הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה כי יורה לפרקליטות המדינה לפעול לדחיית יישום פסיקת בג"ץ, המאפשרת הכנסת חמץ לבתי החולים בחג הפסח.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לדברי הרב יוסף, גורמי הכשרות הנוגעים בדבר לא הספיקו להשלים את היערכותם להתמודדות עם המציאות החדשה בגלל מגפת קורונה – ובמקביל, הניסיון להסדיר את הנושא בחקיקה מתעכב בשל המשבר הפוליטי, ולכן יש לבקש מבית המשפט ארכה של עשרה חודשים למימוש ההחלטה, ולא להחילה על החג הקרוב.
"למותר לציין את משבר הקורונה שפקד את המדינה, שלא אפשר לגורמים הנוגעים בדבר להקדיש מזמנם כראוי לתת מענה למציאות שנוצרה בעקבות פסק הדין", הטעים הרב הראשי במכתבו, "ובייחוד שמענה שכזה טעון את שיתוף משרד הבריאות, שנציגיו נאלצו להקדיש את מירב זמנם להתמודדות עם משבר הקורונה, במסירות ובאחריות".
1 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף: דחו את יישום החלטת בג"ץ החמץ
הרב יצחק יוסף: דחו את יישום החלטת בג"ץ החמץ
הרב יצחק יוסף: דחו את יישום החלטת בג"ץ החמץ
(צילום: ליאור אל חי)
עוד הוסיף: "כידוע, בעקבות פסק הדין הונחו על שולחנה של הכנסת הצעות חוק פרטיות מטעם חברי כנסת שנועדו להתמודד עם קביעות פסק הדין וליתן מענה לסוגיה זו. דא עקא, שבעקבות הבחירות הצפויות לכנסת ה-24 ומשבר הקורונה שפקד אותנו, נבצר מהגורמים הנוגעים בדבר לקדם מהלך חקיקתי בנדון".

"תקוותנו נכזבה"

לדבריו, "בעקבות הבקשה לדיון נוסף קיווינו שפסק הדין - שיש לו השלכות בעייתיות מאוד על שומרי הכשרות מקרב באי בתי החולים, ופגיעה בחולים שיימנעו מלהתאשפז בחג הפסח, שמא יוכשלו באיסור חמץ - ישונה, אך תקוותנו נכזבה".
בחודש ינואר דחתה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, את בקשת הרבנות הראשית לקיים דיון נוסף בעתירות בנושא הכנסת מזון חיצוני, ובכללו חמץ, לבתי החולים במהלך חג הפסח. הנשיאה גם אישרה את דעת הרוב, שקבע באפריל 2020 כי איסור הכנסת החמץ והדרישה כי מאבטחים יחפשו חמץ בכלי המבקרים, מהווים פגיעה בזכויות החולים לחופש מדת ולפרטיות.
בזאת נסתם הגולל על אפשרות הרבנות לערער על פסק הדין של בג"ץ, ואם תבקש להגביל את הכנסת החמץ לבתי החולים, יהיה עליה לעשות זאת באמצעות חקיקה. שתי עתירות בנושא הוגשו לפני קרוב לשנתיים על ידי הפורום החילוני עם שורה של חברי כנסת, וכן של מרכז עדאלה.
תגובת הפורום החילוני: "בפסח הקרוב, לראשונה זה הרבה שנים כל הצוותים הרפואיים, המאושפזים ומבקריהם יוכלו להנות מאוכל ביתי ומנחם - בין אם הוא כשר לפסח או לא. כך פסק בית המשפט כבר פעמיים. לצערנו יש מי שמעמיד את הדת לפני זכויות הפרט וזכויות החולים, ולכן הרב הראשי מנסה לדחות את תחולת פסק הדין הזה. כולנו תקווה שמנדלבליט לא יתן את ידו לניסיונות לבטל את פסיקת בג"צ המאפשרת לחולים ולצוותים הרפואיים להנות מחירות כה בסיסית" .