כמעט 30% מהחרדים שמחוברים לאינטרנט הצטרפו בשנה האחרונה. מדובר בזינוק של פי שניים וחצי – לא פחות מ-250% - בקצב החיבור ביחס לשנה שעברה. את הנתונים חושף דודי דרור, מנהל מכון הסקרים "אסקריא" המתמחה בחברה החרדית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
הסיבה, כך עולה מהסקר, היא הקורונה, שהאיצה את התהליכים הטכנולוגיים במגזר החרדי שנמנע עד כה מהתחברות לאינטרנט. כמחצית מהמתחברים החדשים מדווחים שהטריגר היה הקורונה. בכך גדל אחוז משקי הבית החרדיים המחוברים לרשת ל-44% הנהנים מחיבור ביתי, המהווים כ-88 אלף משקי בית חרדיים, כך פי דרור, המחוברים לאינטרנט בתשלום. כיום, ל-67% מהחרדים יש גישה לאינטרנט גם אם לא דרך ביתם. נתון העולה לכדי כ-360 אלף איש.
נראה שהאינטרנט כאן כדי להישאר גם אחרי המגיפה: 91% מכלל המחוברים אומרים שאין בכוונתם להתנתק בעתיד. אחרים מתכוונים להתנתק, בעיקר מסיבות רוחניות, חינוכיות, ערכיות וחברתיות. עם זאת, מחצית מהמתחברים בתקופת הקורונה עשו זאת באמצעות נטסטיק ולא מודם ביתי קבוע. הסיבה: כך הם יכולים לחבר ולנתק אותו בקלות, באופן שלא מאפשר לבני הבית ולילדים גישה לאינטרנט.

"הקורונה מהווה זרז משמעותי מאוד"

רבע מהחרדים המחוברים לאינטרנט עושים זאת ללא סינון תכנים או עם סינון בסיסי בלבד. השאר מקפידים על הגנה משמעותית יותר ו-10% חוסמים הכול ועושים שימוש בדוא"ל בלבד. גם התדירות הגלישה גברה בתקופת הקורונה, ונרשמה עלייה של 9% במשתמשים הגולשים כמה פעמים ביום. אחד הדברים שהשפיעו על כך משמעותית הוא הזינוק של 67% במספר המתחברים לשיחות וידאו במגזר החרדי, בשל הריחוק החברתי והלמידה מרחוק, ושל 53% באלה העורכים קניות און-ליין.

דרור, בעצמו חרדי, מאמין כי מדובר בלא פחות ממהפיכה. "ככלל, בשלוש השנים האחרונות מספר המחוברים לאינטרנט הכפיל את עצמו", הוא אומר בראיון לאולפן ynet. "הקורונה מהווה זרז משמעותי מאוד, שהוסיף חיבורים לאינטרנט".
בהתייחסו לגידול העצום במספר משקי הבית החרדיים שהתחברו לרשת, הוא מבהיר כי "זה בא לידי ביטוי לא רק במספרים - אלא גם במהות. במהלך הסקר שאלנו מספר שאלות כדי לזהות מיהם המשיבים ומיהם משקי הבית שהתחברו לאינטרנט, וזיהינו אוכלוסייה שמרנית יותר, מהזרם החסידי, גם צעירים וגם מבוגרים".
לדבריו, "כמכון סקרים חרדי אנחנו יודעים לזהות את האוכלוסייה השמרנית גם באמצעות השאלות שאנחנו שואלים, על רמת המודרניות/ שמרנות, והן לפי אזורי מגורים ונתונים נוספים. אבל אחד הדברים המעניינים הוא שיש חיבור באמצעות נט-סטיק, שזה חיבור כמו פעם, כשאנשי עסקים היו לוקחים איתם אינטרנט לדרך. כששאלנו מדוע אתם מעדיפים את החיבור הזה, הסיבה הייתה חוסר נגישות".

"מהפכה - בעיקר בקרב האוכלוסייה השמרנית"

דרור מסביר כי "האוכלוסייה החרדית מתחברת לאינטרנט יותר ויותר מדי שנה, אך השנה יש קפיצה מהותית. הקורונה מהווה למעשה קטליזטור שקידם אותנו מספר תקופות קדימה, בעיקר בקרב האוכלוסייה השמרנית, שרוצה לשלוט בזה. מצד אחד להיות לא נגישה מספיק – ומצד שני כן להיות מחוברת".
הגידול השנתי במספר המתחברים החרדים לאינטרנט עומד על כ-18% כל שנה, גידול קבוע – אלא שהשנה כאמור חל זינוק. "אומרים שמלחמת המפרץ היא זו שהכניסה את הרדיו לאוכלוסייה החרדית. אז הקורונה היא זו שדוחפת את האינטרנט במגזר, מה שהטלוויזיה לא הצליחה לעשות".

2 צפייה בגלריה
 דודי דרור, מנהל "אסקריא"
 דודי דרור, מנהל "אסקריא"
דודי דרור, מנהל "אסקריא"
(אלי קובין)