רק שנה חלפה מאז סערת המכירה הפומבית של חפציו האישיים של היטלר – ובבית המכירות הגרמני "הרמן היסטוריקה" מכים שנית: ביום שישי הקרוב הוא יקיים מרתון מכירות פומביות של מאות פריטים שהיו שייכים לבכירי המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית בגרמניה של שנות ה-30 וה-40, ובראשם היטלר, בשווי של מאות-אלפי יורו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

3 צפייה בגלריה
נאום של תשעה עמודים של היטלר בפני צאצאי קציני הוורמכאכט ב18 בינואר, 1939
נאום של תשעה עמודים של היטלר בפני צאצאי קציני הוורמכאכט ב18 בינואר, 1939
נאום של תשעה עמודים של היטלר בפני צאצאי קציני הוורמכאכט ב-18 בינואר, 1939
בית המכירות הודיע כי הוא מעמיד למכירה שורת "מזכרות נאציות" הכוללות, בין היתר, כתבים אישיים של היטלר עצמו, תמונות בחתימתו האישית, פורטרטים ועוד. כל פריט מוצע למכירה במחיר ממוצע של 6,000 אירו לפריט.
כך, מוצגים באתר כתביו של הצורר הנאצי, נאומים בכתב ידו, וגלויות אישיות ששלח לצד סכו"ם וכלי מטבח מכסף של היטלר (אפילו מלחיות). עוד מוצעים למכירה, מכתבים אישיים שכתבה להיטלר הבמאית והצלמת הגרמניה, לני ריפנשטאהל,‏ מי שיצרה סרטי תעמולה למפלגה הנאצית והיתה חברה אישית של היטלר. לחובבי ואספני התקופה מוצעים גם סכינים של נוער היטלר, מדים של האס-אס ועוד.

"זה שוק לא לגיטימי"

בית המכירות הפומביות במינכן, הרמן היסטוריקה, ספג לפני כשנה ביקורת בינלאומית חסרת תקדים, על רקע מכירה פומבית זהה לזו. אז הסתיימה הסערה לאחר שאיש העסקים הלבנוני, עבדאללה שתילה, רכש את כלל הפריטים בסכום של כ-600 אלף יורו, ותרם אותם ל"יד ושם".
3 צפייה בגלריה
גלויה של היטלר עם חתימתוח
גלויה של היטלר עם חתימתוח
גלויה של היטלר עם חתימתו. 400 יורו
כל זה קורה פחות מחודש מאז שראש הסוכנות לביטחון פנים של גרמניה הזהיר כי האנטישמיות במדינה נמצאת במגמת עלייה מדאיגה ביותר. יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, ציין כי מדובר בחוסר אחריות ורגישות עצומים שנותנת לגיטימציה לתרבות הגוברת של "חובבי היטלר".
הרב מרגולין עצמו הוביל בשנה שעברה את הקריאות לביטול המכירה הפומבית הבעייתית, וכעת הוא מתגייס למאבק מחדש: "זה צעד מתריס שמנוגד לכל עיקרון של הגינות ואנושיות מצד אותו בית מכירות פומביות, שרק לפני שנה ספג ביקורות מרחבי העולם, ולמרות זאת קברניטיו החליטו לעשות זאת שוב", אמר.
3 צפייה בגלריה
קומקום התה של היטלר
קומקום התה של היטלר
קומקום התה וסכום הכסף של היטלר, לכל המרבה במחיר
הרב מרגולין הוסיף כי "אמנם בשנה שעברה קרא לנו נס בדמותו של עבדאללה שתילה, שמנע את הפצתם של חפצי הנאצים שעמדו למכירה, אך איננו יכולים להסתמך על ניסים. אנחנו מבינים שמגפת הקורונה עומדת (ובצדק) בראש מעייניהם של הממשלות והפרלמנטים ברחבי אירופה, אך איננו יכולים לאפשר לנגיף האנטישמיות להתפשט ללא בקרה".
"אנו מבקשים מממשלת גרמניה לבטל את המכירה הפומבית המתועבת הזו", אמר, "וקוראים לכל מי שמגדיר את עצמו אדם מוסרי שלא להשתתף בכל דרך שהיא במכירה הזו, על מנת להעביר את המסר כי מדובר ב'שוק' לא לגיטימי".