שני חסידי ברסלב הותקפו אמש (יום ב') על ידי שלושה אלמונים בעת שהיו בדרכם לתפילה בקברו של רבי נחמן מברסלב שבעיר אומן. אחד הצעירים נחתך בפניו בסכין. המשטרה המקומית פתחה בחקירה בחשד לפשע שנאה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שני החסידים, נערים בני 17 ו-15, הם ככל הנראה חלק מהקהילה היהודית המקומית המתגוררת באומן ומונה כמה מאות אנשים. השניים הותקפו כאשר חלפו בסמטה הנמצאת מאחורי ציון הקבר. שלושה אלמונים תקפו אותם במכות, ואחד מהם חתך בסכין את פניו של בן ה-17. בן ה-15 הצליח להימלט.
1 צפייה בגלריה
חסיד ברסלב הותקף באומן
חסיד ברסלב הותקף באומן
חסיד ברסלב בן 17 הותקף בסכין בעיר אומן
הקהילה היהודית פרסמה צילומים ממצלמות האבטחה ליד ציון הקבר, שבהם נראים התוקפים כשהם נמלטים. בקהילה ציינו כי לא קדם כל סכסוך או התגרות לפני התקיפה, והבהירו כי הם מצפים לפעולה נחושה מצד רשויות אכיפת החוק. במשטרה העריכו כי מדובר בתקיפה על רקע אנטישמי.
דמיטרו קולבה, שר החוץ של אוקראינה, גינה את המעשה, ואמר כי הוא "חייב להחקר בקפדנות". לדבריו, "האחראים חייבים לשאת בתוצאות. אוקראינה הייתה, מאז ומתמיד, נגד אפליה ובעד דו-קיום בשלום לבני כל הדתות ולמיעוטים החיים במדינה".

שגרה של אנטישמיות

חיכוכים ואנטישמיות מעל ומתחת לפני השטח הופכים יותר ויותר לשגרה בעיר אומן. מחאות נגד באי ההילולה השנתית אינן דבר בלתי שכיח, וכמותן גם עצומות ומאמרי דעה בתקשורת. במסעדות ובתי עסק מסרבים בגלוי ושלא בגלוי להעניק שירות ליהודים בעלי חזות חסידית.
במקרים אחדים הגיעה המתיחות לכדי התקפות אלימות. לא פעם פורצות קטטות בין יהודים לבין מקומיים. מעשי שוד נדירים בדרך כלל באוקראינה, אבל מתרחשים באופן קבוע באומן שבה נגזלים מדי שנה באלימות ארנקים, טלפונים ניידים ושאר חפצים מעולי הרגל המגיעים לחגוג את ראש השנה בציון קברו של רבי נחמן מברסלב.
בתי כנסת בעיר סובלים ממעשי ונדליזם, ובצעד שרבים רואים בו פרובוקציה גלויה נגד היהודים, הקימו מקומיים צלב גדול ליד האגם שבו טובלים עולי רגל. בתגובה, חיבלו המבקרים היהודים בצלב.
לפני כחודש הותקף חסיד על ידי בריונים בעת שערך קניות במרכול מקומי, והוא נזקק לטיפול רפואי. בית קפה הציב שלט האוסר על חסידים להיכנס בשעריו, והמשטרה פתחה בחקירה על פי סעיף הפרת שוויון זכויות של אזרחים על רקע דתי, ואף הודיעה כי הבעלים צפויים לעונש מאסר של עד 5 שנים.
קראו עוד בערוץ היהדות: