"הבשורות הטובות הן שבמגזר החרדי ממהרים בני ה-60 פלוס להתחסן. הבשורות הפחות טובות - המיעוט המסרב להתחסן מאוכלוסייה זו, ניזון לרוב מפייק ניוז והרעלת מידע בכל הנוגע לחיסוני הקורונה, ואנו פועלים כדי להזים את שמועות הכזב", את הדברים אומר ל-ynet אבי בלומנטל, איש דסק ההסברה החרדי של משרד הבריאות. נכון לנתונים שהתקבלו השבוע, שיעור בני ה-60+ שחוסנו בבני ברק נמוך בכ-20% מהממוצע הארצי של גילאים אלה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הנתון הזה הוביל בשבוע שעבר להקמת חמ"ל עירוני, שבו נציגויות לכלל הפלגים, במטרה להפעיל לחץ בתוך הקהילה כדי להביא לחיסונם של כל המבוגרים. בנוסף, הוחלט על מבצע חיסונים מיוחד, שלווה בקמפיין הסברה ייעודי של משרד הבריאות, לאחר שבשבוע שעבר רק כשליש מהמחוסנים בבית"ר עילית היו בני 60+.
הבשורות הממש רעות, אגב, לחברה החרדית הן כי 34% מהחולים נכון ליום ב' הם חרדים (18.4% בדיקות חיוביות), ושיעור המתחסנים בבני ברק ובביתר עילית נמוך. זה קורה בחברה שבה הנגישות למידע אמין נמוכה בהרבה מזו של החברה בכללה, תיאוריות הקונספירציה הן כבר בגדר "אמת מוחלטת". ועוד לא הזכרנו את הפייק ניוז לגווניו. למשל, שהושגה כבר חסינות עדר ולכן אין מה להתגונן עם מסכות.
הדיווחים על מקרים של פטירה לאחר קבלת חיסון נגד קורונה, הציפו אף הם פחדים ותיאוריות קונספירציה למיניהן במגזר החרדי, שהצטרפו למידע מעוות היוצא מחצרותיהם של רבנים, מטיפים ואישי ציבור חרדים, המפעילים בשבועות האחרונים מתקפה משולבת נגד החיסונים, שקדמה לה מתקפת הכחשת קורונה.
איצ'ה מאיר דז'לובסקי, "קו הבריאות": "ההשפעה של הפייק ניוז על המגזר היא עצומה. בסקרים שנחשפתי אליהם עולה שכשליש מהציבור באמת משתכנע שהחיסון מסוכן"
המסרים כוללים, בין היתר, טענות לקונספירציה בין הממשלות לחברות התרופות, חשש מעקרות, שמועות על תופעות לוואי מסוכנות ועד לטענות הזויות יותר על שינוי מכוון בדי-אן-איי ומטרה גלובלית לדלל את אוכלוסיית העולם.

