"אולי לא עשיתי מספיק, אבל מה שעשיתי היה מכל הלב": חודש לאחר פטירתו של מבאר התלמוד וחתן פרס ישראל, הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ), נחשפת צוואתו שנכתבה כבר לפני 40 שנה ושנמסרה לבני משפחתו בימים האחרונים. במכתב מתאר הרב את המניע הפנימי העמוק שהביא אותו להקדיש את חייו להפצת היהדות ולחינוך, מצווה על ילדיו להמשיך את דרכו ואת מפעלו ומבקש לרתום גם את הציבור הרחב למשימה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
בשנת 1980, כשהוא בן 42 בלבד, התגלה גידול בגופו של הרב שטיינזלץ והוא נזקק לניתוח להסרתו, שארך יותר מיממה שלמה ברציפות והיה כרוך בסכנת חיים. לקראת הטיפול המורכב הפקיד הרב בידי חבר קרוב מכתב פרידה אישי לבני המשפחה, ולאחר שנותח ויצא בשלום חזר המכתב לידיו. לפני כמה שנים, כשהוא כבר בשנות השבעים לחייו, מסר הרב לידי נאמן את אותה צוואה ישנה. לאחרונה, בתום השבעה על פטירתו, היא נפתחה על ידי המשפחה, וזו החליטה כעת לחלוק קטעים נבחרים ממנה עם הציבור.
3 צפייה בגלריה
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל
הרב שטיינזלץ כתב על עצמו בלשון עבר (כאמור - בגיל צעיר יחסית), מנה "כמה עניינים שבאמת העסיקו אותי וכבשו את לבי" והעיד כי בכולם פעל ממניעים טהורים: "אכן, באמת ובתמים רציתי בטובת עם ישראל, רציתי בקשר בין ישראל אל הקדוש ברוך הוא, והדבר מילא את לבי. לקראתו ולמענו עשיתי את מה שעשיתי".
3 צפייה בגלריה
יהדות צוואת הרב עדין שטיינזלץ
יהדות צוואת הרב עדין שטיינזלץ
הצוואה שנחשפה
"אולי התכוונתי גם לעצמי", הוסיף הרב, "אבל באמת ובתום לב אהבתי את ישראל, אהבתי את הקדוש ברוך הוא ורציתי בשניהם, למענם עשיתי. אולי לא מספיק, אולי לא נכון - אבל בכל לב". הוא ציווה כי גם לאחר פטירתו תישמר הצניעות והפשטות שאפיינו אותו, וכתב: "כל הדברים הגשמיים של כבוד וזיכרון אינם מעסיקים אותי ואף לא העסיקוני באמת אי פעם".
"מכל ידידיי אהוביי ואוהביי", ביקש, "לסייע לגדל את ילדיי בדרך שרצינו לגדלם: יהודים שלמים עם אלוקים ואדם, שילכו בדרך החסידות, ושיזכרו לאהוב את העם היהודי על חסרונותיו, ואת כל יהודי לחוד. שינסו להכיר את העולם ולא להתיירא ממנו אלא להאירו באור החיים".

"לא לכבוד עצמי - למען ה'"

הרב שטיינזלץ פנה, כאמור, גם לציבור הרחב, "כל האחרים", וכתב: "הרבה הרבה הרבה רציתי לעשות, והאמינו לי - לא לכבוד עצמי. אש בערה בי, למען ה' ולמען משיחו. לו ידעתי שאחרים עושים טוב ממני - הייתי מצטנע בפינה קטנה. סהדי במרומים שלא נדחקתי ולא נדחפתי מעצמי, לא לכבוד ולא לשררה ולא לכל הדומה לדבר. אבל הרבה הרבה רציתי לעשות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אריק טישלר)
"אנא מכם: המשיכו לעשות את מה שרציתי", סיכם הרב המנוח בצוואתו, "המשיכו לעשות דברים שיעשו קשר בין אלה: אלוקי ישראל ועם ישראל, העולם ומלואו והתורה, שיהיו ארבעתם כארבע אותיות של שמו הגדול". הוא חתם במילות הפסוק "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד", והוסיף: "והוא היודע לעד".
החל מאתמול, י"ז באלול, יום ה"שלושים" לפטירה, ועד יום רביעי, מקיים מרכז שטיינזלץ סדרה של עצרות וירטואליות לזכרו לקהל הרחב בארץ ובעולם, והן ישודרו באתר המרכז וברשתות החברתיות.

עצרות וירטואליות לזכר ענק הרוח; "חייבים לו חוב עצום"

לקראת האירוע בישראל, שייערך הערב (יום ב') בשעה 20:00, שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו ברכה מצולמת, ואמר כי הרב שטיינזלץ "נמנה על גדולי הרוח של עמנו בכל הדורות וכמובן בזמן החדש". לדבריו, "הייתה לו את היכולת לפשט דברים מורכבים, הוא ידע לעשות את זה בבהירות שכלו, ברגישות אנושית ובמצבורי הידע הבלתי נדלים שלו".
נתניהו סיפר על הקשר האישי שהיה לו עם הרב ועל השיעורים בתלמוד שקיבל ממנו, בהם המורה "התפרש ונפתח" לתחומי ידע שונים, רבים ומגוונים - "להיסטוריה הרומית, לשורש המילים, אטימולוגיה, להתפתחות של התרבות העברית ושל השפה העברית, לאירועי הזמן ההם ולאירועי הזמן הזה".
"כולנו חייבים לו חוב עצום", סיכם ראש הממשלה, "ואני מבקש שילמדו אותו בבתי הספר שלנו. זה המינימום שאנחנו צריכים לעשות כדי להחזיר לו תודה על הברכה העצומה שהוא נתן לעמנו".
באירוע הערב יציג מנכ"ל מרכז שטיינזלץ, הרב מני אבן-ישראל, בנו של הרב המנוח, את המסרים המרכזיים מהצוואה שבעיניו "מסמלים ומגדירים את המטרות שלשמם עשה מה שעשה ואת הדברים שהוא רוצה שנמשיך", ויקרא לציבור להצטרף ולתמוך במפעל ובך "לקיים את משאת חלומותיו של אבי".
אבן ישראל אמר כי המרכז פועל "ביתר שאת וביתר עוז" להמשיך ולקדם את משימותיו של האב, ומנה פרויקטים רבים שלו שיצאו לדרך וטרם הושלמו - ביאור המשנה בעברית, תרגום ספר התניא וסדרת "סודות היהדות" לאנגלית, תרגום התלמוד לצרפתית, עימוד התניא מחדש, הוצאתם לאור בעתיד של עוד כ-60 ספרים נוספים שכתב או יזם הרב שטיינזלץ והפעלת הישיבה שהקים ביישוב תקוע. קראו עוד בערוץ היהדות: המילון הליברלי-שמרני: אל תאמר פוליאמורה, אמור ניאוף בדרך למתווה אומן: עד 3,000 איש וחזרה למלונות קורונה "על חשבונם" "הפעם לא נשתוק: החרדים איבדו אמון - ומאיימים במרד קורונה