סערה בקהילה היהודית ברומניה, בעקבות איומים שקיבלה מנהלת התיאטרון הממלכתי היהודי והשחקנית בעלת השם העולמי, מאיה מורגנשטרן. גורמים אנטישמיים איימו עליה: "נהרוג אותך ואת ילדייך ונשרוף את התיאטרון היהודי ושחקניו".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מורגנשטרן, התפרסמה לאחר שגילמה את מרים, אמו של ישו, בסרטו של מל גיבסון, "הפסיון של ישו". מאז שנת 2012 היא מכהנת כמנהלת התיאטרון היהודי הממלכתי בבוקרשט. לאחורנה קיבלה הודעה בדוא"ל שעליה חתומה המפלגה הימנית קיצונית, "הברית הימנית הקיצונית לאיחוד הרומנים", שבבחירות האחרונות ברומניה הפכה לרביעית בגודלה בפרלמנט.
משטרת רומניה פתחה בחקירה והודיעה כי היא עוקבת אחר כתובת ה-IP של שולח מייל האיומים. המשטרה עצרה את אחד משני החשודים במעשה, ומנהלת מצוד אחר חשוד נוסף. מנהיג המפלגה, ג'ורג' סימיון, התנער מהאיום ואמר כי אין לו קשר למפלגה.

אנטישמיות שמתחילה בתיאטרון

לפני כעשרה ימים העלתה השחקנית פוסט שבו ציינה כי בישיבה שבה השתתפו מנהלי תיאטרון ומוסדות תרבות ציבוריים, התבטא כלפיה אחד המשתתפים באופן אנטישמי, ומשנראתה מופתעת, הוסיף: "אל תיקחי זאת ברצינות זאת בדיחה". זמן קצר אחר כך נשלח המייל.
1 צפייה בגלריה
מאיה מורגנשטרן
מאיה מורגנשטרן
מאיה מורגנשטרן
(שגרירות ישראל ברומניה )
האיומים שקיבלה הובילו למפגן תמיכה רחב ברשתות החברתיות, כאשר שחקנים, אנשי ציבור ומובילי דעה גינו האיומים כשרבים מוסיפים את ההאשטג #מחזקים_את_מאיה_מורגנשטרן.
שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, גינה בחריפות את האירועים. בפוסט שהעלה לפייסבוק ציין סרנגה: "אנחנו מביעים סולידריות עם הגברת מאיה מורגנשטרן, מנהלת התיאטרון היהודי, שחקנית בעלת שם בינלאומי וסמל לתרבות היהודית ולעם הרומני. אנו מגנים בחריפות את פעולות האיום, ההפחדה והאלימות כלפיה, וקוראים לרשויות למצות את הדין עם מבצעי המעשים הללו".
היום התקבל בשגרירות ישראל בבוקרשט איום מגורם אנונימי לפוצץ את השגרירות. ההערכה היא כי מדובר ככל הנראה באיום על רקע אנטישמי, הבא לאחר שורת האירועים הנוגעים במורגנשטרן. ברומניה חיים כ-9,000 יהודים - מחציתם בבוקרשט - כאשר הגיל הממוצע של חברי הקהילה הוא 70.