הגל הראשון: גרגירי לבונה והוראות סותרות

בתחילתו, רבנים ואישי ציבור חרדים לא היו מודעים לחומרת המגפה, מה שהביא להוראות סותרות בין משרד הבריאות לחצרות הרבנים (שהם הסמכות העליונה במגזר, עם כל הכבוד לאנשי המקצוע). זה התחיל בהוראת משרד הבריאות לשבים מחו"ל להיכנס לבידוד בתחילת מרץ, שנסתרה על ידי הרב יצחק זילברשטיין – מבכירי הפוסקים במגזר, כפי שנחשף ב-ynet. הוא הורה בשעתו כי גם אדם שמחויב בבבידוד, צריך ללכת לבית כנסת בשבת "זכור" (השבת שלפני פורים).
8 צפייה בגלריה
  חוברת המופצת לקהילה החרדית בלונדון
  חוברת המופצת לקהילה החרדית בלונדון
חוברת המופצת לקהילה החרדית בלונדון
הדבר גרם להלם בממסד הרפואי, מאחר והרב נחשב לבר-סמכא בנושאי רפואה והלכה. בעקבות פנייה דחופה ממשרדו של הרב יעקב ליצמן, שכיהן בשעתו כשר הבריאות, חזר בו הרב זילברשטיין ואמר כי יש להישמע להוראות הממסד הרפואי, אבל הנזק כבר נעשה. במגזר החלו לצוץ מכחישי קורונה, שהעדיפו להיתלות במומחים דוגמת פרופ' יורם לס ודומים לו בחו"ל, שטענו כי מדובר ב"שפעת עם יחסי ציבור".
באותה תקופה החלו לצוץ במגזר החרדי שמועות ומכתבי-שרשרת על תרופות פלא שאמורות לחסל קורונה. המלצות על אכילת בצל ושום, שאיפת אדים, מרקחות המבוססות על חומרים טבעיים - ובמקום הראשון כיכבה היוזמה לחלוקת גרגירי לבונה.
חיים גריידינגר: "אנשים ללא כל הכשרה רפואית פנו ללשכת השר, לעוזרים, ליועצים, לבכירים במשרד הבריאות ובקופות החולים, מתוך אמונה תמימה שיש להם תרופת פלא"
יועץ התקשורת, חיים גריידינגר, היה באותה התקופה האחראי מטעם משרד הבריאות על ההסברה במגזר החרדי. ״אנשים דיברו על השטות הזו ברצינות גמורה", הוא נזכר השבוע. "הם טענו ברצינות שמדובר בתרופת פלא שמצילה חולים בקורונה ממוות, על סמך אגדות. אנשים ללא כל הכשרה רפואית פנו ללשכת השר, לעוזרים, ליועצים, לבכירים במשרד הבריאות ובקופות החולים, מתוך אמונה תמימה שיש להם תרופת פלא".
בתגובה לפייק-ניוז של הגל הראשון, יצר דסק ההסברה החרדי במשרד הבריאות גל נגדי שכלל פשקעווילים, פלאיירים, עלונים, מודעות, רכבים ועליהם מערכות כריזה, סרטוני וידאו שהופצו בטלפונים כשרים ועוד. כלפי חוץ נראה היה שהמאמץ נושא ברכה - אבל המידע על עוצמת המגפה לא הגיע לכולם.
8 צפייה בגלריה
בציבור החרדי הזדרזו לפרסם את קריאת הרב קניבסקי לחזור ללימודים
בציבור החרדי הזדרזו לפרסם את קריאת הרב קניבסקי לחזור ללימודים
ההוראה לפתוח את תלמודי התורה בסוף הסגר השני, בניגוד להנחיות
הרב חיים קנייבסקי, "גדול הדור" הליטאי, הורה על קיום לימודים בתלמודי התורה ובישיבות למרות התפשטות הקורונה ובניגוד להנחיות הממשלה. אלא שכעבור זמן קצר התפרסם תיעוד וידאו שבו הודה המנהיג בן ה-92, לכאורה, כי כלל לא שמע על הנגיף המשתולל בעולם לפני שקיבל את ההחלטה הדרמטית. בסביבת הרב מיהרו לטעון: "זו הייתה ברכה שהנגיף לא יהפוך למגפה", וכעבור מספר ימים יצאה הוראה לסגור את כלל מוסדות החינוך החרדיים ואף להתפלל בבתים.
בשלב הזה זינק כבר מספר החולים והנפטרים במגזר החרדי לשיא, והממשלה נאלצה לבצע סגר בבני ברק. אולם במקום להכיר במציאות, נוצר גל חדש של פייק ניוז שטען כי הסגרים על הציבור החרדי הם "החלטה אנטישמית".

