2 צפייה בגלריה
 נועם ואלישבע פוגל מתכוננים לטקס היהודי
 נועם ואלישבע פוגל מתכוננים לטקס היהודי
נועם ואלישבע פוגל מתכוננים לטקס היהודי
הגבולות נסגרו - המוהלים נעדרו: שליחי הסוכנות היהודית בניו-זילנד, אלישבע ונועם פוגל, מלו את בנם בעצמם, זאת בעקבות הסגר במדינה והיעדר מוהלים במקום. לפני 5 חודשים נולד הפעוט עדן רפאל, אך כיוון שהוא נולד יומיים לפני הסגר, נאלצו ההורים המאושרים לדחות את ברית המילה של בנם שוב ושוב - ולא הצליחו לקיים את המצווה. בשבוע האחרון לקח על עצמו האב נועם את המשימה - וביצע את המילה בפיקוח צמוד של רופא ורב. טרם ההליך ערכה המשפחה התייעצות עם מוהלים מוסמכים מרחבי העולם ומישראל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
לפני כשנתיים יצא הזוג פוגל עם בתם נווה בת השנתיים לניו-זילנד, כדי לשמש כשליחי הסוכנות ותנועת "בני עקיבא" בקהילה היהודית המקומית. בנם, עדן רפאל, נולד בעיצומה של השליחות.
על פי חוקי המדינה, מוהל שרוצה לבצע ברית חייב להיות רופא מוסמך רשום. בניו-זילנד עצמה אין מוהל מוסמך שהוא גם רופא – ולכן הקהילה היהודית משתמשת במוהל שמגיע במיוחד מאוסטרליה. בשל משבר הקורונה, קהילות יהודיות רבות בעולם מתמודדות עם אתגרים חדשים. גם בניו-זילנד גבולות המדינה סגורים, ולכן אין אפשרות להכניס מוהל מחוץ למדינה.
ההורים נועם ואלישבע הגיעו למסקנה שאין ברירה אחרת אלא למול את הרך הנולד בעצמם. "התייעצנו עם רבנים ומוהלים מהארץ ומהעולם, והגענו להחלטה שאני אבצע את הברית של הבן שלנו, בפיקוח צמוד של רופא מקומי ורב הקהילה", אמר האב. הברית נערכה במרפאה מקומית ותחת הרדמה מקומית, כאשר נועם ביצע את החיתוך והרופא - את התפירה.

2 צפייה בגלריה
 האב נועם פוגל ביצע את ההליך יחד עם רופא
 האב נועם פוגל ביצע את ההליך יחד עם רופא
האב נועם פוגל ביצע את ההליך יחד עם רופא
"אנחנו שמחים ומאושרים שסוף-סוף עדן רפאל עבר את ברית המילה. זה בהחלט רגע משמח אך עמוס רגשית". אמרה אלישבע. עוד הוסיפו ההורים כי, "אנו מחכים ליום שנוכל לספר לו מה הוא עבר. היום יותר מתמיד אנחנו מעריכים את העובדה שבמדינת ישראל מתאפשרים חיים יהודיים גם בזמנים קשים כאלה".

שומרים על חיים יהודיים

הקהילה היהודית בניו-זילנד, הממוקמת בדרום מערב האוקיינוס השקט, נחשבת לאחת הקהילות המרוחקות בעולם ונמצאת כיממה מישראל בשעות טיסה. על פי נתוני הסוכנות היהודית מונה הקהילה כ-8,000 יהודים, המרוכזים בעיקר באוקלנד ובוולינגטון הבירה - וקהילות קטנות יותר מתגוררות בקרייסטצ׳רץ׳ ובערים נוספות במדינה.
למרות בידודה הגיאוגרפי ולמרות שאינה גדולה יחסית, זוהי קהילה שמעורבת בכל תחומי החיים הציבוריים במדינה ושומרת על אורח החיים היהודי באמצעות מספר תנועות נוער ציוניות הפועלות בקהילה, בית ספר יהודי ובתי כנסת המשמשים גם מקום מפגש לחברי הקהילה.
בעקבות משבר הקורונה נקלעה ניו-זילנד לסגר. בצל המשבר, בתי הכנסת ובתי הספר של הקהילה היהודית נסגרו ונפתחו מספר פעמים. למרות זאת, מחנה החורף שהתקיים לאחרונה היה המחנה הגדול ביותר בהיסטוריה של בני עקיבא בניו-זילנד, והשתתפו בו מעל למאה חניכים, בהובלתם של שליחי הסוכנות היהודית ובני עקיבא. משפחת פוגל פועלת ברחבי המדינה ועוסקת בחיזוק הקשר של חברי הקהילה עם ישראל ועם המסורת היהודית. כעת הצטרף למשימת השליחות גם עדן רפאל הפעוט.