חודשיים לראש השנה - ובמשרד החוץ של אוקראינה קוראים למנוע את הגעתם של עשרות-אלפי מאמינים לעיר אומן כמדי שנה, לקראת הימים הנוראים, וזאת בשל התפרצות מגפת הקורונה והחשש להדבקות המוניות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עמדת משרד החוץ האוקראיני מופיעה במסמך שהוכן בתום דיונים פנימיים שהתקיימו במדינה, ולקראת דיון מכריע בשאלה, שיתקיים בסוף החודש ובו תגובש עמדתה הרשמית של אוקראינה בנושא.
בדיונים הפנימיים הוצגה עמדתו של ראש עיריית אומן, אולכסנדר צברי, שפורסמה כאן לפני כשבוע, המתנגד להגעת החסידים בחגים מחשש להדבקה המונית של תושבים. צברי הדגיש כי ביקורם של מתפללים רבים מארצות שונות עלול להיות מסוכן לציבור. הוא אף קרא לממשלה לקחת בחשבון את המצב האפידמיולוגי בישראל, המוגדרת "מדינה אדומה"; את איסור ההתקהלויות באוקראינה, העומס על בתי החולים ועוד.

המתווים שעשויים לשנות את ההחלטה

בין ישראל לאוקראינה מתקיימים מגעים בנושא, ושיחה נערכה בין בכיר במשרד הבריאות בקייב לבין ראש קשרי חוץ במשרד הבריאות הישראלי, ד"ר אשר שלמון. ישראל הבהירה שתקבל בהבנה ביטול או מגבלות על הגעתם של חסידים לאומן השנה, אך ביקשה כי האוקראינים יודיעו מראש על החלטתם.
1 צפייה בגלריה
 התמונות שכנראה לא נראה השנה באומן
 התמונות שכנראה לא נראה השנה באומן
התמונות שכנראה לא נראה השנה באומן
(באדיבות איחוד והצלה)
בשנה שעברה (2019) הגיעו לאומן יותר מ-30 אלף מאמינים שהתפללו על קברו של רבי נחמן מברסלב. בדיון שנערך במשרד החוץ האוקראיני בחנו מספר אפשרויות, ובהן הטלת מגבלות על אירועים דתיים המוניים; הגבלת מספר המשתתפים באירועים באומן - ושידור מקוון של טקסי פולחן. במסמך שהוכן במשרד החוץ באוקראינה צוין, בין היתר, כי ישנם ניסיונות פוליטיים לצייר את הדרישה לבידוד למי שמגיע לאומן – כדוגמה לאנטישמיות.
הקהילה היהודית באוקראינה מתנגדת לביטול מוחלט של העלייה לרגל, ונשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, בוחן מספר מתווים שיאפשרו לקיים את תפילות החג באומן, ובהם הגבלת מספר המתפללים, היתר רק מי שעבר בדיקת קורונה, שיטת קפסולות ועוד. ההערכה היא שזלנסקי, בעצמו יהודי, לא רוצה להיות מי שאוסר על העלייה לרגל - ומצד שני מחויב לדאוג לבריאות תושבי המדינה.

מנסים לעקוף את האיסור

באומן לומדים להסתגל למציאות החדשה. החל ממחר (יום ו') יתחילו בשכונה החרדית של אומן בסדרת בדיקות מהירות לקורונה, שבאמצעותן ניתן להשתחרר מהבידוד בתוך ימים אחדים. את הבדיקות יערוך אח מוסמך דובר עברית.
בקהילת ברסלב בעיר מספרים כי ישנם חסידים שמצליחים להגיע כבר עכשיו. מקורות מספרים כי חסידים שרוצים להגיע לקראת החגים, מקבלים הצעות לעבור תהליך מזורז של קבלת תושבות אוקראינית, ובכך לעקוף את האיסור. "בימים האחרונים כבר החלו להגיע אלינו חסידים בודדים לא בתור עולי רגל, אלא בתור תיירים", מספר גורם בקהילה. "חשוב להם מאד להגיע לאומן לפחות לקראת ראש השנה״.