הגל השני: צדקה תציל מקורונה

גם בגל השני של המגפה נאלץ הציבור החרדי להתמודד עם מידע שקרי והבטחות למיניהן. ארגון "קופת העיר" מבני ברק, המסייע לנזקקים, פרסם מודעות ובהן התחייבות לקבלת ברכת הגנה מקורונה של הרב קנייבסקי, תמורת סכום צנוע של 3,000 שקלים. במודעה נכתב, "ה'גל השני': הגנה מפני נגיף הקורונה!!! תורמים לחולים וזוכים לשטר שמירה של מרן הגר"ח קנייבסקי".
למען הסר ספק – הרב, ככל הנראה, לא היה מודע למודעות, והוא עצמו נדבק בנגיף, אבל השימוש בשמו עתיד היה לככב גם בגל השלישי ובזמן מבצע החיסונים (שהרב עצמו תמך בו ואף קרא להתחסן).
מי שלא חשש להראות בגלוי כי הוא איננו חושש מהמגפה, הוא האדמו"ר מבעלז, הרב ישכר דוב רוקח, שבאותה תקופה חגג את חתונת נכדו בנוכחות אלפים שאף לא חבשו מסכות. בכלי התקשורת החרדיים התפרסמו תמונות רבות מטישים של אדמו"רים בירושלים ובבני ברק, שבהן נראו מאות אנשים דחוסים במבנים סגורים וללא מסכות.

הגל השלישי: מעקרות ועד שינוי גנטי

הגל השלישי של המגפה בישראל עמד בסימן פייק ניוז נגד החיסונים – והתובנה (שהתבררה עד מהרה כשגויה) כי במגזר החרדי הושגה "חסינות עדר". מי שניסה להילחם במידע השקרי בכלים מדעיים, הוא ד"ר ארז גרטי, המכהן כראש תחום תקשורת במכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.

בעזרת אתר האינטרנט של המכון וקבוצת הפייסבוק שלו הוא מרכז ומפריך חלק מהפייק ניוז שמופץ בארץ חדשות לבקרים. לטענתו, במגזר החרדי הופץ מידע שגוי על החיסונים, מהסוג שנפוץ למעשה בכל העולם. זה כולל עיוות מחקרים, ציטוט של גורמים עלומים, שמועות על תופעות לוואי של החיסון וגם קונספירציות. למשל, על הקשר בין הקורונה לפריסת אנטנות סלולריות מהדור החמישי (המגפה החלה, אגב, כמעט שנה לפני שהותקנה האנטנה הראשונה בארץ).
על השאלה איזה מידע מאפיין במיוחד את הפייק ניוז נגד החיסון במגזר החרדי, הוא משיב: "אחת השמועות הכי נוראיות שנתקלתי בהן הייתה הטענה כאילו החיסון גורם לבעיות פוריות; מודעה עם תמונה של ילדה חמודה שחולמת להיות אמא. זו פגיעה ישירה בנקודה כואבת ביותר לאנשים רבים, ואף שהטענה הזאת מופרכת לחלוטין - היא מנקרת בראש ומכניסה ספקות וחששות, ולוותר על חיסון זה הכי קל".
ד"ר גלעד מלאך: "מסע ההפחדות נגד החיסונים במגזר החרדי מתחיל 'מלמטה', והוא מתרכז בפשקעווילים, בפורומים באינטרנט ובווטסאפ"
"דבר נוסף שנתקלתי בו הוא כל מני הצהרות של רבנים שונים שמזהירים מהחיסון, כאשר חיפוש מהיר מעלה שמדובר במקרה הטוב בדמויות שוליות - ובמקרים אחרים דמויות פיקטיביות. לא תשמע את האדמו"ר מגור או את הרב קנייבסקי מתבטאים ככה".

חיסוני הקורונה: "חיסונים = חיסולים"

