניבז': ראש הישיבה הרב מרקוביץ' צופה מהצד בתקיפת הרב כהנמן
 המהומות בפוניבז': ראש הישיבה הרב מרקוביץ' צופה מהצד בתקיפת הרב כהנמן
המהומות בפוניבז': ראש הישיבה הרב מרקוביץ' צופה מהצד בתקיפת הרב כהנמן
בשנה אחרונה בגלל הקורונה נעדרו מהישיבה "השונאים", המזוהים עם הזרם המרכזי בציבור הליטאי, שציית להנחיות הקורונה והתלמידים למדו בקפסולות במסגרת מתווה הישיבות. ואולם בכך הופר הסטטוס-קוו, לאחר ש"המחבלים" - התלמידים המזוהים עם הפלג הירושלמי הקיצוני - המשיכו לקיים לימודים כרגיל, ולמעשה "כבשו" את בית המדרש.

"שמרנו על ההנחיות ועכשיו אנחנו מותקפים"

לפני כשבוע, בראש חודש אייר, החל "זמן קיץ" בישיבות - הסמסטר הראשון מזה שנה ללא קפסולות. לאחר שהלימודים חזרו למתכונת הרגילה - התעוררה מחדש המחלוקת לגבי חלוקת המקומות ביניהם וזו הדרדרה לאלימות פיזית, לאחר שגילו כי "המחבלים" לא מאפשרים להם לחזור וכי מקומותיהם נתפסו.
"השונאים" ממלאים בקפידה אחר הוראותיו של נשיא הישיבה, הרב גרשון אדלשטיין, שקרא לציבור מאמיניו להתחסן ולשמור על ההנחיות. כעת הם דורשים מהמשטרה לעמוד בהבטחתה ולהחזיר את הסטטוס-קוו עם '"המחבלים".
במכתב מחודש יולי האחרון, שעליו חתום מפקד תחנת בני ברק, סני"צ יאיר וייצנברג, נכתב: "במהלך השבועות האחרונים נרשמו שינויים במצב הקיים. תקופת החרום הלאומית שאנו מצויים בה איננה מהווה הצדקה להפרת הסטטוס-קוו על ידי מי מהצדדים. על כן יש להשיב המצב לקדמותו לאלתר. משטרת ישראל תטפל בהתאם לסמכויותיה בכל עבירה פלילית שתתרחש במקום, לרבות באירועי אלימות, הסגת גבול, וגרימת נזק וכל הפרת סדר שתתרחש במקום".
ואולם לטענת "השונאים", למרות פניות חוזרות ונשנות, מסרבת המשטרה להגיע למקום ולהתערב בנעשה בישיבה. "דווקא מי שהקפיד על ההנחיות שקבעה המדינה, נפגע. ומי שזלזל בהן יוציא מרוויח", אמר ל-ynet אחד הבחורים.