משרד הבריאות קורא במפורש למנוע את הגעת החסידים לאומן השנה – וראש העיר של אומן דורש מאוקראינה למנוע את כניסתם למדינה, אבל עשרות-אלפי המאמינים לא מוותרים בקלות, ומציגים מתווה חלופי. מבחינתם זו לא שאלה: לאומן הם יגיעו, כך או אחרת.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
יו"ר מזכירות הארצית לחסידי ברסלב, נחמן בנשעיה, עולה לקבר רבי נחמן שבאוקראינה מדי ראש השנה כבר שלושים שנים ברציפות. "חסידי ברסלב נסעו לאומן גם תחת שלטון הקומוניסטי", הוא אומר בראיון לאולפן ynet. "זה חשוב לאנשים כמו שחשוב לאנשים לא פחות משחשוב לאלה שרוצים לנסוע לטורקיה. אתמול טסו לטורקיה 5,000 איש. אף אחד לא בדק אם הם נכנסים לבידוד, אבל כשחושבים על חסידי ברסלב, ישר עולות לראש התמונות ההמוניות מהשנים הקודמות. רק שהשנה זה לא יהיה אותו סוג אירוע בכלל. מסביב לקברו של רבי נחמן יש שכונה כמו כל שכונה. גם אילת נמצאת היום בתפוסה של 100% וכולנו יודעים איך אילת נראית בתפוסה של 100%".
אילת זו לא אומן.
"עכשיו בקיץ, בבתי המלון באילת כל אחד מגיע עם המשפחה שלו? תצלמי שם את הלובי ואת החוף ותראי איך אילת נראית".

באומן מבטיחים: לא תראו את המראות הרגילים

באוקראינה שוברים את הראש סביב שאלת קליטת עשרות-אלפי המאמינים לעיר אומן, לקראת הימים הנוראים. מדי שנה יוצאים מישראל כ-30 אלף חסידים לקבר רבי נחמן באומן. משרד הבריאות האוקראיני, ראש העיר אומן וגורמים במשרד החוץ בקייב ממליצים לאסור על הגעת החסידים מישראל, אולם נשיא אוקראינה היהודי, ולדימיר זלנסקי, לא רוצה להיות חתום על איסור הגעה של חסידים לאירוע דתי, ולכן הנחה למצוא פתרון שיאפשר מספרים מוגבלים יותר.

4 צפייה בגלריה
 חיים חזין, חסיד ברסלב ונציג הקהילה היהודית באומן
 חיים חזין, חסיד ברסלב ונציג הקהילה היהודית באומן
חיים חזין, חסיד ברסלב ונציג הקהילה היהודית באומן
(צילום: אבי חי)
באופן רשמי, משרד הבריאות בישראל ממליץ לאסור על יציאת חסידים לאומן ומזהיר מהדבקה המונית, שכן מדובר ברבבות בני אדם המרוכזים בשטח מצומצם של רחובות ספורים. המל"ל, שבשנים עברו ריכז את הטיפול בנושא, התחמק מעיסוק בעניין והתעלם מהסוגיה עד שקיבל פנייה ממנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז. בשלב זה לא ברור אם למדינה יש סמכות לאסור יציאה לאוקראינה ובאיזה אופן, וגם לא ברור האם לאוקראינים יש סמכות לאסור כינוס דתי. גורמים שעוסקים בנושא חוששים מעימותים של שוטרים מקומיים עם חסידים, מראות שהיו כבר בעבר.
אבל חסידי ברסלב לא מחכים להחלטה. "אנחנו נערכים בכל מיני הגבלות שהן לא כל כך קלות", אומר חסיד ברסלב ונציג הקהילה יהודית באומן, חיים חזין, בראיון לאולפן ynet. ברור לו שהמראות שהיו חלק מאומן בחודש תשרי לא יחזרו השנה, אבל, לדבריו, "תהיה כמות מכובדת".

המתווה האומני

הקהילה היהודית באומן ונציגות ברסלב בישראל מציגות מתווה משלהן, המתבסס על המקובל כיום, ובאין החלטה – הן מתכוונות ליישם אותו. הוא כולל קפסולות תפילה, בדומה לכותל; בדיקות קורונה בכניסה לאוקראינה כמקובל כיום; הצהרת בריאות – והתחייבות לתקופת בידוד בחזרה לישראל.