ד"ר גרטי מציג עלון שהופץ במגזר החרדי תחת הכותרת "חיסונים = חיסולים". בין השאר נכתב שם: "האם ייתכן שיש כוונה לעקר בחיסון? אין ראיה חותכת שבחיסון הנוכחי יש כוונה כזאת... החשש היה בנוי על משנתו האידיאולוגית של הדמות הראשית שדוחף בממונו את החיסון נגד הקורונה, הלא הוא ביל גייטס. הוא העשיר השני בעולם, אשר שולט בהונו על גופי הרפואה באמצעות 'התרומות' שלו".
מיד לאחר מכן מופיעה תאוריה הזויה לא פחות: "דילול אוכלוסייה על ידי חיסונים". לדברי המחברים: "אחת משאיפותיו העיקריות של ביל גייטס היא לדלל את העולם. הוא כבר עשה זאת בפועל במספר מדינות". ועוד לא הזכרנו חוברת שהופצה ברצינות רבה בקהילה החרדית, בעברית ובאנגלית, שכל עניינה הסבר "מדעי": "הם רוצים לערוך את ה-DNA שלך!"
ד"ר גרטי: "הפרויקטים של ביל גייטס לא רק שלא דיללו את אוכלוסיית העולם, אלא הצילו חיים של מיליונים ממחלות קשות, כמו למשל פרויקט הדברת הפוליו באסיה ובאפריקה שהוא הצלחה מסחררת. כל המידע קיים וזמין באינטרנט. הבעיה היא שבחברה החרדית לא לכולם יש גישה לאינטרנט כדי לאמת את המידע או להפריכו".
ד"ר ארז גרטי: "אחת השמועות הכי נוראיות שנתקלתי בהן הייתה הטענה כאילו החיסון גורם לבעיות פוריות; מודעה עם תמונה של ילדה חמודה שחולמת להיות אמא. זו פגיעה ישירה בנקודה כואבת ביותר לאנשים רבים"
ד“ר גלעד מלאך, ראש התוכנית לחרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, אומר כי "מסע ההפחדות נגד החיסונים במגזר החרדי מתחיל 'מלמטה', והוא מתרכז בפשקעווילים, בפורומים באינטרנט ובווטסאפ. כל זאת, בשעה שכמעט כל ההנהגה הרבנית משלל הגוונים והחצרות מביעה תמיכה בחיסון, ורבנים רבים גם התחסנו בעצמם".
לדבריו, ניתן לתלות את החשש מן החיסונים בחשד כללי כלפי הממסד הרפואי והמדינתי שרק התעצם בתקופת הקורונה. "אחד הביטויים שלו היה הימנעות מאשפוז בבתי חולים בשל שמועות מופרכות על הפקרה של חולי קורונה. היעדר החשיפה לעולם המדע ולאופן שבו החיסון פועל, מעצימה אף היא קונספירציות וחששות".

תופעת המטיפים: מ"ביל הדביל" - עד החבאת ילדים חולים

מי שנפגע קשה מהקורונה ונלחם בחזית נגד הפייק-ניוז, הוא העיתונאי החרדי מנחם קולדצקי, שהיה בשעתו עורך אתר האינטרנט החרדי "אקטואליק". אביו, הרב יעקב קולדצקי, תושב בני ברק, נדבק מהנגיף - ובסוף חודש אפריל, לאחר חמישה שבועות של סבל, הלך לעולמו והוא בן 69.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יצחק טסלר)
מנחם עצמו נדבק בנגיף עם חלק ממשפחתו, ושהה במלונית של פיקוד העורף בניר עציון במשך תקופה ארוכה. השבוע אמר ל-ynet כי תופעת הפייק ניוז נגד חיסונים רחבה, "בעיקר בקרב צעירים שפשוט לא חוששים מהקורונה. רוב החרדים שהם מכירים ונדבקו, עברו את זה יחסית בקלות, למעט מעט קשיי נשימה, או תופעות לוואי של פגיעה בחוש טעם או ריח".
איצ'ה מאיר דז'לובסקי, חסיד גור, הוא העורך והשדר של "קו משרד הבריאות" – מוקד מידע טלפוני בנושא הקורונה, המיועד למגזר החרדי. מדי יום הוא מראיין מומחים בניסיון לפרסם מידע אמין ומדויק, ולהילחם במידע המסולף ובשקרים. "ההשפעה של הפייק ניוז על המגזר היא עצומה", הוא אומר. "בסקרים שנחשפתי אליהם עולה שכשליש מהציבור באמת משתכנע שהחיסון מסוכן".
8 צפייה בגלריה
חוברת מטעם בית סלית'רין מהגוורטס, הטוענת כי חיסוני הקורונה הן גזרת השמד של גריפינדורים
חוברת מטעם בית סלית'רין מהגוורטס, הטוענת כי חיסוני הקורונה הן גזרת השמד של גריפינדורים
(יצחק טסלר)
אחד המוקדים העיקריים להפצת המידע נגד החיסונים הוא גוף אנונימי המכונה "מגלות לגאולה", ששולח מדי שבוע דוא"ל ובו מאמרים ופשקווילים. כפי שנחשף כאן, ארגון זה גם מדפיס ומחלק חוברות שמופצות בבתי כנסת בכל הארץ, תחת הכותרת "אוי ואבוי למי שיקבל את החיסון לקורונה". מחברי העלון קראו לציבור שלא להפנות לבדיקת קורונה ילדים החשודים כחולים, וגם לא לחבוש מסכות.
שני רבנים בולטים בז'אנר המטיפים, שהסרטונים שלהם נגד החיסונים הפכו לוויראליים, הם אמנון יצחק ויובל אשרוב. הרב יצחק הקליט בחודש נובמבר שיר מחאה נגד ראש הממשלה ונגד ביל גייטס, בו הוא טוען כי הקורונה היא מזימה עולמית. הנה שורה מהשיר לו הוא קרא "ביל הדביל": "העולם כולו סובל, מסכה ריחוק וסגר כובל. בסיוע ראשי המדינות, כדי שביל הדביל יוכל להתמנות".
באחד הסרטונים האחרונים אומר הרב אשרוב על החיסון: "אפילו אם יש סיכוי של אחוז אחד שזה גורם לעקרות, צריך לחשוש. למה לרוץ להתחסן? מסרטן ומלחץ דם מתים יותר".

