בעוד שמערכת החינוך הכללית עומדת בפני סגירה החל מהשבוע הקרוב, הציבור החרדי וגם הנהגת המדינה ממתינים למוצא פיו של הרב קנייבסקי, המנהיג החרדי הבכיר, שיכריע האם להשבית את הלימודים בתלמודי התורה - או להשאירם פתוחים בניגוד להנחיות, כפי שנעשה לפני מספר שבועות, עם החזרה ל"זמן חורף" בישיבות בחודש חשוון. ואולם הרב קנייבסקי, המכונה "שר התורה", בוחר לפי שעה לפזר ערפל, ולא להשתמיע קול צלול בסוגיה.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מצד אחד, הסכים עקרונית למתווה שהציג ראש העיר ירושלים לפיו המוסדות ייסגרו בתנאים מסוימים, ומצד שני, הורה באופן פרטני למנהלים ולרבנים להשאירם פתוחים. גם בהודעה רשמית שפרסם בית הרב היום (ד') נכתב כי "יש לשמור ולהקפיד על הוראות הרופאים והתקנות שנקבעו בכדי לעצור את המגפה", אך הפרשנות המקובלת לכך בציבור החרדי היא שיש לשמור על ריחוק חברתי והיגיינה, מניעת התקהלות ועטיית מסכות, בעוד שלקיום הלימודים בתלמודי התורה יש דין אחר שאין לו התייחסות בדברים שפורסמו.
על רקע ההפרה המאורגנת של ההנחיות בסגרים הקודמים, נפגש אתמול (יום ג') המנהיג החרדי הבכיר בן ה-93 עם ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ודן איתו בהשבתת המוסדות במגזר החל מהשבוע הבא. הרב קנייבסקי, הנחשב ל"שר התורה", הביע לראשונה נכונות לכך – בשני תנאים: הסגירה תהיה לפרק זמן קצוב ומוגדר מראש, והחופשה הכפויה תנוצל לטובת מבצע חיסונים של הצוותים החינוכיים, על מנת להקטין את התחלואה בזמן שהלימודים יתחדשו.
ההערכה היא כי המתווה המסתמן יאומץ על ידי הרב כהוראה כללית וכעמדתו הרשמית הפומבית, אך לא מן הנמנע כי במענה לשאלות פרטניות של מנהלים, ינחה אותם לפתוח חלק מהמוסדות.

בינתיים, לימודים כסדרם באזורים אדומים

הדיונים מתמקדים לפי שעה בתלמודי התורה היסודיים לבנים (בירושלים ומחוצה לה), שבהם מעדיפים הרבנים להימנע ככל הניתן מ"ביטול תורה". לעומתם, בתי הספר לבנות צפויים להיסגר והתלמידות יעברו ללמידה מרחוק, אף שבחודש נובמבר הורה הרב להשיבן ללימודים מלאים בניגוד להנחיות דאז, ומאז הן לומדות גם באזורים אדומים שבהן לא מתקיימים לימודים.
1 צפייה בגלריה
תמונת הרב חיים קניבסקי ולצידו יענקי קניבסקי
תמונת הרב חיים קניבסקי ולצידו יענקי קניבסקי
הרב חיים קנייבסקי עם נכדו, יענקי קנייבסקי
(צילום: איליה מלינקוב)
גם היום (ד'), רגע לפני הסגר ובשכונה אדומה מאוד – רוממה בירושלים – המשיכו הסמינרים לפעול כסדרם, ובהם גם סמינר "בית יעקב", אחד המוסדות התיכוניים והעל-יסודיים המפורסמים, החשובים והיוקרתיים בעיר לבנות. עם ההוראה לשוב ללימודים, בניגוד לעמדת הממשלה בנובמבר, שאישרה לימודים לחינוך היסודי בלבד – שלח הסמינר לתלמידותיו "קוד התנהגות" להתחמקות במקרה של פשיטה משטרתית. היום משדרים שם כבר "עסקים כרגיל". הלימודים מתקיימים באופן רגיל ובמוצהר, ואף אחד כבר לא מנסה להסתיר את זה.
כעת כאמור נשואות העיניים לסגר הגדול בשבוע הבא. הבוקר קיבל הרב קנייבסקי סקירה מפורטת מרופאו האישי, פרופ' אורי רוגובסקי, על מצב התחלואה במגזר החרדי בפרט - והתחלואה במדינת ישראל בכלל. בבית הרב סיפרו כי הפרופ' תיאר את התפשטות המוטציות השונות שהגיעו לכל הריכוזים החרדיים – ואת החשש מאיבוד שליטה של המצב.
"גדול הדור" הליטאי קרא לציבור להתחזק בלימוד התורה, ביראת שמיים ובתפילות לעצירת המגפה, והורה כי יש לשמור ולהקפיד על הוראות הרופאים והתקנות שנקבעו בכדי לעצור את המגפה, "ולהקפיד בזהירות יתירה על החולים והקשישים שהם בסכנה יתירה, בלי שום הוראת היתר, בתפילה לרופא כל בשר, שהקב"ה יסיר חרון אפו מאיתנו ויאמר למשחית די", נמסר.
כאמור מצד הרב קנייבסקי ישנו איתות לכך שההנחיות יישמרו במיינסטרים החרדי של מערכת החינוך, כשם שהיה בסגר הראשון והשני. זה מצטרף להנחיה שהוציאו בראשית השבוע הרב קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין, אף הוא מבכירי הרבנים החרדים, להתפלל מחוץ לבתי הכנסת, עוד טרם נפלה ההחלטה על צמצום המתפללים במבנה סגור.