4 צפייה בגלריה
 נחמן בנשעיה, יו"ר המזכירות הארצית של חסידי ברסלב
 נחמן בנשעיה, יו"ר המזכירות הארצית של חסידי ברסלב
נחמן בנשעיה, יו"ר המזכירות הארצית של חסידי ברסלב
( צילום: אבי חי)
"לא יוכלו להתפלל יותר מחמישים איש ביחד", חזין מפרט. "כל מי שיגיע לאוקראינה, יעבור בדיקת קורונה והוא מחויב לחתום על מסמך מסוים שלפיו הוא יציית לכללים. כיום כל מי שנכנס, עובר בדיקה ומקבל תוך 12 שעות תשובה. עד אז הוא צריך להיות בבידוד. אחרי שקיבל תשובה שלילית, אין לו צורך להיות יותר מבודד". חזין ובנשעיה מבהירים כי במסגרת התנאים, אומן תהיה אזור נקי מקורונה, האוקראינים יקצו אלף שוטרים כדי לאכוף ריחוק חברתי ותוקם מרפאת קורונה.
חזין שנמצא כעת בהכנות שיא לקראת האירוע, מתאר כי התושבים באומן מקפידים על הריחוק החברתי - קלה כבחמורה. "האנשים נזהרים, לא נמצאים במצב של אחד על השני בגלל המצב כמובן. ראש השנה לא יראה כמו שאנחנו רואים פה בתמונות. זה הולך להיות יותר זהיר ואחראי".

4 צפייה בגלריה
ארכיון. חסידים באומן
ארכיון. חסידים באומן
ארכיון. חסידים באומן
(צילום: אבי חי)
גם בנשעיה אומר כי "התמונות מאומן יהיו אחרות", וכי ההגבלות ישמרו באופן מלא. "אף אחד לא יהיה בסיכון. פנינו למשרד הבריאות ולמל"ל והצגנו להם תכנית מפורטת במסגרתה כמות המשתתפים תהיה נמוכה מ-30 אלף".
לדבריו, "המקסימום שאנחנו מדברים עליו יהיה אלף איש, ולכן התמונות האלו שמראים מהחגיגות, זה כמו שיראו תמונות ממשחק הכדורגל לפני הקורונה. ברור שזה יהיה במתכונת שונה. כל השכונה כאן תהיה מאוכלסת עם חסידים ולא תהיה גישה לציון. תהיה גישה כמו לכותל".
הזכרת סטריאוטיפים. נטפלים אליכם רק בגלל שאתם חרדים?
בנשעיה: "אני לא חושב שרק כי אנחנו חרדים, אבל כשהפרופסורים המכובדים שיושבים אצלך באולפן רואים את התמונות האלו של אוכלוסייה צפופה, בצירוף הסטריאוטיפים על החרדים שלא נשמרים – זה מקפיץ את הפיוז ונראה בלתי אפשרי. אבל זה לא הולך להיות ככה. כמו שהכול השתנה בעקבות הקורונה, גם אומן תשתנה".
הבעיה הכי גדולה של הציבור החרדי היא שאין איפה להיות בבידוד, כי המשפחות גדולות והבתים קטנים. איך אתה יכול להבטיח שכל אלפי האנשים האלה ייכנסו לבידוד כשיחזרו?
בנשעיה: "מדינת ישראל קבעה חוק שכל מי שנוסע לחו"ל חוזר לשבועיים בידוד. כל חסיד ברסלב מוכן לזה, וברגע שחתם שהוא נוסע לאומן, הוא הולך לחזור לבידוד של שבועיים. אם אין לו מקום לבידוד - אז שיילך למלונית. הצענו למל"ל לשכור מלוניות שלמות מכספנו, על חשבוננו. לעשות בדיקות קורונה על חשבוננו. במקום זה אנחנו מקבלים סטראוטיפים.
"מה שד"ר אודי שלמון אומר, '30 אלף איש על רחוב וחצי' - זו בורות שגובלת לא רק באי הבנה, כי הוא יודע את הנתונים, אבל הוא מעדיף לקחת אותם ולהשתמש בהם בדרך הלא נכונה. אז ברור שהתמונות מהחגיגות לא יקרו השנה, ולא יהיו יותר מעשרים אנשים במקום אחד. זו שכונת מגורים גדולה מאוד ויש בה אלפי דירות לאנשים שקנו באומן. כל אחד יהיה בדירה משלו וכל אחד יאכל במקום הספציפי שלו".
4 צפייה בגלריה
 ארכיון, חסידים רוקדים בשדה התעופה באומן
 ארכיון, חסידים רוקדים בשדה התעופה באומן
ארכיון, חסידים רוקדים בשדה התעופה באומן
(צילום: אבי חי)