מלחמת גרילה: המנהיגים הבכירים נגד רבני השוליים

הרבנים האלה הם אמנם מיעוט – אך מיעוט קולני שנופל על אוזניים חפצות בקרב אנשים פשוטים שחסרים את הכלים המדעיים ואף הטכנולוגיים להתמודד עם הפחדים והחששות שמביא איתו הנגיף (והרבנים הנ"ל). הם בטלים כמובן לצד פיגורות הלכתיות וציבוריות דוגמת מנהיגי הציבור החרדי, הרב חיים קנייבסקי, הרב גרשון אדלשטיין והרב שלום כהן – והרבי מגור מהצד החסידי.
הרב אמנון יצחק הקליט בחודש נובמבר שיר מחאה נגד ראש הממשלה ונגד ביל גייטס, בו הוא טוען כי הקורונה היא מזימה עולמית. הרב בוארון קרא: "לא נסכים לכפות עלינו מסכות"
הרב אלימלך פירר, בר סמכא בענייני רפואה והעומד בראש "עזרא למרפא", אף פרסם הודעה בעניין בשמו ובשם שלושת המנהיגים החרדים הבכירים - אלא שאז פורסמה הקלטה שבה הרב קנייבסקי אומר להימנע מחיסון, ככל הנראה תוצאה של מילים שהוצאו מהקשרן בתשובה פרטית. הרב קנייבסקי עצמו תועד כשהוא מאשר את הצורך להתחסן, אבל הנזק כבר נעשה.
האדמו"ר מגור היה המנהיג החסידי הראשון שקיבל את החיסון, יממה אחרי שרעייתו נדבקה בנגיף. מיד אחריו התחסנו שורה ארוכה של רבנים, ובהם הרב ברוך דב פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז'; הרב נתן זוכובסקי, יו"ר ועד הרבנים של דגל התורה - והרב חיים יצחק אייזיק לנדא, רבה של בני ברק. גם הרבנית קולדצקי, בתו של הרב קנייבסקי ואישיות בולטת בזכות עצמה, צולמה במרכז החיסונים.
8 צפייה בגלריה
 חלק מהרבנים נסוגו
 חלק מהרבנים נסוגו
חלק מהרבנים נסוגו
מנגד, מיהרו מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים לפרסם "פסק דין" של "בית הוראה לענייני רפואה" שבסיסו בבני ברק. ששת הרבנים החתומים על המסמך מצהירים: "כל עוד שלא הוברר בוודאות התועלת שיש בהם, וכל זמן שלא נשללו לחלוטין הנזקים שעלולים להופיע בגינם, אין בידינו להמליץ על השימוש בהם, ובשלב זה ראוי לנהוג בשב ואל תעשה".
והיו גם את הרבנים שהתחרטו ושינו דעה - לאחרונה יצא פסק הלכה שכותרתו: "אזהרה ואיסור חמור לקבל חיסון נגד קורונה". על המכתב היו חתומים בין השאר הרבנים דוד מיכאל שמידל יו"ר 'אתרא קדישא', הרב צבי אריה זארגער מבד"ץ העדה החרדית - והאדמו"ר ממשכנות הרועים חיים רבינוביץ'. מספר ימים לאחר מכן, פרסם האחרון הבהרה שבה המליץ לכל אחד להתייעץ עם רבניו, וציין: "הפרסום היה שלא בידיעתי ולמורת רוחי".
מני חדד: "הוכחנו שרבים ממפיצי הקונספירציות קשורים לכתות מסוכנות שפועלות נגד היהדות וקשורות לגופים מיסיונריים. זה מידע שמייצר רתיעה אצל אדם חרדי"
בציבור הספרדי בולט בז'אנר הרב ציון בוארון, חבר בית הדין הרבני הגדול, שהכריז בחודש אפריל כי "האיסור על קיום תפילות נובע משנאת הדת". בהמשך גם קרא לתלמידי ישיבות שלא לעבור בדיקות לגילוי הנגיף והצהיר: "אין בהם תועלת, הם גורמים רק לביטול תורה ותשב"ר ולהסתה נגד הציבור החרדי".
בחודש ספטמבר קרא, "לא נסכים לכפות עלינו מסכות" - וחודש לאחר מכן תועד בחתונת נכדתו, בהשתתפות עשרות חוגגים, בניגוד להנחיות. לאחרונה החריף את עמדתו וקרא שלא להתחסן ולא לסגור את בתי הכנסת. על העובדה שישראל מובילה בחיסון האוכלוסייה, אמר: "אידיוט קופץ בראש" – ואף הוא היה שותף בהפצות הפחדות הנוגעות לחיסון.

