יממה אחרי שהתחסן, מהראשונים שנתנו כתף – מספר הרב הראשי לישראל, דוד לאו, על הפאניקה והפייק ניוז שלא פסחו גם על רבנים, שלא לדבר על המגזר הדתי והחרדי. "היה לי חשוב למהר להתחסן משום שאנשים הפיצו שמועות כאלו ואחרות", סיפר הרב בריאיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אמרתי אתמול בבית החולים, איזה חסד עשה איתנו אלוקים שכאשר אלכס פלמינג יצא עם הפניצילין - אז לא היו רשתות חברתיות, לא הפיצו קונספירציות, ואיזה מזל גם שאף אחד לא שמע על כך כאשר לואי פסטר התחיל עם הפסטור", אומר הרב.
"אנחנו היום חיים בתקופה מוזרה, שבה אנשים מאמינים ומפיצים קונספירציות כאלו ואחרות והפחדים גדולים", הוסיף. הוא סיפר כי הפאניקה לא פסחה על רבנים בכירים: "ישבתי בשיחת 'זום' עם כל רבני צרפת, ועמדו עשרות רבנים ששאלו אותי בביטחון מוחלט: איך מותר יהיה להתחסן? הרי זאת סכנת חיים. זה סיכון.
"ניסיתי להסביר להם", ממשיך הרב. "אמרתי להם, רבותיי, המחלה היא ודאית. הסיכונים שאולי יש מהחיסון הם סיכונים קטנים, והכלל בהלכה הוא שספק לא דוחה ודאי".
1 צפייה בגלריה
  הרב הראשי דוד לאו מקבל את החיסון ב"שערי צדק" לצד ח"כ יצחק פינדרוס
  הרב הראשי דוד לאו מקבל את החיסון ב"שערי צדק" לצד ח"כ יצחק פינדרוס
הרב הראשי דוד לאו מקבל את החיסון ב"שערי צדק" לצד ח"כ יצחק פינדרוס
הוא הסביר כי לכן מיהר להתחסן: "הייתי צריך להראות דוגמה אישית. לא רק דורש – אלא גם משתדל לקיים. לכן הסכמתי לקבל את החיסון כבר ביום הראשון, ברגע שהייתה אפשרות, ולעמוד ולומר – רבותיי, אנחנו סומכים על אנשי המקצוע באלף ואחד דברים: אנחנו עולים במעלית כי סומכים על אנשי המקצוע שהמעלית תקינה; נכנסים למכונית כי סומכים על כך שהמכונית תקינה. כל חיינו אנחנו סומכים על אנשי המקצוע, אז בשאלות של חיים ומוות גם נסמוך עליהם - ונעשה את המוטל עלינו".

"אלוף משנה שמועתי פועל גם במגזר החרדי"

לדברי הרב, הרשתות החברתיות העמוסות בקונספירציות הצליחו לחלחל גם לציבור החרדי: "גם שם למרבה הפלא שמועות רצות, ורב סרן שמועתי עולה בדרגה לסגן אלוף, לעיתים הוא כבר אלוף משנה. לשמחתי, כבר אתמול בלילה שמעתי רבנים גדולים ובולטים שהצטרפו אף הם לאותה אמירה. כך שאני מקווה שכולנו כאחד ניקח את ההזדמנות הטובה של החיסון, נעשה את המוטל עלינו וננסה במידת האפשר לחזור לחיים רגילים".

אמש (יום א') הצטרף הרב חיים קנייבסקי, המנהיג הבכיר של הציבור החרדי, לקריאות להתחסן מפני נגיף קורונה. לאחר שורה של מסרים עקיפים ועמומים מצידו בעניין בימים האחרונים, נראה הרב בן ה-92 בתיעוד שהובא באתר "כיכר השבת" כשהוא נשאל על ידי נכדו האם נכון לפרסם בשמו ש"אפשר" לקבל את החיסון או ש"צריכים" לעשות כן - ומשיב כאפשרות השנייה. בהמשך שאל הנכד: "יש אנשים שמפחדים שזה יזיק להם בדברים אחרים". הסבא ענה: "לא לפחד".
בכך הצטרף המנהיג הליטאי לאדמו"ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר, מנהיג החסידות הגדולה והמשפיעה בישראל - שההתחסן אף הוא אתמול, לאחר שאשתו הרבנית נמצאה חיובית לנגיף במוצ"ש. האדמו"ר עצמו נבדק ויצא שלילי. הוא נחשב כמי שתומך בחיסונים ובכך שהתחסן - הפגין דוגמה אישית לחסידיו. בסביבתו מספרים כי אמר שחובה להתחסן מיידית כדי להרחיק את הסכנה. ההערכה היא שזה יעלה באופן משמעותי את הנכונות להתחסן בזרם החסידי.
מוקדם יותר אתמול (יום א') קבע "הראשון לציון", הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, כי "על כל אחד ואחד להתחסן כפי הוראות הרופאים ולא להתמהמה ובכך למנוע סכנה מעצמו ומאחרים", ומקבילו בתפקיד, הרב הראשי דוד לאו, אף הפגין דוגמה אישית והתחסן בעצמו בשעות אחר הצהריים, במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים.
ב"קריאה נאמנה" שפרסם, הסביר הרב יוסף את עמדתו וכתב: "התבשרנו וגבר עלינו חסדו של ה' יתברך ונמצא חיסון המונע הידבקות בנגיף הקורונה, ועשו את כל הניסיונות הדרושים והמומחים אומרים שהחיסון אכן מועיל לעצירת המגפה ואין בו סכנה".