(צילום: משי בן עמי)

בין השמות הרבים לתפילה - רשימה המתארכת והולכת המופצת מידי יום בקבוצות חרדיות בתוך ומחוץ לרשת החברתית – גם השם חיה רבקה בת לאה. חיה פולק (35), אישה חרדית ואם לשבעה, מאושפזת במצב קשה מאוד בבית החולים בילינסון, לאחר שחלתה קורונה ומצבה הידרדר בחודש השביעי להריונה. היא יולדה ותינוקה נלחם על חייו בפגייה בשניידר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שניהם מורדמים ומונשמים, לא נפגשו עדיין ולא ראו בני משפחה. גם האבא חולה קורונה והוא סגור ומבודד בביתו שבירושלים עם ששת ילדיו. אחיו הוא מנכ"ל "איחוד הצלה", אלי פולק, העוסק בהצלת חיים מדי יום. עכשיו הוא לא יודע את נפשו: "תמיד בבית החולים היינו אומרים שיש קומה אחת שהיא הכי משמחת ומעודדת – היולדות. עכשיו פתאום אנחנו חוטפים את זה, ובמגזר החרדי שיש בו כל כך הרבה יולדות, ספגו מכה אנושה".
לפולק יש מה לומר למפירי ההנחיות, מכל המגזרים, אגב. הוא פוגש את כולם: "מילא שאתם מסכנים את החיים שלכם, אז לא אכפת לכם מהחיים שלכם. אבל מה עם החיים של המשפחה שלכם? של החברים, של השכנים, של הקרובים אליכם? המחשבה כאילו צעירים או אנשים בריאים מחוסנים מפני סיבוכי הקורונה כבר לא רלוונטית. זה נגמר. אנשים צעירים מתים, אנשים בלי עבר רפואי חוטפים את זה קשה ומתים".

"תגידו, סטופ"

פולק מספר כי גיסתו, אשת אחיו, לא יודעת אפילו שילדה. "מצבה הידרדר במהירות", הוא מספר. "היא פונתה לבית החולים בחודש שביעי במצב נשימתי קשה, והרופאים החליטו להרדים, להנשים וליילד אותה בניתוח חירום. רגע לפני רק אמרו לה: יכול להיות שנצטרך ליילד אותך, וזה מה שהיא ידעה. הריצו אותה לניתוח כשאף אחד לא לצידה, גם לא בעלה שאף הוא חולה קורונה, והיה איתה בבית. ההתמודדות של המשפחה מאוד-מאוד קשה בין כל הזירות האלו – ירושלים, בילינסון ושניידר".
פולק לא מבין את הזלזול בכלל, ובעולם החרדי - "שם דואגים שזה יהיה בולט" - בפרט: "איך אדם יכול להסתובב עם אחוז אחד של מחשבה שאולי הוא גרם למותו של מישהו", הוא שואל, בריאיון לאולפן ynet. "אחוז אחד, לא צריך יותר מזה, שאולי הוא שותף למותו של מישהו אחר... חובה לשמור על הכללים, על הנחיות. לא להתקהל, לא לעשות מסיבות ולא תפילות ולא חתונות ולא שום התקהלות, וכמובן להתחסן".
"לצערנו הרב יש רפיון מאוד גדול בכל הקהלים, וגם במגזר החרדי. זה לא סביר ובלתי ניתן להבנה... אני חושב שכולם צריכים להתעשת ולעזוב את ההאשמות ההדדיות, לעזוב את ההאשמות למדינה ולממשלה (כן הסבירו, לא הסבירו), ולקחת את הדברים לידיים. להגיד 'סטופ, אנחנו עושים עכשיו הכול בשביל החיים שלנו".

קונספירציות החיסונים הורגות

כבר בראשית השבוע הזהיר פרוייקטור הקורונה למגזר החרדי, אלוף (מיל') רוני נומה, כי "יש אתגר גדול שעוד לא פיצחנו אותו של נשים צעירות בגילאי הפוריות. יש לנו שם קושי", והאשים בכך את מפיצי הפייק ניוז: "למען הסר ספק, אין כל סיכון בחיסון לנשים בגיל הפוריות", אמר. "זו גם עמדת המומחים, הגינקולוגים ורופאי הנשים בארץ ובעולם... שמועות הכזב המופצות על ידי גורמים בלתי אחראיים, הן אלו שגורמות לאתגר הזה בקרב נשים צעירות".
2 צפייה בגלריה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה
(צילום: איחוד ההצלה)
"בציבור החרדי יש קונספירציות-חיסונים", פולק אומר. "אנשים ממציאים מלא סיפורים. אבל לאחר שלמעלה מ-2.5 מיליון אנשים בישראל כבר התחסנו, הקונספירציות האלו מתגלות במלוא השקר שלהן. מי שמפיץ אותן זה אותם מפיצי קונספירציות כאילו שהקורונה היא 'שפעת קלה', לכן אני אומר לכולם – כמי שמטפל עם חבריי בחולי הקורונה יום-יום ורואה את האסונות – אנא, לכו להתחסן".