בריאים בנפשם: החרדים שנלחמים על האמת

מי שמרכז כיום את המאבק נגד מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים הוא מטה ההסברה למגזר החרדי במשרד הבריאות, שאותו מנהלים יועצי התקשורת אבי בלומנטל ומני חדד. "נערכנו מבעוד מועד למתקפת פייק של מתנגדי החיסונים", אומר בלומנטל. "אנחנו מודעים לכך שרבים מקרב הציבור החרדי אינם חשופים לאינטרנט, ולכן מצד אחד הם פחות נחשפים לקונספירציות מהסוג של החדרת השבבים דרך חיסונים – אך מאידך, כאשר הם נחשפים לכך, יש להם קושי גדול יותר לבחון את אותנטיות המידע ולחקור אם הוא אמין או שקרי".
8 צפייה בגלריה
העלון חולק בריכוזים דתיים וחרדיים
העלון חולק בריכוזים דתיים וחרדיים
עלון מלא בפייק ניוז מבית אמנון יצחק: חולק בריכוזים דתיים וחרדיים
"קל מאוד לזרוע בהלה", מבהיר חדד, "ולכן, אנחנו דואגים להפצת מידע מוסמך ואמין בשלל מדיות, שמטרתו לחשוף את האינטרס וההזיה של מתנגדי החיסונים. בין היתר, הוכחנו שרבים מהם קשורים לכתות מסוכנות שפועלות נגד היהדות וקשורות לגופים מיסיונריים. זה מידע שמייצר רתיעה אצל אדם חרדי. אנחנו גם מייצרים מגוון רחב של פעולות גרילה. לשמחתנו, רובו של הציבור מגלה אינטיליגנציה, בגרות והבנה שהחיסון הוא המפתח לחזרה לשגרה, אבל ודאי שיש בשוליים גם מי שקונים את הבדיות".
אחת מפעולות הגרילה שמציין חדד, היא חלוקה בפריסה ארצית של חוברת בשם "החיל והחוסן" שמועצבת כמו עלון הלכתי-תורני. לתוכה נדחסו, בין היתר, שאלות ותשובות על המגפה, וצילום הקריאה להתחסן של הרב אלימלך פירר. יש בה גם ניתוח היסטורי של תמיכת רבנים בכירים בחיסונים.