ארוחת שבת בצפיפות, ללא קפסולות או רווחים: בתיעוד שהגיע לידי ynet מהאנגר שבו נערכו סעודות שבת לגברים ולנשים באומן, נראים מאות מקומות ערוכים – ובחלק מהאולמות, עשרות סועדים שיושבים בצפיפות. גם חלק מהתפילות נערכות שלא בהתאם לכללי התו הסגול בישראל – או התקנות באוקראינה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
בכניסה להאנגר, נראים כמה מהמארגנים כשהם מעירים לקבוצת צעירים ישראלית שאין כניסה לאולם – או לציון הקבר – ללא מסכות. האחראים מבהירים: לא תקבלו אוכל בלי מסכות ולא תוכלו להתפלל. הצעירים, שחלקם הגיעו כלל ללא מסכות, נאותו לקחת אותן מהמארגנים.
שמואל עובדיה, אחד השוהים באומן שמגיע כבר שלושים שנה לעיר, לקראת ראש השנה – מספר בריאיון לאולפן ynet כי "באומן אין קורונה", וכי "אלה אנשים ממושמעים". לדבריו, בילה את השבת עם חבריו "על הרצפה. עשינו תשעה באב. בכינו בכי עמוק על זה שעם ישראל לא יכול להגיע לאומן".


אלא שכאמור עשרות חסידים תועדו יושבים באולמות אוכל צפופים. "אנחנו מוכנים לקבל על עצמנו כל מתווה", הוא אומר, "עד כדי כך, שנחזור לארץ ישראל הקדושה, ישימו לנו אזיקים בידיים וברגליים וישימו אותנו בתאי מעצר. לא רק בידוד. מצדי שנבלה בבתי סוהר עד שנה הבאה. תנו לנו להגיע לאומן. אומן זה בדם שלנו".

"אנטישמים הקיפו את האוטובוס"

לאחר התיעוד שפורסם ב-ynet אודות חיכוכים בין מקומיים לבין חסידים, מספר גם עובדיה כי "היו עימותים גדולים מאוד. כשהגיעו אנשים באוטובוסים, לא נתנו להם לרדת. קבוצה של אנטישמים, לדעתי, הקיפו את האוטובוס".

2 צפייה בגלריה
 כך זה נראה השבת
 כך זה נראה השבת
כך זה נראה השבת

רבה הראשי של אוקראינה, משה ראובן אסמן, מזדהה עם הרצון הישראלי להגיע לאומן – ואף שוחח בנושא עם הנשיא, וולודימיר זלנסקי, ואולם לדבריו ההחלטה על סגירת השמים במדינה, החל מחצות שבין חמישי לשישי, התקבלה באופן נרחב ולאן דווקא עבור ישראלים, "עקב עלייה חדה של הנפגעים בקורונה בימים האחרונים באוקראינה", כדבריו. "זה כל יום עולה".
בראיון לאולפן ynet סיפר כי גם באוקראינה חיים בהגבלות. "יש איזורים אדומים, שיש בהם בידוד. בקייב, קצת יותר קל, אבל גם כאן זה כל יום זה עולה... זה גם נוגע לנו בקייב, גם כן אנחנו לא יודעים מה לעשות כי מגיעים אלינו מאות אלפי אנשים בחגים, בראש השנה ויום כיפור, אבל המדינה כנראה לא תאפשר התכנסות בבתי כנסת בכמות גדולה, ואנחנו מקבלים את זה בקבלה גדולה".