הערים החרדיות בני ברק, ביתר עילית ואלעד נצבעו שוב באדום, ובמשרד הבריאות מתחקים אחר שרשרת ההדבקה במגזר: ראש הדסק החרדי ב"מגן ישראל", רוני נומה, עדכן כי פילוח נתוני התחלואה בקורונה מצביע על קיום החתונות והלימודים במוסדות התיכוניים, בניגוד להנחיות, כמוקדי ההתפרצות החדשה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אנחנו מתמודדים עם עלייה חדה הממוקדת כרגע בישיבות קטנות ובסמינרים לבנות", אמר נומה ל-ynet. "החתונות הנערכות מדי ערב הן הגורם המרכזי לעלייה, ואני קורא לציבור להימנע מכל התקהלות". לדברי הפרויקטור החרדי, "אף אחד לא רוצה שכתוצאה משמחה משפחתית שלו מישהו יחלה".
במשרד הבריאות מוסיפים כי מאפייני המין והגיל של הנדבקים מלמדים כי הפתיחה האסורה של המוסדות לבנות לפני כחודש, בהוראת הרבנים הבכירים, היא שמורגשת כעת -ומסבירים שהפרה מן הסוג הזה, באוכלוסיות צעירות, מתורגמת לתחלואה קשה ולאשפוזים רק כעבור 30-40 יום. גורם בדסק החרדי אמר: "זה לא קורה מיד, ובדרך כלל עוברים כמה שבועות שבהם השרשראות 'פועלות' עד שאנחנו רואים את התוצאות בשטח".

ירושלים: 56% מהתלמידים החולים בקורונה - חרדים

בתוך כך עולה, מנתונים פנימיים בעיריית ירושלים שהגיעו לידי YNET, כי 56% מתלמידי מוסדות החינוך בירושלים החולים בקורונה - חרדים: לאחר שבחודש האחרון עיקר תחלואת הקורונה הייתה במזרח ירושלים, בשבוע האחרון יש זינוק בתחלואה בשכונות החרדיות. כך, בחלק מהשכונות החרדיות אחוז המאומתים גבוה במיוחד:רמת שלמה (17%) ורוממה (15%).
שאלת ההדבקות במערכת החינוך מעסיקה את ההורים הירושלמים, אך גורמים בעירייה טוענים כי היקף ההדבקות בבתי הספר קטן יחסית, ומשקף את התחלואה בקהילה. כהוכחה הם מצביעים על מספר התלמידים הנמוך בכל בית ספר- בין 4-1 ברוב המוסדות, מה שמעיד על כך שהתלמידים נדבקים בבית ואינם מדביקים את חבריהם לכיתה.
עם זאת, במספר מוסדות חרדיים היו הדבקות יותר רחבות: התפרצות גדולה הייתה בישיבה הקטנה "תורת רפאל", שם אובחנו כ-55 תלמידים כחולים בקורונה. במרכז "בנות יעקב" (החדש) התגלו 19 תלמידות חולות, במוסד העל-יסודי "אהלי חיים" - 15 תלמידים, ובישיבות הקטנות "דעת התורה" ו"גבעת שאול" - 14 תלמידים בכל אחד.
כרבע מהחולים בירושלים הם תלמידים מתחת לגיל 18: 546 תלמידים מהמגזר החרדי, 240 תלמידים ממזרח ירושלים ו-192 תלמידים מהמגזר הכללי. בסך הכול ישנם כרגע 978 תלמידים חולי קורונה, מתוך 4,375 חולים בירושלים. בבירה, יש לציין, לומדים 300 אלף תלמידים והיא נחשבת לרשות עם מערכת החינוך הגדולה בארץ.
בשכונות הכתומות והאדומות התלמידים מעל כיתה ה' לא חזרו היום ללימודים אלא עברו ללמידה מרחוק. גורם עירוני בכיר מתח ביקורת על ההחלטה, מאחר ותלמידים ומורים משכונות אדומות יכולים להגיע לבתי ספר בשכונות ירוקות. "ההדבקה יחסית נמוכה", אמר. "עדיף שהתלמידים יהיו בבתי הספר בפיקוח, תוך הקפדה על מסיכות והנחיות, מאשר שיסתובבו בבית וברחוב וידביקו אחד את השני".

הנס לא קרה

גם המוסדות לבנים התגלו כעת כמוקד תחלואה עם השפעות רחבות על החברה החרדית כולה, ובמשרד הבריאות מספרים על כמה ישיבות קטנות (לגילאי התיכון) שבכל אחת מהן התפרצות משמעותית ועשרות חולים. "בניגוד לישיבות הגדולות, הן פועלות ללא מתווה שמבודד את התלמידים", הסביר הגורם. "הם כמו מוסד חינוך רגיל לכל דבר ועניין, שבו בסיום יום הלימודים כולם יכולים לצאת הביתה ולהסתובב ולהדביק רבים בבית ובקהילה".

ועם זאת ב"מגן ישראל" מדגישים שוב כי "האירוע המרכזי" הוא ההתקהלויות האסורות בחתונות ההמוניות הנערכות במגזר, שבנוסף לעצם קיומן בניגוד להנחיות עברו כעת לחללים סגורים בגלל מזג האוויר. בדסק החרדי מגדירים אותן "עקב האכילס" של המאבק נגד התפשטות הקורונה, ומזהים כי הן הגורם העיקרי לזינוק בתחלואה".
1,866 ישראלים אובחנו אתמול עם קורונה. מנתוני משרד הבריאות הבוקר (א') עלה כי מתוך כ-62 אלף הבדיקות שבוצעו - 3.1% חזרו עם תוצאה חיובית. 447 חולים מאושפזים במצב קשה, מהם 110 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 3,074 חולי קורונה.

השפעות חנוכה עוד לפנינו

מגרף של מכון ויצמן למדע שהציג באולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, נראית עלייה מתונה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה באוכלוסייה הכללית והערבית, ועלייה חדה מאוד בקרב החרדים. "את ההשפעות של חנוכה על התחלואה בישראל אנחנו רק מתחילים לראות עכשיו, וזה בגלל שלא היו הגבלות במהלך החג", הסביר פרופ' סגל.
עוד אומר הפרופ', כי "המגזר החרדי בהתפרצות של ממש. מקדם ההדבקה 1.77, קצב גבוה יותר מכל מה שהיה שם בגל השני, הכפלה כל 5 ימים, ועלייה בכל קבוצות הגיל". לדבריו, "החרדים חזרו להוביל גם בתחלואה לנפש. ויש עלייה חדה גם באשפוזים מהמגזר החרדי. אחוז הבדיקות החיוביות זינק שם בשבועיים האחרונים מ-3% ל-9%".
לנוכח נתוני התחלואה, הערים האדומות החדשות החל מהבוקר הן אלעד, ביתר עילית, בני ברק, גבעת זאב, יפיע וכמה שכונות בירושלים. בינתיים הלימודים ביישובים הללו יימשכו, אך אם הם יישארו אדומים גם בימים הקרובים ייתכן כי הדבר ישתנה: נתוני הרמזור נגזרים באופן קבוע ביום רביעי בשבוע, ומובאים לאישור בקבינט הקורונה. הנתונים הנגזרים ביום רביעי משמשים כציון הקובע לסיווג הרשות עבור פתיחת החינוך ברשות למשך כלל השבוע העוקב.
מקדם ההדבקה הכללי עומד הבוקר על 1.25. בחברה הכללית הוא עומד על 1.27, בחרדית על 1.7 ובערבית על 1.06.